sobota 15. února 2020

To nej z... ROMANTIKA

Zdravím vás u druhého článku v rubrice "To nej z...".

Zatímco v předchozím článku jsem se zaměřila na komiksy a mangu, dneska bych se ráda podívala na romantické příběhy. Přeci jen v únoru spousta lidí slaví Valentýna, tak ať je to aspoň trochu tematické.

Přiznám se, že já na čistě romantické příběhy, které kromě milostné linky neřeší nic jiného, zas tolik nejsem. Nerada bych, aby to vypadalo, že jsem úplně proti knihám, v nichž se objevuje romantická linie. To ne. Akorát abych si knihu dokázala náležitě užít, dost často potřebuji, aby se kniha věnovala i dalším tématům, než je milostný vztah hrdinů.

To jen tak ve zkratce pro vysvětlení a nyní zpět k dnešnímu článku. Vybrat ty nejlepší knihy z žánru romantiky byl pro mne trochu oříšek, protože těch romantik také nemám načteno zase tolik. Takže to byla svým způsobem vlastně dost výzva. :-D Ale nakonec jsem jich přeci jen pár vybrala a dnes bych vám je ráda představila.

EDIT (15. 2.): Tak jsem si s hrůzou uvědomila, že jsem při psaní článku zapomněla na jednu knihu, kterou jsem tu za každou cenu uvést. Takže jsem teď příspěvek aktualizovala. No jo, stane se...


Daniel Glattauer - Dobrý proti severáku / Každá sedmá vlna

Dobrý proti severáku (a následně i Každá sedmá vlna) je pro mne hodně neobvyklá romantika. Autor se tu zabývá zajímavým (a také dost aktuálním) tématem vztahu přes internet. Mladá žena Emmi omylem pošle e-mail na špatnou adresu a seznámí se tak s Leem. Oba si začnou psát a postupně se mezi nimi začne vytvářet dost intenzivní vztah. Jenže jak může vydržet vztah dvou lidí, co se znají jen online? A co když se rozhodnou se potkat?

Kromě tématu vztahů po sítích se mi moc líbil fakt, že kniha nepůsobí klišé dojmem. Celý vztah Emmi a Lea působí kupodivu hodně reálně a velmi civilně. Navíc je to psané v e-mailech, což zas posouvá knihu o level jinam. Zdánlivě o maličkostech, ale přitom velkých věcech. Kniha na první pohled působí nenápadně, ale dost se mi zaryla pod kůži.




Jojo Moyes - Než jsem tě poznala

Než jsem tě poznala je v rámci romantických příběhů už asi klasikou. Hlavní hrdinka Louisa přijde jednoho dne o práci v kavárně a při hledání nového zaměstnání dostane příležitost pracovat jako asistentka jednoho muže - Willa, který je po nehodě upoutaný na vozík. Zvykat si musí oba, ale jde to vůbec, když je Will ze všeho a ze všech otrávený?

Už od samého začátku je jasné, kterým směrem se romantická linka bude vydávat, ale mně se velmi líbilo, že byla vystavěna tak realisticky a uvěřitelně. Autorka navíc nikam nespěchá, vše se odehrává postupně, krok za krokem. To velmi oceňuji. Navíc se tu autorka zabývá dost silným tématem kvadruplegie, kdy je člověk ochrnutý od krku dolů a je tak odkázaný na pomoc druhých. Dá se to považovat za život? Jde o hodně silný příběh plný emocí, které autorka umí výborně přenášet na své čtenáře. Celé téma je navíc velmi citlivě podané, smekám!



Tillie Cole - Tisíc polibků

Tisíc polibků je příběh určený především pro mladé čtenáře a vypráví o dvou mladých hrdinech. Rune a Poppy se znají od dětství - jejich společná cesta je ale přetržena Runovým odjezdem do ciziny. Píší si, jsou v kontaktu, ale pak se Poppy z ničeho nic odmlčí. Jaké tajemství Poppy před Runem skrývá, že kvůli tomu úplně zpřetrhala vazby a i nyní se mu po jeho návratu vyhýbá?

