středa 15. ledna 2020

To nej z... KOMIKSY A MANGA

Zdravím a vítám vás u nové rubriky, kterou bych v tomto roce chtěla vyzkoušet.

Jedná se o sérii článků "To nej z...", které by vycházely jednou měsíčně. V každém článku bych se pak chtěla věnovat jednomu žánru/tématu, v rámci kterého bych se vám vždy ráda pokusila doporučit tituly, které se mi v daném žánru líbily doposud nejvíce.

Ráda bych předeslala, že se jedná skutečně jen o můj subjektivní výběr, takže je možné, že ne se vším budete souhlasit. A také samozřejmě nemám ze všech žánrů načtené úplně všechno - vycházím tedy jen ze své dosavadní čtenářské zkušenosti a je dost možné, že za pár let by tyto seznamy vypadaly zcela odlišně. Nicméně... snad bude mít tato série článků pro někoho aspoň trochu smysl a třeba si tu něco vyberete ke čtení. A pro mne je to zase další, trochu odlišný způsob, jak se zamýšlet nad tím, co jsem již  měla možnost přečíst.

V měsíci lednu bych se ráda zaměřila na své nejoblíbenější tituly v žánru komiksů a mangy. Nečetla jsem těch titulů z tohoto žánru zas tolik, takže se mi tu nakonec sešel výběr "jen" pěti z nich, ale zase bych za ně dala ruku do ohně. A jaké konkrétní komiksy/mangy jsem vybrala, se můžete dočíst v celém článku.



Kati Närhi - Agnes a sedmý host


Agnes a sedmý host je komiks určený hlavně pro mladší publikum. Pravda, je hodně temný - jednak kresbou (hlavně volbou barev), ale i svým příběhem. Já na tom nicméně nejvíce oceňuji jednak tu temnou atmosféru a jednak hlavní hrdinku Agnes, která je velmi chytrá, na svůj věk dost sarkastická a ironická. A to mne na tom hodně bavilo. Dějově to není zas tak komplikované, ale kombinací atmosféry, barev a sarkastické hlavní hrdinky si mne tato publikace získala. Pokud vyhledáváte podobný typ příběhů, mohu vám Agnes a sedmého hosta vřele doporučit.



Jaako Ahonen - Sojčák 

Komiks Sojčák sice nenabízí složitý děj, ale přesto je to hodně silná kniha, a to převážně svými emocemi. Nenajdete zde téměř žádný text a kresba sama o sobě je dost ponurá od začátku do konce. Neuvěřitelně mne fascinovalo, jak pomocí kresby - především výrazů v obličeji hlavního hrdiny - dokázal autor vytvořit tak silné emoce. Strach, osamělost, bolest, starostlivost - to se na vás přenáší z každé stránky, z každého obrázku. Autor nepotřebuje psaný text, aby vám předal příběh. A v tom je ta síla tohoto komiksu.





Sui Išida - Tokijský ghúl

Tokijský ghúl je první manga, která se mi dostala do rukou, a hned se vyšvihla mezi nejvyšší příčky. Ačkoliv některé svazky (z celkového počtu 14) jsou trošinku slabší, tak celkově oceňuji ten námět. Ten byl pro mne originální a hned od prvního svazku si mne díky tomu tato série připoutala k sobě. Kresba je zde černobílá (vyjma barevných obálek) a možná díky tomu to navozuje takovou, pro mne skoro až mystickou atmosféru - jako by to bylo z úplně jiného světa. Boj lidí a ghúlů se tu propírá až na dřeň, vystupují zde hodně zajímavé a silné postavy, je to dost akční. Tokijský ghúl si pozornost rozhodně zaslouží.




Mike Mignola - Hellboy 

Hellboy se podle mne již řadí mezi komiksové klasiky a myslím, že právem. Najdete tu dost netradičního hrdinu - doslova ďábelského Hellboye, vyvržence z pekla, který bojuje proti různým zloduchům, kteří se jen tak nevzdávají. I tady autor volí pro svoji kresbu hodně temné a tlumené barvy, které podtrhují i temnější děj. Fantastická, ostře řezaná kresba, skvělé a pro mne neotřelé postavy, úžasné hlášky, akční a svižný děj. Tahle kombinace je podle mne tak dobře namíchaná, že z toho vznikl jeden z nej komiksů, co jsem zatím četla.





Alice Oseman - Srdcerváči

Tento komiks jsem na svůj seznam zařadila vlastně na poslední chvíli. První dva díly, které u nás zatím vyšly a které jsem četla, se mi do rukou dostaly začátkem tohoto měsíce. A naprosto mne uchvátily, takže okamžitě poputovaly na tento seznam. U Srdcerváčů mne nejvíce zaujalo to, že i když autorka používá velmi jednoduchou kresbu, tak přesto se jí naprosto úžasně podařilo zachytit emoce obou hlavních hrdinů. A to i beze slov a bez barev - tento komiks je totiž černobílý. Ačkoliv se autorka zabývá i závažnějšími tématy, jedná se o děsně roztomilý příběh, který pohladí po duši. A to je něco, co čas od času potřebuju, takže tento komiks tu nemohl chybět.




Komiksů a mang mám přečtených samozřejmě více než těchto pět titulů. Nicméně u tohoto výběru, který jsem dnes ve svém článku zmínila, si myslím, že by skutečně stálo za to, aby si tyto komiksy vyzkoušeli i další čtenáři. A co vy, máte vy nějaké své favority mezi komiksy a mangami? Je něco, co byste určitě doporučili vy? Nebojte se o tom podělit do komentářů. :-)

Joli

2 komentáře:

  1. Tokijský ghúl a Hellboy jsou super. Z mangy bych třeba doporučil Death Note, Fullmetal alchemist, Crying Freeman nebo u nás taky začne vcházet Berserk. A u Comics Centra je super ještě série Zámek a klíč nebo Vrána.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Death Note jsem začala číst, ale nějak mi tato série bohužel nesedí. Zatím mám za sebou 3 díly a nějak se nedokážu dokopat, abych v tom pokračovala. :-( Jinak o Vráně vím už nějakou dobu a chtěla bych to zkusit. A díky za ostatní tipy, určitě se na tituly podívám! :)
      Díky za komentář a přeju hezký den.

      Vymazat