RECENZE: Juraj Červenák - Mrtvý na Pekelném vrchu

Název: Mrtvý na Pekelném vrchu
Název v originále: Mŕtvý na Pekelnom vrchu
Autor: Juraj Červenák
Série: Stein a Barbarič (1. díl)
Rok vydání: 2014
Počet stran: 284 stran

Už nějakou dobu jsem přemýšlela nad tím, že je opět na čase si trochu více prohloubit znalosti současné slovenské literatury. Když jsem tedy pokukovala po tom, jakého autora zvolit, padl mi do oka spisovatel Juraj Červenák – konkrétně mne zaujala jeho historická detektivní série s hlavními postavami Steinem a Barbaričem. Sáhla jsem tedy po prvním díle a nemohla jsem si zvolit lépe!

Joachim Stein je 40letý voják ve službách hraběte Miklóse Pálffyho, z jehož pověření Stein odjíždí do města Schemnitzu (dnešní Banská Štiavnica), aby se zde pokusil vypátrat možné špehy, kteří pomáhají Turkům pronikat na území křesťanů a drancovat dané oblasti. Jeho pomocníkem se stává syn kata Jaroš a později vzdělaný notář Barbarič - znalec místních poměrů. Vyšetřování však naše hrdiny dostává do nejedné zapeklité situace, kdy jim jde i o život. Podaří se Steinovi rozplést zašmodrchané klubko lží, přetvářek a úskoků?

Knihu Mrtvý na Pekelném vrchu jsem si vybrala hlavně pro kombinaci žánrů. Detektivky i historické příběhy mám ráda a historické detektivky mne také zajímají. Jelikož obálka knihy slibuje, že jde o příběh z doby rudolfínské, byla jsem jednoduše zvědavá, protože detektivní příběh z této doby jsem ještě nečetla. A jak jsem zmínila výše, nemohla jsem zvolit lépe, protože z této knihy jsem prostě nadšená.

Jednou z věcí, které se mi na knize velmi líbily, bylo prostředí, kde se kniha odehrává. Tím místem je oblast kolem Banské Štiavnice, což je pro mne prostředí, které z literatury moc neznám. Jsem tedy moc ráda, že jsem mohla takto poznat nová místa, kdy jsem si jednotlivé obce a města ještě dohledávala na internetu, abych věděla, o čem je řeč. Tento aspekt knihy mne skutečně nadchnul, až mám chuť si na Slovensko zajet a udělat si menší výlet. Ale zpět ke knize. Všechna místa měl autor v knize pečlivě popsaná, takže já jako čtenář jsem si mohla vše dobře představovat. A přesto nebyly popisy míst zdlouhavé na úkor děje, což jsem jedině kvitovala.

Hodně se mi líbil i děj samotný, jelikož byl velmi detailně propracovaný, skvěle zašmodrchaný a autorovi se ho nakonec stejně podařilo dost dobře rozšmodrchat, aby celková zápletka a vyústění dávaly tzv. hlavu a patu. Jelikož je však děj hodně komplexní a trochu složitější, je třeba, aby čtenář četl knihu velmi pozorně, aby se do příběhu nezamotal. Mně to ale vůbec nevadilo, protože já takovéto komplikované děje a jejich postupné rozplétání mám ráda a v případě této knihy mi to velmi sedlo.

Pokud jsem s něčím bojovala, byl to větší počet postav, které bylo potřeba si zapamatovat, aby čtenář věděl, co se v knize děje a o kom se zrovna mluví. Hlavně teda na začátku knihy jsem byla dost zmatená. Ale nenechte se tím určitě odradit. Jak jsem psala výše, děj samotný je dost komplikovaný a ten větší počet charakterů s tím dost souvisí, protože do hlavní zápletky je zapojeno dost lidí. Chvilku mi trvalo, než jsem si daná jména zapamatovala a začala se orientovat v tom, kdo je kdo. Souvisí to i s tím, že jak se příběh odehrává na Slovensku (a asi i trochu v Uhrách), tak některá jména (postav, ale i zeměpisných názvů) se mi těžko pamatovala či vyslovovala, tak to bylo trochu složitější. Ale to je jediný problém, s nímž jsem se prala. A vím, že problém bude asi spíše u mne, protože ten velký počet postav a jmen je pro knihu prostě důležitý a chápu, proč to autor vymyslel zrovna takto.

U těch postav bych ale ještě chvilku setrvala, a to konkrétně u hlavních dvou hrdinů – kapitána Joachima Steina a notáře Matěje Barbariče. Ráda bych tu oba hrdiny zmínila ještě zvlášť, protože oba byli pro mne výraznými tahouny celé knihy (vedle skvěle vystavěného děje). Oba jsou naprosto odlišní, jako den a noc. Zatímco Barbarič je spíše jemnějšího založení, Stein je z hrubšího zrna. Barbarič rád mluví – je dost upovídaný a otevřený, Stein je málomluvný, spíše uzavřený mrzout. Barbarič je spíše do větru a rád užívá svobodného života, Stein velmi silně ctí manželský svazek a rodinný život. Jejich rozdílnost mi připadala zajímavá a zdálo se mi, že se oba hrdinové skvěle doplňují. Osobně mi asi víc seděla postava Joachima Steina, právě pro tu jeho málomluvnost, kdy on skutečně nenadělá zbytečných řečí, ale přitom dokáže být velmi autoritativní.

Na závěr bych ještě ráda zmínila skvělou tajemnou atmosféru, kterou zde Juraj Červenák dokázal nastolit. Rozhodně tedy nečekejte nějaký horor – tím jistě Mrtvý na Pekelném vrchu není. Nicméně ta atmosféra v této knize je rozhodně velmi hutná, temná a plná napětí. Kniha mne bavila i po jazykové a stylistické stránce. Autor má velmi hutný styl psaní – do příběhu vmáčkl hodně informací, hodně lidských osudů, celkem dost dějových linek. Všechno se to nakonec hezky propojilo a já neměla pocit, že by některá informace byla zbytečná nebo navíc.

Knihu Mrtvý na Pekelném vrchu tak rozhodně mohu doporučit. Celkově hodnotím na 95 %, 4 a půl hvězdy. Tu slabou půlhvězdu ubírám za to množství postav, s nímž jsem se trochu prala, jak jsem zmiňovala o něco dříve. Určitě se ale pustím do dalších dílů této série – Juraj Červenák na mne rozhodně udělal dobrý dojem.