úterý 15. října 2019

RECENZE: Mirka Skočílková - Violka


Název: Violka
Název v originále: Violka
Autor: Mirka Skočílková
Série: -
Nakladatelství: Ikar
Rok vydání: 2019
Počet stran: 430

Nějakou dobu jsem přemýšlela nad tím, zda se do Violky mám vůbec pouštět. Když jsem si pročítala anotaci, měla jsem dojem, že to není úplně můj šálek kávy. Nalákaly mne však kladné ohlasy lidí, které ráda sleduji na sociálních sítích a kterými se ráda nechám inspirovat. A dnes mám pro vás k této knize recenzi.



Marika je mladá žena, která má rada svoji svobodu. Nechce se vázat a spíš než rodinnému životu dává přednost cestování. To se změní, když při autonehodě zemře Maričina starší sestra Viola a její manžel David. Na Marice nyní je, aby se postarala o jejich 5letou dceru Violku. To ale ještě Marika neví, v jakých problémech se její sestra se švagrem před smrtí topili.




Anotace samotná mne na knihu zas tolik nenalákala, ale jsem moc ráda, že jsem po knize nakonec přece jen sáhla. Tento příběh v sobě skrývá hodně situací, které mne zasáhly či které mne inspirovaly. V mnoha ohledech to byla pro mne nečekaná kniha.

Co upoutalo moji pozornost, byl autorčin styl psaní. Přestože se v řadě pasáží Mirka Skočílková věnuje těžkým událostem, jako je smrt blízkého člověka nebo pracovní či finanční problémy, autorka přesto píše lehkým, svěžím stylem, který dokáže problémy příjemně zjemnit. Možná o to víc na čtenáře dané problémy zapůsobí a zasáhnou vás, když to nejméně čekáte. Tento styl psaní mi v případě této knihy velmi vyhovoval. Zároveň oceňuji to, že autorka nehraje za každou cenu na čtenářovy emoce, nedělá z toho žádný srdceryvný doják. Naopak píše velmi civilně.

Kniha mne hodně zasáhla hlavně v tom, jak reálná je. Mirka Skočílková nepřichází s ničím přehnaným či překombinovaným. Naopak popisuje události, které by se mohly stát každému z nás, a o to děsivější to je. Všechno je popsané naprosto reálně, se všemi bolestmi, radostmi i nadějí, které jednotlivé události přinášejí.

Hodně jsem si oblíbila hlavní hrdinku Mariku, která se dostala do velmi těžké situace. Postarat se o malou neteř, byť neměla žádné zkušenosti s výchovou dětí, a ještě řešit problémy své mrtvé sestry a švagra, do toho její vlastní život – nic z toho nebylo pro ni jednoduché. I zde se projevovala ta reálnost, s jakou autorka celý příběh napsala. Rozhodně nepřišla s tím, že by hlavní hrdinka Marika byla nějakou superženou, které se vše daří na první dobrou. Naopak zcela reálně zobrazuje problémy, překážky a neúspěchy, které Marika musí řešit. Tak, jak to v reálném životě bývá – život není vždy procházkou růžemi. V tom byla pro mne kniha dost inspirativní a hlavní hrdinka  z mého hlediska obdivuhodná.

Zároveň se mi ale líbilo, jak autorka Mariku vylíčila. Ačkoliv se jí ne vždy dařilo, nevzdávala se, jelikož měla najednou zodpovědnost za malé dítě a byla tak nucena si kolikrát i sáhnout na dno, jen aby Violku správně vychovávala a bránila. Marika jako postava se zde skvěle vyvíjí, což velmi oceňuji – nezůstala stát na jednom místě.

Celkově hodnotím knihu na 80 %, 4 hvězdy. Jak jsem napsala hned v úvodu, nejsem přímo cílovou skupinou pro tento typ literatury, něco mi zde chybělo. Ale knihu jsem si užila a určitě ji mohu doporučit vaší pozornosti.

2 komentáře:

  1. S velkou vděčností děkuji za recenzi 😊 Mirka Skočílková

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, děkuji moc za komentář. :-) A také za napsání Violky, byla to po mne zajímavá čtenářská zkušenost, za kterou jsem moc ráda. Přeji krásný den!

      Vymazat