RECENZE: J. D. Barker - Čtvrtá opice

Název: Čtvrtá opice
Název v originále: The Fourth Monkey
Autor: J. D. Barker
Série: Sam Porter (díl 1)
Nakladatelství: Domino
Počet stran: 445

Pokud pravidelně sledujete různé sociální sítě a náš knižní trh, možná jste stejně jako já zaznamenali, že knihu Čtvrtá opice bylo v době jejího vydání vidět opravdu hodně. Mne tato kniha dlouho míjela, přiznám se. Nerada bývám u knih zklamaná, tak se těm masivně propagovaným titulům vždy zpočátku vyhýbám a pouštím se do nich případně později, až opadne ta prvotní vlna zájmu. Je to případ i této knihy, a já jsem ráda, že jsem si ji nechala až na teď, kdy dozrála moje chuť tento titul vyzkoušet.

Sam Porter je zkušený policista, který je povolán zpět ze své dovolené. Psychopat, přezdívaný Opičí vrah, kterému se detektiv Porter snaží dostat na kobylku už pět let, opět začal řádit. Tentokrát to však vypadá, že by mohlo dojít ke zlomu. V době, kdy se policie dostává k jednomu z balíčků s částmi těl, které po sobě Opičí vrah rád zanechává, se totiž na scéně objevuje i vrahův deník...

Nebyla jsem si původně jistá, jestli se do knihy chci vůbec pouštět. Trochu jsem se bála, aby to opět nebyl „jeden z mnoha“ těch thrillerů, který je na chlup stejný jako to kvantum dalších, které v posledních letech vychází a které si jsou v řadě věcí tolik podobné, že to člověku splývá. Knihu jsem si proto půjčila z knihovny, abych případně nelitovala vyhozených peněz, kdyby se mi Čtvrtá opice nakonec nelíbila. Ale naštěstí se zklamání nekonalo, protože kniha se mi líbila. A to tak, že si ji určitě pořídím do vlastní knihovničky a ještě k tomu přihodím i další pokračování.

Čtvrtá opice se řadí mezi ten typ thrillerů, které člověka děsí mírou brutality, kterou autor zvolil při svém psaní. Nečekejte tedy žádné hororové „lekačky“, ale spíše počítejte s tím, že J. D. Barker je ve své tvorbě hodně grafický a nebojí se jít u některých brutálních scén do detailu. Citlivějším čtenářům by se tak mohlo dělat poněkud nevolno. Masakrování těl a spousta krve, to není pro autora žádná větší překážka. Co mně osobně na této knize připadalo děsivé, byla představa toho, že by se v naší společnosti podobně vyšinutí a choří jedinci, jako je Opičí vrah, mohli skutečně pohybovat. Tak moc reálně a sugestivně dokáže kniha působit.

I přesto, že je kniha pro svůj počet stran docela objemná, ubíhá čtení velmi rychle. Autorův styl psaní je totiž velmi svižný a dynamický. Barker skvěle pracuje s napětím, které střídavě uvolňuje a zintenzivňuje, takže ta dynamika je zde skutečně patrná. Čtenář má díky tomu potřebu číst dál a dál, protože kdykoliv kniha vypadá, že se zvolnila, autor přiběhne s napínavou pasáží, takže čtenář nemá důvod knihu odložit. Barker píše velmi plynule a rozhodně se nevyžívá v nesmyslných popisech, které by zbytečně zdržovaly děj. Navíc při psaní zvolil relativně krátké kapitoly, díky kterým má čtenář pocit, že mu čtení rychle ubíhá. Vedle toho se zde střídá pohled vyšetřovatelů s deníkovými zápisky vraha, které knihu rozhodně ozvláštňují a dělají ji zase trochu „jinou“.

Silným artiklem této knihy je také hlavní vyšetřovatel Sam Porter, který jde zde vykreslen velmi lidsky, a může tak být pro čtenáře hodně sympatický. Vedle toho, že pozorujeme jeho vyšetřování, tak tu také prožíváme i jeho osobní život, díky čemuž ho poznáváme o dost blíže. Od začátku je jasné, že si Porter prochází něčím těžkým, ale autor to dokázal do příběhu vměstnat zcela nenásilně. Naopak to působí velmi přirozeně a člověk nemá pocit, že by to knihu nějak zdržovalo nebo že by se u toho čtenář měl nudit.

Samotný konec knihy byl pro mne v něčem trochu překvapivý. Ale rozhodně kvituju způsob, jakým Barker tuto knihu zakončil, protože si tím zároveň otvírá vrátka pro další knihu v této sérii, na kterou se rozhodně chystám.

Přesto, že jsem v této recenzi hodně chválila, hodnotím i tak nakonec „jen“ lepšími 4 hvězdami a na 85 %. Ve srovnání s Chrisem Carterem, kterého v tuto chvíli považuji za top autora v žánru thrilleru, mi zde přece jenom chybělo o trošku více napětí a trochu hutnější a temnější atmosféry, ale autor J. D. Barker má našlápnuto správným směrem.