RECENZE: Lori Nelson Spielman - A na nebi čekají hvězdy

Název: A na nebi čekají hvězdy
Název v originále: Quote me
Autor: Lori Nelson Spielman
Nakladatelství: Grada (Cosmopolis)
Počet stran: 320

Od Lori Nelson Spielman jsem již dříve četla knihu Seznam tajných přání, která se mi velmi líbila, a tak jsem byla zvědavá i na další autorčin literární počin, a to A na nebi čekají hvězdy. Kniha mne lákala o to víc, když jsem na ni četla pozitivní komentáře dalších čtenářů. Více v dnešní recenzi.

Sestry Krissie a Annie se chystají odjet na univerzitu. Odjede však jen Krissie, která se už ale nemá nikdy vrátit zpět. Vlak, v němž dívka sedí, má totiž nehodu a Krissie při ní zemře. Annie i matka obou dívek nejenže truchlí, ale také trpí výčitkami - každá z jiného důvodu. Jednoho dne ale začnou chodit podivné zprávy a zdá se, jako by je posílala Krissie. Co když právě ona nehodu přežila a někde se skrývá? Ale jaké by k tomu měla mít důvody?

Celá ta anotace popravdě už od začátku zněla dost záhadně a tajemně, zároveň jako něco, co by mne mohlo skutečně bavit a co bych si mohla užít. A tak se také stalo, knihu jsem zhltla velmi rychle, protože jsem se od ní jen těžko odtrhávala.

Autorka si coby námět zvolila celkem těžké téma, kterým je ztráta někoho blízkého – v tomto případě je to ztráta dcery/sestry. Příběh sledujeme ze dvou pohledů, a to z pohledu Annie (sestra mrtvé dívky) a z pohledu Eriky (matka obou dívek). Máme zde tak možnost sledovat, jak se se ztrátou vyrovnávají dvě rozdílné osobnosti, které ke Krissie měly odlišný vztah. Musím vyzdvihnout fakt, že se autorce oba dva náhledy podařilo vykreslit naprosto věrohodně a přesvědčivě. Annie i Erika si procházejí svým soukromým peklem a každá ta verze pekla vypadá úplně jinak.

S tím souvisí i další důležitý aspekt knihy, kterým je zobrazení vztahu matka-dcera a důležitost komunikace mezi lidmi. Rodinná tragédie zasáhne nejen do života jednotlivců, kteří se vyrovnávají se ztrátou, ale také zasáhne rodinu jako celek. A je jen na té rodině, zda se nechá tragédií rozklížit, nebo ji ta tragédie naopak sblíží a jednotliví členové se navzájem podpoří v těžkých časech. A i tímto tématem se zde Lori Nelson Spielman zabývá, a to naprosto perfektně. Zobrazuje zde, jakým způsobem se mění dynamika vztahu mezi Erikou a Annie a čím vším si obě postavy musí projít.

Zároveň s tím bych také ráda pochválila to, že autorka se nesnaží psát srdceryvný doják, který by se za každou cenu pokoušel ždímat vaše emoce a úplně vás vnitřně vysát. Jedná se o citlivě, ale přesto civilně napsaný příběh o životě, jaký je. O životě, který umí být krutý, ale zároveň umí nabídnout i hezké věci – o životě, který být smutný a bolestivý, ale také plný naděje a příjemných událostí. Zároveň zde Lori Nelson Spielman velmi umně napasovala tajemno a tajemství, kdy Annie a Erika pátrají po tom, zda Krissie přeci jen není naživu a zda se někde záměrně neskrývá. Tahle složka byla velmi příjemným zpestřením románu.

Jedinou, malinkatou vadou na kráse, proč nebudu moci dát 100% hodnocení, je jedna menší dějová linie, která se mi zde zdála naprosto zbytečná a autorka si ji mohla odpustit. Bohužel nemohu říct naplno, oč jde, jelikož bych vám tím musela vyzradit značnou část příběhu. Každopádně ale se jedná jen o drobnost a moje hodnocení bude i tak vysoké, protože z této knihy jsem jinak nadšená.

Hodnotím na 95 %, 4 a půl hvězdy. Tuto knihu mohu jednoznačně doporučit, obzvlášť pokud vás zajímají silné příběhy ze života. A tím tato kniha rozhodně je.