čtvrtek 7. listopadu 2019

RECENZE: Theo Addair - Na kraj světa

Název: Na kraj světa
Název v originále: Na kraj světa
Autor: Theo Addair
Série: Ve stínu oskeruše (1. díl)
Nakladatelství: Laser
Rok vydání: 2019
Počet stran: 341

Když jsem zjistila, že Theo Addair chystá novou sérii, věděla jsem, že se do ní budu chtít pustit. Jeho knihy Mufin a čaj a Koláčky a spiklenci se mi děsně moc líbily, takže mne zajímala i další autorova tvorba. Co na tom, že je to fantasy... A jak nakonec knihu hodnotím?

Kiro je mladý muž, který pracuje jako zahradník u tajemné Anastázie. Už od dětství musí skrývat své schopnosti – je totiž čarodějem. Kdyby to někdo zjistil, skončil by stejně jako jeho matka - na hranici. Přesto jsou ale jeho schopnosti potřeba. To když mu je svěřen důležitý úkol – záchrana umírajícího světa. Jen on může Matku Zemi zachránit. A tak se vydává na cestu – spolu se dvěma nejméně pravděpodobnými společníky…



Na tuto knihu jsem se těšila, a to především kvůli autorovi, kterého jsem si oblíbila pro jeho LGBT sérii Muffin a čaj. Byl to ale trochu risk, protože ačkoliv se do žánru fantasy snažím tu a tam vydat a rozšiřovat si obzory, stále nemohu říct, že jsem v tomto žánru zběhlá. A ne vždy je to setkání úspěšné. Což byl bohužel problém i této knihy.

Vím, že to asi není úplně vhodné, když se stále odkazuji na sérii Muffin a čaj, protože se jedná o zcela jiný druh literatury, než je právě Addairova nová série Ve stínu oskeruše. Nicméně jedno pojítko mezi těmito dvěma sériemi zde vidím, a tím je autorův styl psaní. A to jsem obdivovala i právě v knize Na kraj světa. I zde autor píše krásným, poetickým stylem, který se čte hrozně dobře. Addair má cit pro jazyk, krásně volí slova, díky kterým se text plynule posouvá dopředu a působí to jako pohlazení po duši.

S čím jsem ale tentokrát dost bojovala a co se stalo pro mne kamenem úrazu, byl svět, kde se kniha odehrává. Problém tkvěl především v tom, že jsem ten svět bohužel moc nechápala. Prvních pár desítek stran jsem to nepovažovala za překážku, protože jsem si pořád říkala, že to snad autor začne blíže vysvětlovat v pokročilejším stádiu příběhu. Čím víc jsem se ale blížila ke konci, tím víc jsem se nechytala a tím víc jsem tápala. Nechápala jsem, jak ten svět funguje a jak pořádně funguje ta magie, kterou disponuje hlavní hrdina. Nechápala jsem, co přesně je se světem špatně, že je potřeba ho zachraňovat. Chyba je především asi u mne, protože v žánru fantasy nejsem prostě kovaná a potřebuju od knihy daleko víc popostrčit, abych se v jejím vymyšleném světě dokázala pohybovat. A tady jsem to bohužel nedostala.

Bohužel se to pak podepsalo i na těch postavách. Zpočátku jsem měla ráda víceméně všechny postavy, které zde vystupují, ale protože mi nebyly jasné všechny souvislosti, nějak jsem ztrácela zájem sledovat příběhy hlavních hrdinů. Nebyla jsem dostatečně motivovaná prožívat s nimi jejich dobrodružství. Nedokázala jsem se k nim více přimknout a vytvořit si k nim nějaký hlubší vztah.  Také mi občas nebyly zcela jasné jejich reakce - proč se chovají tak, jak se chovají. Vlastně jsem měla pak bohužel trochu nutkání i přeskakovat některé pasáže.

Je mi to opravdu líto, hlavně vůči autorovi, protože ten je mi moc sympatický. Ale tato fantasy série asi nebude úplně pro mne – nejsem úplně cílová skupina. A rozhodně není chyba na straně autora, ale u mne. Druhý díl (a případné další) asi tedy nakonec vynechám. Na kraj světa hodnotím průměrně, 3 hvězdy, 45 % - doporučit mohu těm, kdo mají rádi fantasy. Ale pokud na fantasy nejste, tohle vám asi moc neřekne.

Žádné komentáře:

Okomentovat