RECENZE: Ayobami Adebayo - Zůstaň se mnou

Název: Zůstaň se mnou
Název v originále: Stay with Me
Autor: Ayobami Adebayová
Nakladatelství: Kniha Zlín
Počet stran: 268

Kniha Zůstaň se mnou se těsně po svém vydání v ČR hojně objevovala na sociálních sítích, ale pak se po ní, bůh ví proč, jako by slehla zem. Já si však knihu poznamenala, že bych si ji ráda přečetla, protože mne zaujala anotace, která slibovala vskutku silný příběh. Začátkem letošního ledna jsem se ke knize konečně dostala a dnes mám pro vás připravenou tuto recenzi.

Yejide a Akin jsou mladý manželský pár. Yejide by ráda svému manželovi porodila dítě, ale ani po čtyřech letech se jí nedaří otěhotnět, ačkoliv pro to udělali všechno, co se dalo. Když si pak Akin domů bez manželčina vědomí, ale se souhlasem své rodiny přivede druhou manželku, aby mu porodila dítě, je to pro Yejide rána. Přichází tak další snahy a různé alternativy, jak otěhotnět, ale co když cesta nakonec skutečně neexistuje?

Přiznám se, že jsem netušila, co vlastně mám od této knihy očekávat. Ale možná to bylo dobře, že jsem knihu rozečítala bez nějakých očekávání, protože jsem byla ve výsledku jen a jen překvapená a dostalo se mi díky tomu neskutečného čtenářského zážitku.

Celý příběh se odehrává v Nigérii, všechny postavy jsou místními obyvateli a i autorka sama je nigerijského původu, takže velmi důvěrně zná prostředí, o kterém píše. Pro evropského čtenáře se v této knize otevírá řada nových společenských a kulturních aspektů, které mohou být nečekané, pro někoho možná i trochu šokující. Čtenář se tu seznamuje s místní kulturou, místními zvyklostmi či společenským uspořádáním, např. s tím, že je běžné, aby muž měl legálně více manželek – jak to naznačuje již anotace. Pro mne bylo čtení Zůstaň se mnou v tomto ohledu hodně obohacující, jelikož jsem se díky tomu dozvěděla řadu nových informací o společnosti a kultuře, která mi doteď byla zcela neznámá.

Příběh samotný zobrazuje vztah Yejide a Akina, včetně jejich vztahů s členy Akinovy širší rodiny. Jsme svědky veškerých komplikací a obtíží, které do těchto vztahů přináší fakt, že se Yejide a Akinovi nedaří zplodit potomka. Důležitou roli zde přitom hrají vzájemná důvěra a ochota naprosté upřímnosti mezi manželi. A jak je to naopak bráno jako břemeno, pokud důvěra a upřímnost chybí. Svým způsobem je to až bolestivé čtení, když vidíte, jak jsou některé věci ve vztahu špatně a nemůžete hlavním hrdinům nijak poradit, aby nezabředli do ještě větších potíží.

Nejsilnějším tématem je zde samozřejmě bolest, zoufalství, snad i zloba hlavní hrdinky Yejide ze situace, v níž se ocitla. A také to, co všechno je ona ochotna obětovat proto, aby jednak otěhotněla a jednak aby si udržela manžela, kterého jako by ztrácela, když si Akin přivedl druhou manželku. Pocit životní rezignace, zklamání a vyčerpání ze života, v kombinaci s pocitem, že manžel ji zrazuje – to vše je nyní pro Yejide denním chlebem. Zároveň tu ale pozorujeme i pohled Akina, který pociťuje tlak ze strany své rodiny, že ještě nebyl schopen přivést manželku do jiného stavu. Kde je chyba? A čí ta chyba vlastně je? To jsou také otázky, které zde autorka velmi solidně a hlavně citlivě zpracovává.

Tím, že je kniha vyprávěna střídavě z pohledu obou hlavní hrdinů, tak vlastně získáváme celkový pohled na situaci celé rodiny. Byť se zdá, jako by se vše točilo okolo Yejide, i Akinův pohled je zde důležitý a dává celému příběhu další a o to silnější rozměr. A já jako čtenář jsem vše prožívala s oběma hrdiny. Autorka skvěle zpracovává emoce postav, takže čtenář jako by vše prožíval s nimi a cítil vše stejně, co co cítí jednotlivé charaktery.

Co na této knize bylo také zajímavé, je fakt, že je zde na pozadí vykreslena politická situace v Nigérii v 80. letech. Pro mne osobně se jednalo o něco nového a obohacujícího, protože o tomto tématu jsem dosud nevěděla zhola nic. Kniha mne vlastně tím přiměla, abych si našla alespoň nějaké zásadní informace o událostech této doby. Což je dalším zajímavým přesahem této knihy.

Celkově knihu hodnotím na 100 %, 5 hvězdami a rozhodně doporučuji vaší pozornosti. Autorka zpracovává velmi silné, palčivé, bolestivé téma a dělá to citlivým způsobem, který je přístupný širšímu čtenářskému publiku.