sobota 18. ledna 2020

RECENZE: Benjamin Ludwig - Ginny Napořád

Název: Ginny Napořád
Název v originále: Ginny Moon
Autor: Benjamin Ludwig
Počet stran: 343

Kniha Ginny Napořád mne zaujala především svým tématem. O autismu toho vím málo, a i když se v tomto případě nejedná o literaturu faktu, ale o beletristické zpracování tématu, zajímalo mne, co mi tato kniha může nabídnout. A tak jsem se do knihy pustila.

Hlavní hrdinkou příběhu je 13letá autistka Ginny. V současné době žije v adoptivní rodině a v hlavě má jeden jediný cíl – najít svoji panenku a postarat se o ni. Její chování je však pro její adoptivní rodiče znepokojivé, zvlášť pro matku, která čeká miminko a Ginnyino chování považuje za nebezpečné. Co se však skrývá za tou touhou najít panenku, která není živá?

S tématem autismu v literatuře mám jen málo zkušeností – Ginny Napořád je po Klukovi z kostek teprve druhou knihou, kterou jsem s touto tematikou četla. A jsem moc ráda, že se mi kniha dostala do rukou, protože to byl velmi silný čtenářský zážitek.

Celý příběh je vyprávěn v ich formě z pohledu Ginny, které je na začátku knihy 13 let. Nabízí se nám tu tak zajímavý pohled do hlavy člověka, který trpí nějakou poruchou či nemocí. Vidět svět z pohledu takového člověka bylo velmi nevšední, v řadě míst hodně poučné a hlavně silné, co se týkalo emocí, které na čtenáře z knihy tryskají. Když sledujeme Ginnyino chování, z jejího pohledu dává všechno smysl, protože Ginny si umí vše pro sebe odůvodnit svým vlastním způsobem. Pro ostatní členy rodiny už to tak jednoznačné není a je pro ně hodně těžké se přizpůsobit Ginnyiným specifickým potřebám.

Ten konflikt a především neporozumění (i přes všechny snahy) tu jsou hodně vyostřené, přitom citlivě podané, ale zároveň pro čtenáře hodně bolestivé. Na jednu stranu totiž chápete pohnutky hlavní hrdinky, ale současně chápete rodiče, proč je pro ně těžké některé věci pochopit a přijmout je. Zvláště pro matku je řada věcí ohledně výchovy Ginny obtížná, protože sama čeká (a později i porodí) miminko, o které má přirozeně strach. Zároveň jsem ale měla dojem, že zde u matky hrála aspoň trochu svoji roli poporodní deprese, což v kombinaci s autistickým dítětem posouvalo knihu o další level dál, co se týkalo obtížnosti komunikace. Výsledkem bylo těžké čtení plné bolestivého nedorozumění, kdy čtenář ví, proč se obě strany chovají po svém způsobu, ale nemůže jim pomoci najít společnou řeč.

Přenos emocí z knihy na čtenáře je pro mne asi tím nejsilnějším, co mi kniha dala. Při čtení jsem hodně silně vnímala pocity úzkosti, strachu, křivdy, ublížení a zoufalství z toho, jak se s Ginny nakládáno. Zvlášť když ona za své chování nemůže. O to víc, když ona sama prožívá řadu věcí, ale nemůže a neumí je říct, přestože by to ulehčilo řadu věcí. Zároveň ale čtenář svým způsobem cítí pochopení pro tu samotnou rodinu, pro kterou je to také zátěž.

Velkou roli zde hraje i to, že čtenář od začátku tuší, že se za Ginnyiným chováním, resp. její snahou najít panenku skrývá nějaké hluboko pohřbené tajemství, které čeká, až bude moci v pravou chvíli vyplavat na povrch. Kniha tak nabízí ještě nejedno překvapení a řadu zvratů, které celý děj posouvají nečekaným směrem. Závěr je pak hodně silným vyústěním celého příběhu a vyvolal ve mně velmi silnou reakci. Ten konec jsem rozdýchávala ještě dlouho.

O další rozměr knihu posouvá fakt, že autor sám je adoptivním otcem autistické dívky, takže píše do značné míry z vlastních zkušeností. Zároveň v knize uvádí, že inspiraci čerpal z rozhovorů s ostatními rodiči, takže celý ten „autistický svět“ má podložený autentickými zkušenostmi a máloco si tzv. lidově „vycucal z prstu“.

Knihu jsem ohodnotila na 100 %, 5 hvězdami a rozhodně doporučuji vaší pozornosti.