čtvrtek 9. ledna 2020

RECENZE: Michel Faber - Kvítek karmínový a bílý

Název: Kvítek karmínový a bílý
Název v originále: The Crimson Petal and the White
Autor: Michel Faber
Počet stran: 917

Na tuto doslova cihlu jsem narazila v jednom z knižních videí na YouTube a nechala jsem se na ni nalákat – hlavně díky anotací. Trochu mne však odrazovala délka – není to rozhodně žádná jednohubka, kterou by člověk slupl za jeden večer. A tahat tak těžkou knihu v MHD také není zrovna komfortní. Ale během vánočních svátků se mi naskytlo několikadenní volno, kdy jsem s knihou mohla trávit delší čas doma, tak jsem se do ní s radostí pustila.

Kvítek karmínový a bílý nás zavádí do doby 19. století, do viktoriánského Londýna. Hlavní hrdinové této knihy – chudá prostitutka Sugar a bohatý dědic voňavkářského impéria William – možná pocházejí ze zcela odlišných poměrů, ale jsou si v lecčem podobní. Především by se oba chtěli vymanit ze své dosavadní životní situace. Ona hledá únik ze svého údělu lehké děvy, on hledá cestu od své šílené manželky. Jaké ale mají možnosti?

Od této knihy jsem měla vcelku velká očekávání, která byla v leckterých ohledech naplněna, ale zároveň mne v něčem kniha dost překvapila. Pojďme se na to podívat podrobněji.

Román naprosto skvěle odráží ducha doby a postupné změny „starého života“ v nový. Postupně tu pozorujete průmyslovou revoluci (př. rozvoj strojnictví, vznik nových strojů…), boj rozličného způsobu smýšlení (konzervativní názory např. zastoupené pánbíčkáři versus uvolněné mravy mladých prostopášníků) či boj mezi křesťanskou věroukou a moderní vědou (pochází člověk z opic nebo z Adama a Evy?). To je něco, co zde autor napsal velmi věrohodně a velmi realisticky - bylo to skvělé vykreslení dobového koloritu, které sloužilo jako pozadí k hlavní dějové linii.

Co se týká struktury příběhu, některým čtenářům by se mohl román zdát poněkud rozvleklejší a hodně pozvolný. Je pravda, že autor rozhodně nikam nespěchá a vedle dějové linky, v níž sledujeme Sugar a Williama, si vždy udělá prostor, aby se věnoval vláčnějším popisům událostí, lidí, poměrů, prostředí či myšlenek jednotlivých lidí. Což by obecně asi nevadilo, jako sonda do tohoto období se mi to zdá jako naprosto vhodné a vítané zpestření, ale přiznám se, že už i na mne to bylo v této knize někdy až moc. Myslím, že by tomuto románu neškodilo být kratší o nějakých 200-250 stran a děj o něco hutnější, především v té prostřední části.

Zároveň je třeba říct, že by ne každému musel vyhovovat autorův styl psaní, resp. jeho volba slov. Jedná se o hodně syrové, drsné a naprosto realistické vyprávění, kdy z pohledu Sugar zabředáváme do nejtemnějších stok Londýna. Někteří citlivější čtenáři patrně neocení časté vulgarismy, které jsou mnohdy sexuálně motivované. Autor se jim rozhodně nevyhýbá.

Ráda bych vyzdvihla to, jak kompaktní charaktery autor vytvořil. Nezáleží na tom, z jaké kdo pochází společenské vrstvy. Každý se potýká se svými vlastními démony (od duševních či fyzických nemocí, přes vlastní pochybnosti, charakterové vady po ukájení svých pudů), každý chce pro sebe urvat co nejvíc. Postavy jsou velmi plastické, Faber je propírá ze všech stran a nenechá na nich nit suchou. Zároveň zde skvěle zobrazuje rozdíly společenskými vrstvami, a jak snadno si může člověk z chudých poměrů zvyknut na lepší život a na horší časy zapomenout.

Knihu jsem ohodnotila na 80 %, 4 hvězdy – plné hodnocení jsem nedala především pro tu již zmíněnou zdlouhavost především v prostřední části knihy. Nicméně jinak jsem si knihu velmi užila a mohu ji určitě doporučit.