středa 11. září 2019

RECENZE: Alena Mornštajnová - Slepá mapa


Název: Slepá mapa
Název v originále: Slepá mapa
Autor: Alena Mornštajnová
Série: -
Nakladatelství: Host
Rok vydání: 2018 (jde o dotisk vydání z roku 2013)
Počet stran: 394

Slepá mapa byla pro mne posledním románem Aleny Mornštajnové, který jsem ještě nečetla, byť je to vlastně autorčina prvotina. Po všech autorčiných textech pro dospělé, co jsem přečetla, bylo na čase dohnat resty a sáhnout i po této knize. Jak se mi líbila, si můžete přečíst v mé dnešní recenzi.


Anna, Alžběta, Anežka. Tři ženy, tři různé generace, tři životy plné rozdílných životních zkušeností, a přesto si jsou si tyto ženy v něčem podobné.

Příběh začíná před první světovou válkou, kdy Anna, vypravěččina babička, odjíždí přes odpor svých rodičů s vyvoleným Antonínem do pohraničního městečka na severu Čech. Nový začátek se záhy mění v boj o přežití, když vypukne 1. světová válka. O čtvrt století později pak čeká jiný nový začátek i jejich dceru Alžbětu, která musí prchat před německou armádou zabírající pohraničí, a po dalším půlstoletí změní dramatický zásah osudu — tentokrát v podobě důstojníka StB — i život vypravěčky příběhu Anežky… [z oficiální anotace]



S knihami Aleny Mornštajnové jsem dosud měla dobré zkušenosti, takže přečíst si i tuto knihu pro mne byla samozřejmost. A právě proto, že jsem dosud byla z autorčiných knih nadšená, měla jsem u Slepé mapy velká očekávání. Bohužel však musím říct, že jsem u této knihy trochu narazila.

Anotace knihy zněla opět zajímavě a já se těšila na to, nač jsem u Aleny Mornštajnové již zvyklá, a tím jsou dopodrobna zachycené postavy, resp. jejich psychologie, jejich charakter a vztahy mezi nimi. To je něco, s čím autorka pracuje pravidelně a co zvládá na výbornou. A to jsem zde také dostala. I zde se setkáváme s hrdiny, kterým se A. Mornštajnová věnuje do nejmenšího detailu. Především hlavní hrdinky Annu, Alžbětu a Anežku poznáváme skutečně zevrubně. Vidíme jim do hlavy, dozvídáme se o jejich životě, povaze, o jejich myšlenkách, a  proč o některých věcech uvažují tak, jak uvažují. Psychologie postav je zde tedy zvládnuta na výbornou a za to si autorka jistě zaslouží pochvalu.

Ráda bych vyzdvihla i to, jak i zde autorka pracuje s propojením psychologie postav v návaznosti na to, v jakém období jednotlivé postavy žijí a s čím se musí ve svém životě potýkat. Každá doba si nese něco jiného, takže zde máme možnost sledovat vliv doby na konkrétních lidech, konkrétních rodinách – jak to ovlivňovalo jednotlivce, ale i celé skupiny lidí. Rozmanitost reakcí na průběh obou světových válek i na proměny společnosti v době komunismu je zde pestrobarevná – každý se s jednotlivými událostmi vypořádal po svém. Autorka to má podle mého velmi dobře zachycené a propracované. A to se mi na tom líbilo.

To, co vyzdvihuji v předchozím odstavci, se ale v případě postavy Anežky stalo pro mne kamenem úrazu, bohužel. Zatímco Annin osud ovlivnila první světová válka a Alžbětin osud zase ta druhá, Anežčinu životní cestu sledujeme především v době po druhé světové válce, za dob komunismu. A to bylo asi to, co mi moc nesedělo. Tato pasáž mi v porovnání s příběhem Anny a Alžběty nic moc neříkala. Jelikož jsme tu měli všechny tři „časové bloky“ pohromadě, měla jsem potřebu srovnávat a období 1. a 2. světové války mne v případě Slepé mapy prostě zajímalo o něco více, než období komunismu. Berte proto moje hodnocení spíše s rezervou, jelikož se jedná o silně subjektivní hodnocení.

Vraťme se ale ještě jednou k pochvalám. Pokud vás baví vyprávěcí styl A. Mornštajnové, můžete se těšit z toho, že vysokou laťku nasadila autorka i zde, ve své prvotině. Pečlivě volená slova, pečlivě vystavěná stylistika i příběh samotný, to vše je zde na vysoké úrovni.

Když se ale zamyslím nad celkovým hodnocením knihy, dávám nakonec 55 %, 3 hvězdy. Ne, že by kniha byla špatně napsaná, to určitě ne. Ale jak se mi doby minulé v ostatních knihách autorky líbily, tady jsem se v některých místech prostě nudila. Zatímco první polovina knihy mne nesmírně bavila, v druhé polovině jsem se na řadě míst prostě trápila. Pokud jste fanoušky Aleny Mornštajnové, asi bych vám knihu doporučila, abyste to zkusili – a uvidíte sami. Pokud s touto autorkou teprve začínáte, asi bych pro první seznámení s jejím dílem spíše doporučila Hanu nebo Tiché roky.

Žádné komentáře:

Okomentovat