úterý 18. února 2020

RECENZE: Katherine Arden - Medvěd a slavík


Název: Medvěd a Slavík
Název v originále: The Bear and the Nightingale
Autor: Katherine Arden
Série: Winternight trilogie (1. díl)
Nakladatelství: King Cool
Rok vydání: 2018
Počet stran: 337

Medvěd a Slavík se řadí mezi ty knihy, u kterých jsem si nebyla jistá, zda je chci vážně číst – že to bude tzv. můj šálek čaje. Ale jen co jsem začala číst, byla jsem vyvedena z omylu, protože tohle rozhodně byl můj šálek čaje.


Daleko, daleko v minulosti se na severu Ruska rozkládá malá vesnička. Lidé jsou zde odchováni na legendách, pohádkách a folklóru vůbec. Víly, čarodějnice, duchové a Zimní král, těm všem skládají své obětiny, aby s nimi byli zadobře. Církevní hodnostáři proti tomu brojí, ale mladičká Vasja, hrdinka knihy, ví víc než kdo jiný, že se nejedná o žádné pohádky. O to víc se pak musí snažit, aby svůj domov dokázala uchránit před zlými duchy.



Jak už jste asi odvodili z mého úvodu, tato kniha mne rozhodně zaujala. V dnešní recenzi tak budu chválit, chválit a zase jen chválit. Opět jsem se totiž dostala do situace, kdy jsem neskutečně vděčná, že jsem uposlechla kladné ohlasy ostatních čtenářů, protože Medvěda a Slavíka jsem si fakt užila.

Autorka při psaní Medvěda a Slavíka vycházela z ruského folklóru, který zde hraje ústřední roli. Před čtenářovými zraky tu tak ožívají různé postavy, o kterých do té doby možná jen slýchal. Nicméně Katherine Arden do nich uměla velmi sugestivně vdechnout život, takže byť se jedná o nadpřirozené bytosti, působí velmi realisticky a věrohodně. Zároveň zde ale autorka pracuje s motivem, že jen někteří lidé mohou tyto bytosti vidět. Vnímání těchto bytostí tak působí tak trochu jako z jiného světa. Jako by se tu proplétala realita se snem. Autorka ale tuto hranici reality a snu umí skvěle překračovat, takže výsledek pak působí kouzelně, jako by člověk četl nějakou pohádku.

Dějová linie je krásně propletena s lyrickými popisy, především krajiny a vůbec prostředí, kde se děj odehrává. Velmi sugestivně je zde vylíčena třeskutá zima ruské krajiny, takže nejednou jsem měla pocit, jako by mne obcházel mráz. To se autorce opravdu povedlo. Zároveň v souvislosti s folklórem se zde panuje příjemná, tajemná – skoro až magická atmosféra, která ve spojení s třeskutými mrazy působí o to intenzivněji, jak moc je to spolu propojené a propletené.

Zároveň ale nelze říct, že by zde chyběla akce a napětí, vůbec ne. Lyrická i epická složka příběhu jsou v Medvědovi a Slavíkovi rovnoměrně zastoupeny a myslím si tak, že díky tomu si tu spousta čtenářů právě najde to své. V souvislosti s tím musím autorkou pochválit, jak dobře umí čtenáře vtáhnout do příběhu. Člověk má totiž během čtení silný pocit, jako by v příběhu vystupoval také a vše sledoval zpovzdálí. Čtení této knihy tak působí jako velmi intenzivní zážitek.

Ráda bych také vyzdvihla dva aspekty, které v příběhu hrají důležitou roli a které mne při čtení velmi upoutaly. Jednak je to boj mezi náboženstvími, lze-li to tak nazvat. Pravoslavná církev, šířící jméno boží, se zde staví proti uctívání pohanských božstev. Svádí se tu tak boj o věřící a o to, jaká víra je vlastně ta „správná“. Nicméně se nemusíte bát, že by tu probíhaly nějaké nudné, zdlouhavé náboženské disputace, které by na sebe záměrně strhávaly pozornost, to vůbec ne. Stále se jedná spíše o pohádkově naladěný příběh s řadou folklorních motivů, který je určený hlavně pro mladší publikum.

Tím druhým zajímavým motivem je postavení ženy ve společnosti. Hlavní hrdinka Vasja se v knize snaží bojovat o vlastní nezávislost. Nestojí o to stát se ženou, která je podřízena muži a jejímž jediným úkolem je porodit děti. Volba mezi manželstvím nebo klášterem je pro ni nepřijatelná, čímž tak boří řadu zaběhnutých stereotypů a společenských konvencí. Ale ani toto téma na sebe záměrně nestrhává pozornost. Autorka to velmi vkusně a umně zapletla do svého příběhu tak, že je to jeho nedílnou a důležitou součástí, ale zároveň to nenarušuje nějaký dějový vývoj knih. Naopak to děj velmi nenásilně posouvá kupředu.

Celkově hodnotím na 100 %, 5 hvězdami a rozhodně mohu doporučit.

Žádné komentáře:

Okomentovat