neděle 29. září 2019

RECENZE: Cara Delevingne - Zrcadlo, zrcadlo

Název: Zrcadlo, zrcadlo
Název v originále: Mirror, Mirror
Autor: Cara Delevingne (a Rowan Coleman)
Počet stran: 351 stran

Knihu Zrcadlo, zrcadlo bylo jednu dobu hodně vidět na sociálních sítích. Své čtenáře se do jisté míry získala nejspíš i proto, že autorkou je známá modelka a herečka Cara Delevingne. Kniha byla hodnocena velmi solidně, a protože i anotace zněla zajímavě, po románu jsem nakonec také sáhla. A jsem za to moc ráda, protože ze Zrcadla, zrcadla jsem nadšená.

Skupina čtyř kamarádů a zároveň spolužáků ze střední tvoří kapelu Zrcadlo, zrcadlo. Jednou ale jedna z členek kapely záhadně zmizí a objeví se až po několika týdnech. Celá pomlácená končí v nemocnici, v kómatu – bez 100% jistoty, že se z něho kdy ještě probere. A nikdo neví, co přesně se jí stalo.

Přiznám se, že jsem zpočátku neměla zas tak velká očekávání. Trochu jsem se bála tzv. „hajpu“ vyvolaného tím, že autorku lidé mají rádi jako herečku/modelku. Přemýšlela jsem, do jaké míry lidé knihu adorují kvůli knize samotné a do jaké míry kvůli autorce. Ale veškeré moje obavy nakonec byly zcela zbytečné, protože tato kniha mne zcela pohltila.

Román Zrcadlo, zrcadlo se podle mne vyznačuje řadou plusů. Jednak mi seděl autorčin styl psaní, který byl velmi lehký, plynulý a přirozeně napsaný s ohledem, že děj sledujeme z pohledu jedné z hlavních postav. Ačkoliv chápu, že někomu by nemusely sednout časté vulgarismy, pro které autorka nejde daleko. Nicméně v případě této knihy to mně osobně nevadilo, naopak se mi to sem hodilo.

Autorce se také podařilo vytvořit hutnou a temnou atmosféru plnou napětí. To je rozhodně klad, který významně kvituju, jelikož se žánrově jedná o thriller. Pravda, je to young adult thriller, takže ta atmosféra nebyla třeba tak drsná, jako by byla v knize určené pro dospělé čtenáře. Každopádně v rámci young adult to bylo velmi nadprůměrně zpracované a Cara Delevingne v tomto ohledu odvedla kus dobré práce.

To souvisí se samotnou zápletkou příběhu, která se mi zdála skvěle vymyšlená, dobře zamotaná a nakonec následovalo logické vysvětlení. V jednu chvíli jsem se dokonce chytala za hlavu a říkala si, jak je možné, že jsem pointu neodhadla o něco dříve – autorka do příběhu skvěle zapojila určité indicie, které logicky vedly k odhalení motivu a hlavního pachatele.

Velkým tahounem knihy jsou podle mne hlavní postavy. Cara Delevingne zde vytvořila hrdiny zcela komplexní, rozhodně nijak ploché. Období dospívání, kterým si hrdinové zde procházejí, je významným obdobím pro utváření charakteru a autorce se zde tento proces, resp. co všechno to může ovlivňovat, podařilo zachytit naprosto věrohodně. Se vší syrovostí a drsností, jak to někdy může být. Každá z postav má své životní problémy, se kterými se musí potýkat. Světu a jeho nástrahám se snaží čelit, jak nejlépe mohou, nosí masku, snaží se obrnit, ale pod povrchem to jsou křehké a velmi zranitelné bytosti... jako všichni ve věku dospívání. Za to bych ráda autorku vyzdvihla, protože se jí to podařilo naprosto skvěle.

V knize jsem našla i řadu přesahů, které ze Zrcadla, zrcadla tvoří rozhodně nadprůměrnou knihu. Najdete zde hledání sebe sama a vlastní identity, včetně přijetí sebe sama, přičemž ne vždy to je lehká záležitost. Autorka zde řeší i rozpad rodiny a jak se s tím snaží postavy vypořádat (ne každý to má doma snadné). Zapojila zde i myšlenku toho, že technologie, internet či konkrétně sociální sítě mohou být dobrým pomocníkem, ale také dokážou napáchat řadu škod. V dnešní přetechnizované době je obzvlášť tohle aktuální téma, o kterém by se mezi mladými mělo hojně mluvit.

Co by někdo mohl považovat za mínus, je to, že autorka zde načala některá témata, položila určité otázky, které nedostaly tak úplně odpověď či jen minimální.osobně si s tím však v tuto chvíli vůbec nelámu hlavu, protože to zároveň otevřelo případný prostor pro sepsání dalšího pokračování, kde by autorka tyto otázky mohla zevrubněji probrat a lépe zodpovědět. A ani sama Cara Delevingne se tomu nebrání – viz krátký rozhovor, který je k dispozici na samém konci knihy.

Já jsem z této knihy naprosto nadšená. Hodnotím na 100 %, 5 hvězdičkami a rozhodně doporučuju vaší pozornosti.