RECENZE: Gytha Lodgeová - Ukrytá

Název: Ukrytá
Název v originále: She Lies in Wait
Autor: Gytha Lodge
Série: Detektiv Jonah Sheens (1. díl)
Počet stran: 364

Kniha Ukrytá mne zaujala ještě před svým oficiálním vydáním, a to především svojí anotací, která zněla lákavě – jako něco, co by se mi mělo teoreticky líbit. Takže když kniha konečně vyšla, velmi brzy jsem si ji pořídila do své knihovny a dost brzo na to si ji i přečetla. Jak moc se mi kniha nakonec líbila nebo nelíbila, to si můžete přečíst v mé dnešní recenzi. :-)

Píše se rok 1983 a skupina sedmi přátel se vydává tábořit do lesa. Alkohol, drogy, sex…. Večer do spacáků uléhá všech sedm přátel, ale ráno se jich probouzí jen šest. Nejmladší členka výpravy, Aurora, není nikde k nalezení. O třicet let později jsou pak její ostatky nalezeny nedaleko tábořiště, kde se tato partička usadila. Začíná tak vyšetřování vraždy. Kdo z šesti přeživších je ale tím vrahem, kterého policie hledá, když kromě nich nikdo jiný v lese tehdy nebyl?

Anotace slibuje přesně to, co já v detektivkách, potažmo thrillerech mám ráda. Temný zločin, pátrání v minulosti, velmi úzká skupinka podezřelých. A přesně to jsem i dostala.

Celý příběh je vyprávěn ve dvou dějových liniích. Jedna z nich se odehrává v minulosti, v roce 1983, a je vyprávěna z pohledu Aurory. Čtenáři zde pomalu zjišťují, co se odehrálo osudného večera před tím, než dívka zemřela. Druhá dějová linie se pak odehrává v současnosti a my zde sledujeme skupinu vyšetřovatelů vedenou detektivem Jonahem Sheensem, kterak se snaží vyšetřit Aurořinu smrt. Oceňuji to, že obě dvě linie jsou od sebe dostatečně a jednoznačně oddělené a čtenář se tak neztrácí v tom, v jaké časové rovině se právě nachází.

Ukrytá je označována za kombinaci detektivky a thrilleru. Oba žánry tu určitě mají své zastoupení, i když se domnívám, že detektivní žánr trochu převažuje. To ovšem nic nemění na tom, že jde o napínavý příběh s místy dost hutnou atmosférou a vygradovaným koncem. Co mne akorát trochu mrzí, je to, že v určitých pasážích autorka zbytečně zvolnila své tempo a trochu tím narušila některé napínavé pasáže a nechala prořídnout právě tu skvělou, temnou atmosféru, se kterou v knize pracovala. Zvlášť v druhé polovině knihy, kdy se člověk řítí do konce, bych čekala spíše opak. Proto této knize nakonec nedávám to nejvyšší hodnocení.

Ráda bych ovšem pochválila to, jak si autorka pohrála s postavami. Líbilo se mi, že ani podezřelí, ani detektivové nejsou zaškatulkovaní výlučně jako „ti dobří“ a „ti zlí“. Ano, obě skupiny stojí na opačné straně zákona a v určité míře lze detektivy vidět jako „ty dobré“ a podezřelé jako „ty zlé“, ale všichni jsou to především lidé. Všichni mají dobré i špatné stránky, dělají dobré věci i chybují. To je něco, co oceňuji hlavně u vyšetřovatelů, když z nich autorka za každou cenu nedělá ty nejdokonalejší lidi planety a umí ukázat, že i oni se občas seknou nebo mají v životě problémy. Všichni celkově působí plasticky, polidštěně a jsou tak čtenářům o to bližší.

Samotná zápletka se mi hodně líbila. Autorka ji uměla dobře propracovat a podařilo se jí vše nakonec rozmotat tak, aby měl příběh celkově hlavu a patu. Všechny otázky, které jsem k ději měla, byly nakonec zodpovězeny, a co se týká hlavní pointy v závěru knihy, to jsem vůbec neodhadla. Takže za to určitě palec nahoru. Je třeba ale upozornit, že značnou část knihy tvoří policejní vyšetřování, takže pokud zrovna tomuto aspektu neholdujete, možná přečtení Ukryté ještě zvažte.

Celkově hodnotím knihu na 85 %, 4 hvězdy – z důvodu, který jsem popsala výše. Knihu nicméně mohu doporučit a už teď doufám, že u nás od autorky vejde ještě něco dalšího