středa 27. listopadu 2019

RECENZE: Neal a Jarrod Shustermanovi - Sucho

Název: Sucho
Název v originále: Dry
Autor: Neal a Jarrod Shustermanovi
Počet stran: 381

Když jsem zjistila, že u nás bude vycházet další kniha z pera Neala Shutermana, zpozorněla jsem. Ačkoliv se mi jeho román Bez šance moc nezamlouval, do jeho série Smrtka jsem se zamilovala. A tak jsem byla zvědavá na další jeho tvorbu. A vůbec mi nevadilo, že knihu Sucho zpracovává ještě s dalším člověkem. Téma knihy mi přišlo zajímavé, a tak jsem se těšila.

Umíte si představit, co byste dělali, kdyby v oblasti vašeho bydliště došla voda? S tímto problémem se potýkají hlavní hrdinové této knihy. Jednoho rána se probudí, z kohoutků neteče voda a rozhodně to nevypadá na krátkodobou poruchu. Voda se tak stává velmi vzácnou a nedostatkovou komoditou.  Jak se ale vypořádat s touto situací, když na ni nejste připraveni a nejste jediní, kdo vodu potřebuje? Co byste byly ochotni udělat vy, abyste si obstarali dostatek vody k přežití?

Tato kniha mne kromě autorů zaujala právě svým tématem nedostatku vody, které se mi zdá velmi aktuální. Ačkoliv se tak jedná „jen“ o beletrii, zdá se mi tento román velmi realistický – právě proto, že zobrazuje tak moc reálné téma.

Kromě tématu, které zde Neal a Jarrod Shustermanovi podali velmi přesvědčivě a hodně sugestivně, musím říct, že i způsob psaní mne na začátku knihy hodně chytil a nutil mne číst dál a dál. První polovina románu mi připadala svižná, akční, dynamická, pořád se tam něco dělo a způsob, jakým postavy reagovaly na vzniklou situaci, mi připadal věrohodný. Bohužel však musím říct, že v druhé polovině knihy jsem ale začala s knihou trochu bojovat.

Co mi dělalo problémy, bylo časové pojetí knihy. Tím je myšleno to, že ačkoliv se kniha reálně odehrává během jednoho týdne, věcí se tam děje tak moc hodně, že nakonec se mi ta hranice mezi jednotlivými dny zcela rozpadla a já se nakonec nedokázala orientovat, kolik času uběhlo od prvního dne. Někdy to působilo jako, že se to všechno začalo včera, někdy zase, že uběhlo několik týdnů. Měla jsem v tom zmatek.

Také to množství zvratů, které si autoři připravili, pro mne představovalo dost problém. Tolik zvratů během tak krátkého časového období, to bylo na mne od určité chvíle asi trochu moc – hlavně v tom smyslu, jak moc rychle a zbrkle se to dělo. Kniha má necelých 400 stran a ty události se tam děly moc rychle, takže autoři neměli tolik prostoru se jim věnovat hlouběji. A proto to na mne působilo trochu moc zrychleně, až zbrkle.

Dále jsem začínala mít problém s některými charaktery. Děj je vyprávěn z pohledu několika hlavních postav – teenagerů, kteří nejsou rozhodně postaveni do lehké pozice. Zpočátku se mi jejich chování zdálo adekvátní vzhledem k jejich věku a vzhledem k situaci, ve které se tito hrdinové ocitli. Zhruba v polovině knihy se ale do příběhu zamotal další nový hrdina, který mi svým chováním připadal hned od samého počátku naprosto nesnesitelný a kvůli němuž se mi do čtení Sucha chtělo čím dál tím méně. Navíc svým chováním vyvolal nové způsoby chování i u ostatních, již stávajících postav – kniha se tak začala vydávat směrem, který mi nevyhovoval.

Celkově jsem z této knihy poněkud rozpačitá. První polovina příběhu byla skvělá – silná dějová linka, skvělé téma, solidně vystavěné postavy. Druhá půlka knihy mi ale příliš nesedla – nové postavy, změna chování ostatních postav, dějově pro mne dost mimo…

Nakonec tak hodnotím průměrně – 50 % a 3 hvězdy. Jestli mohu doporučit? V tomto případě asi odpovím tak, že pokud vás zajímá to téma a autoři jsou vám blízcí, zkuste to a uvidíte. Jsem asi jedna z mála, kdo má s touto knihou trochu problém, takže je klidně možné, že vám Sucho sedne daleko víc než mně.