RECENZE: Becky Albertalli - Holka mimo rytmus

Název: Holka mimo rytmus
Název v originále: Leah on the Offbeat
Autor: Becky Albertalli
Série: Creekwood (2. díl)
Počet stran: 271

Přiznám se, že jsem zpočátku trochu váhala, zda se do této knihy pustit, protože jsem četla některé ne zrovna kladné komentáře, které mne od přečtení trochu odrazovaly. Ale nakonec jsem ráda, že jsem se do Holky mimo rytmus přeci jen pustila.

Když Leah bubnuje, obvykle je v rytmu. Ve svém každodenním životě si ale připadá tak trochu mimo rytmus. Má pocit, že nikam nezapadá, dokonce ani mezi své nejlepší kamarády. K tomu všemu má Leah velké tajemství – je totiž bisexuálka. Nikomu to ale neřekla, a nikdo tak netuší, čím si Leah prochází. Teď když se blíží maturita a každý míří na jinou vysokou školu, jediná jistota v jejím životě – parta milovaných kamarádů – se rozpadá. Leah najednou neví, co by měla dělat, jak by se měla zachovat a jestli náhodou není čas udělat to, co jí nahání největší hrůzu - říct jedné konkrétní osobě, že je do ní zamilovaná. [z oficiální anotace]

Holka mimo rytmus mne nakonec velmi mile překvapila. Ačkoliv se mi potvrdily ty negativní komentáře, které mne zprvu odrazovaly od čtení, i tak jsem si nakonec knihu užila, jelikož se z toho vyklubala fajn jednohubka na jedno odpoledne.

Co bylo na této knize příjemné, bylo to prostředí, kde se kniha odehrává. Jelikož Holka mimo rytmus volně navazuje na Probuzení Simona Spiera, ocitáme se opět v Creekwoodu na místní střední škole, na starém známém místě. Setkáváme se i s postavami, které jsme potkali v předchozí knize. Číst Holku mimo rytmus bylo jako vrátit se mezi přátele, skoro jako vrátit se domů na místo, kde je člověku dobře. Aspoň tak mi to při čtení připadalo a bylo to hrozně fajn, to se mi moc líbilo.

Kniha se čte velmi dobře. Autorčin styl psaní je totiž velmi svižný, dynamický – autorka se nezabývá zbytečnostmi, děj nestojí na jednom místě. Stále se zde něco děje a trefné, krátké, výstižné popisy se střídají s dialogy postav, které posouvají celý děj rychle kupředu. Becky Albertalli se v knize věnuje realistickým problémům skutečných lidí, se kterými se čtenář může velmi snadno a dobře ztotožnit – o to lépe se tak tento román čte. Středoškoláci se asi v Holce mimo rytmus (potažmo i v Simonovi) v některých situacích vidí – i mně byly některé situace v knize dost povědomé.

Jediným negativem, které tu nacházím, je tak to, co jsem četla v komentářích některých jiných čtenářů. A tím bylo chování hlavní hrdinky Leah. Na jednu stranu jsem ji chápala, jelikož si Leah neprocházela zrovna lehkým obdobím. Překážky, které musela překonávat, nebyly lehké. Přesto se však domnívám, že v řadě situací se nemusela chovat tak nepříjemně a mohla na některé podněty reagovat úplně jinak. Některé její reakce byly přehnané a mimo mísu.

To mne ale přivádí ještě k jedné poznámce. Albertalli zde skvěle řeší téma toho, jak důležité je komunikovat s dalšími lidmi a jak taková komunikace (respektive její nedostatek) může přinést akorát problémy a zcela zbytečná nedorozumění. Souvisí to vlastně částečně i s předchozím odstavcem, kdy Leah někdy komunikuje dost přehnaně a někdy zase nekomunikuje skoro vůbec. A to jí přináší řadu komplikací.

Celkově ale knihu hodnotím pozitivně – 80 %, 4 hvězdičky. A pokud se vám líbilo Probuzení Simona Spiera, mohu Holku mimo rytmus klidně doporučit.