pátek 3. ledna 2020

RECENZE: Karen M. McManus - Dva tajemství neudrží

Název: Dva tajemství neudrží
Název v originále: Two Can Keep a Secret
Autor: Karen M. McManus
Počet stran: 309

Před nějakým časem jsem od Karen M. McManus četla knihu Jeden z nás lže, která mne velmi mile překvapila a ze které jsem byla opravdu nadšená. Takže když od autorky u nás nedávno vyšla další její kniha, bylo jasné, že ji budu chtít vyzkoušet. A dnes mám pro vás o této knize recenzi.

Dvojčata Ezra a Ellery se na nějaký čas stěhují ke své babičce do Echo Ridge. Město se netěší zrovna veselé pověsti. Před lety tam beze stopy zmizela Ezrova a Elleryna teta, před časem byla zabita místní studentka střední školy a nyní to vypadá, jako by se historie měla opakovat. Některé současné středoškolačky totiž dostávají děsivé výhrůžné dopisy. A jediným pojítkem jako by byl blížící se maturitní ples…

Anotace zní opravdu dobře a u autorky jsem měla po první knize dojem, že umí podobné téma zpracovat velmi dobře. Ani její titul Dva tajemství neudrží nebyl vysloveně špatný, ale bohužel nebudu dnes hodnotit plným počtem.

Začátek knihy byl pro mne poněkud matoucí. Autorka nám zde představuje velké množství postav (jak ze současnosti, tak z minulosti), mezi nimiž panují velmi silně propletené vztahy, a mně zpočátku dělalo problém se v tom vyznat, kdo je kdo a kdo ke komu patří. Tím pádem se mi také do knihy hůře pronikalo – hodně jsem se při čtení zadrhávala, jak jsem u každé postavy pátrala v paměti, kdo to tedy je, abych si dala vše do správných souvislostí. Problematické pro mne bylo i to, že mi některé postavy poněkud splývaly dohromady, což mi orientaci v knize příliš neulehčovalo. Výsledkem bylo to, že jsem se bohužel z počátku musela trochu vracet a některé pasáže si číst znova, abych vše správně pochopila.

Musím s lítostí konstatovat, že na podobný problém jsem narazila bohužel i na konci, což mne dost mrzelo, protože u tohoto typu literatury čtenář čeká na konci nějakou gradaci a nutkání celým koncem proletět, aby zjistil, co a jak a proč se děje. A ne že se zasekne na každé druhé straně a bude se muset vracet. Takže za tento aspekt holt šlo moje hodnocení dolů.

Zatímco začátek a konec knihy byly pro mne trochu neohrabané, prostřední část knihy byla naprosto excelentní. Člověk je vtažen do příběhu a sleduje temné náznaky toho, že by se mohla historie opakovat. V tomto bodě začala být kniha konečně zajímavá, napínavá, s tou správnou atmosférou, která byla lehce strašidelná a ze které příjemně mrazilo. Čtenáře nejvíc pohání zvědavost při pátrání toho, co se děje, proč se to děje a kdo za tím vším stojí. Prostřední část knihy díky tomu skvěle ubíhá a to bylo přesně to, co jsem chtěla vnímat u celé knihy. Autorka umí vytvořit atmosféru plnou napětí, ale bohužel se jí to nepodařilo obsáhnout v celém rozsahu této knihy,  jako se jí to povedlo u Jeden z nás lže.

Dva tajemství neudrží se řadí mezi young adult thrillery. Na tu část „young adult“ bych v tomto případě dala dost silný důraz, opravdu zde nečekejte nějaký drsný thriller ve stylu Chrise Cartera nebo J. D. Barkera. Ten thriller se tu podle mého spíš mihne v náznacích. Jak jsem chválila knihy Jeden z nás lže nebo Zrcadlo, zrcadlo za to, jak skvělé thrillery to jsou, tak v knize Dva tajemství neudrží mi ten žánr thrilleru přišel jako trochu slabší odvar, autorka to rozhodně umí líp.

Nicméně musím říct, že samotná zápletka mne opravdu bavila. Pachatele a jeho motiv jsem absolutně neodhadla, za což autorce patří palec nahoru, ale nějak mi nesedlo celkové vysvětlení všech událostí okolo – na můj vkus asi až moc zamotané a na hraně překombinovanosti. Nebo možná kdyby autorka věnovala ještě trochu více prostoru na důkladnější vysvětlení, aby mi to nepřipadalo tolik přeplácané.

Celkově hodnotím lepšími 3 hvězdami, 65 % - kniha je pro mne takovým lepším průměrem. Nebylo to nejhorší, ale autorka má na víc. Nicméně pokud by u nás od McManus vyšlo ještě něco dalšího, určitě to ráda vyzkouším. Doporučit asi mohu, ale nemějte od toho přehnaná očekávání. Třeba pak bude mít kniha větší šanci vás mile překvapit.