RECENZE: Juraj Červenák - Ohnivé znamení

Název: Ohnivé znamení
Název v originále: Ohnivé znamenie
Autor: Juraj Červenák
Série: Kapitán Stein a notář Barbarič, díl #3
Počet stran: 392

Sérii historických detektivek s kapitánem Steinem a notářem Barbaričem jsem si oblíbila hned od prvního dílu, takže pouštět se postupně do všech dílů je pro mne rozhodně povinností. A i třetí pokračování Ohnivé znamení jsem si dokázala užít.

Cestou do Vídně se notář Barbarič dostane na stopu bezohledných banditů, kteří přepadávají pocestné, okrádají je a obchodují s krásnými dívkami, které prodávají do otroctví. To však Barbarič  ještě netuší, jak tento případ, do kterého se se Steinem pustí, bude rozsáhlý a nebezpečný. Vyšetřování jim navíc komplikují napjaté vztahy mezi prešpurskými měšťany a šlechtici. A aby toho nebylo málo, poprat se musí i s přízrakem, který přibývajícím obětem vypaluje do těla ohnivé znamení.

Ohnivé znamení mi opět potvrdilo, jak dobře jsem si vybrala, když jsem se do této série pustila. Přestože mi tento díl zatím přijde z těch tří dosavadně přečtených asi nejslabší, i tak bude mé hodnocení vysoké. Protože Juraj Červenák prostě umí.

Zápletka knihy byla opět skvěle zamotaná. Znovu oceňuji to, že autor má detektivní zápletku vždy promyšlenou do nejmenšího detailu a čtenář dlouho neví, kdo je teda hlavním pachatelem a kdo je za co zodpovědný. Baví mne, jak autor neváhá vymýšlet intriky nejen mezi chudším obyvatelstvem a honorací. Červenák se s ničím nemaže, akce se tu objevuje už na samotném začátku a i konec knihy je opět výborně vygradovaný!

Jediné, k čemu mám tak bohužel výhrady je to, že děj v jednu chvíli jako by stál na místě, když se Stein s Barbaričem při pátrání točili v kruhu, jako by se nemohli hnout dál. Ale netrvalo to moc dlouho a zase se to brzo rozjelo. Co se mi navíc líbilo, byla atmosféra, která se znovu dala krájet – tak, jak jsme v této sérii od Juraje Červenáka už zvyklí. Velmi kladně také hodnotím to, že autor do příběhu zakomponoval i reálné historické postavy, které spousta čtenářů bude znát – příběhu to dodává zase trochu jiný rozměr a já z toho byla velmi nadšená.

Červenák také zachovává skvělou dynamiku mezi hlavními hrdiny – Stein s Barbaričem se i zde skvěle doplňují. Zatímco Stein je drsný a tvrdý, když je to v rámci vyšetřování třeba, Barbarič je naproti tomu větší diplomat. Každý volí během pátrání svoji taktiku – někdy je třeba vyjednávat, někdy je třeba vládnout pevnou rukou. A ani kaprál Jaroš, který Steinovi a Barbaričovi pomáhá, nezůstává pozadu. Hodně se zde také projevuje rozdíl mezi Steinem a Barbaričem v tom, jak oba nahlížejí na nevěstince, fyzické potěšení či manželskou věrnost. Ve mně to vyvolávalo řadu otázek, ke kterým bych co nejdříve ráda znala odpovědi.

Celkově hodnotím na 80 %, 4 hvězdy, a pokud máte rádi tuto sérii, určitě vám mohu Ohnivé znamení doporučit. Do dalšího dílu se rozhodně pustím.