Opět se tu setkáváme s nelehkým tématem a musím ocenit, jak dobře to autorka zvládla uchopit. Citlivě, se ctí. Příběh je hodně emotivní a já na tom nejvíce oceňuji to, kolik emocí to ve mně právě dokázalo vyvolat. Vůbec nevadí, že je to psané hlavně pro teenagery. Ten přenos emocí z knihy na čtenáře byl pro mne u této knihy asi to nejzásadnější, co jsem si odnesla. Už dlouho mne žádná kniha nedohnala k slzám jako tato!




John Green - Hvězdy nám nepřály

Kniha Hvězdy nám nepřály je už takovou stálicí, když přijde na příběhy pro mladé. 16letá Hazel Grace se statečně pere s rakovinou štítné žlázy. Na podpůrné skupině se setkává s Augustem, který svůj boj s rakovinou úspěšně vyhrál. Láska na sebe nenechává dlouho čekat... jenže život s těžkou nemocí si rozhodně nebere servítky a na lásku mladých lidí nehodlá brát ohledy.

Tato kniha byla tím, co mne přivedlo k žánru young adult. I zde se řeší těžké téma, a to vážné nemoci. Mladí hrdinové se tu ale snaží žít svůj život navzdory překážkám a nenechat se svojí nemocí definovat. A to je asi pro mne to největší poselství této knihy. Když si jsou dva lidí oporou a když chtějí prokázat vůli žít dál, i když jim nemoc hází klacky pod nohy. I zde je poznat, že je kniha napsaná hlavně pro mladší publikum, ale i v případě Hvězd jsem cítila silné emoce, které ve mně ještě dlouho rezonovaly. Navíc ta romantická linie zde není nijak klišoidní a za každou cenu přeslazená, což také hodnotím velmi kladně.





Theo Addair - Muffin a čaj

Muffin a čaj je LGBT příběh z pera českého autora píšícího pod pseudonymem. Sledujeme zde osudy dvou středoškoláků, Kita a Daniela. Oba kluci jsou navzájem tak odlišní, jak jen mohou, ale společná práce na školním projektu je přesto svede dohromady a oni si pomalu k sobě nachází cestu.

Co na této knize zbožňuju, je autorův krásný poetický jazyk, kterým tento příběh napsal. Je to skvostné a vážně je radost to číst. Zároveň se mi líbí, že zde autor zapojil do příběhu i řadu filozofických pasáží o životě, nad kterými se čtenář zamýšlí spolu s hrdiny. V neposlední řadě pak velmi kladně kvituji to, že vztah mezi Kitem a Danielem se v knize formuje postupně. Není to nijak uspěchané, díky čemuž to celé působí velmi realisticky a věrohodně. Na knihu pak navazuje ještě druhý díl Koláčky a spiklenci, který je stejně vyvedený.




Casey McQuiston - Red, White & Royal Blue

Stejně jako Muffin a čaj je i tato kniha příběhem s LGBT tématikou. Hlavní hrdinové Alex, syn americké prezidentky, a Henry, princ z Walesu, se zrovna moc nemusí. Když Alex způsobí skandál na britské královské svatbě, jeho matka ho donutí se do Británie vrátit a napjaté britsko-americké vztahy opět urovnat. Když ale mezi Alexem a Henrym nečekaně přeskočí jiskra, nabízí se těžká otázka: budou schopni si ti dva svůj vztah uhájit?

Na této knize zbožňuju především to, jak vyzrále kniha působí. Hlavně pak ten vztah mezi hlavními hrdiny. Nejedná se o vztah ukvapený, naopak. Henry a Alex si k sobě nachází cestu zpočátku jen těžko. To, co se mezi nimi odehrává, je ale nakonec vystavěno na silných základech, na kterých se dá pak vztah stavět dál. A to je něco, co v romantických knihách hledám především. A tady je to perfektně vykreslené se vším všudy.


Četli jste některou ze zmíněných knih? Líbila se vám? A máte nějaké své vlastní oblíbence mezi romantikami, které byste na podobný seznam zařadili vy? Je něco, co byste mohli doporučit ostatním? Nebojte se podělit do komentářů. :-)
Joli

Žádné komentáře:

Okomentovat