RECENZE: Frank Herbert - Spasitel Duny

Název: Spasitel Duny
Název v originále: Dune Messiah
Autor: Frank Herbert
Série: Duna (2. díl)
Nakladatelství: Baronet
Počet stran: 224 stran

Román Spasitel Duny mi v knihovně ležel hodně dlouho, a to i přesto, že první díl série Duna se mi velmi, velmi líbil. Ke druhému dílu jsem se však dopracovávala hodně dlouho. Nakonec jsem po Spasiteli Duny přece jen sáhla, a to díky tomu, že moje oblíbená nizozemská booktuberka Britt pořádala v červenci 24hodinový čtecí maraton. Zadáním tohoto čtecího maratonu bylo vybrat si ke čtení knihu, která nám v knihovně leží už hodně dlouho. Moje volba byla nakonec jasná. A jak se mi kniha líbila, to si můžete přečíst v mé dnešní recenzi.
P.S. Jelikož jde o druhý díl série, asi se bohužel nevyhnu spoilerům.

Děj tohoto románu se odehrává dvanáct let po skončení prvního dílu Duny a sleduje opět životní osudy mladého muže Paula Atreida, který se stal Imperátorem a podmanil si celý vesmír. V jeho jménu probíhá v celém vesmíru tzv. džihád, kdy Imperátorovi služebníci (někdy až fanaticky zaslepení) prosazují Paulovy vize a rozhodnutí. To se ovšem nelíbí různým skupinám lidí. A Paulův život je tak opět v ohrožení.

Jak jsem psala výše, k této knize jsem se dopracovávala hodně dlouho. Mělo to totiž své důvody. Hlavně to byly moje obavy – první díl byl perfektní a já se trochu bála, aby další díly nebyly pro mne zklamáním. Moje obavy se přiživily i po té, co jsem si na internetu přečetla určité narážky na to, že minimálně ten druhý díl není zas tak dobrý - ne všichni byli se Spasitelem úplně spokojeni. To se nakonec stalo bohužel i mně. Protože ani já nebudu na Spasitele Duny pět chvalozpěvy, jako jsem to dělala u předchozího dílu.

Jak se mi v prvním díle líbilo, že autor dějovou stránku skloubil s nábožensko-filozoficky laděnými pasážemi a všelijakými citáty různých lidí, tak ve Spasiteli Duny byl tento aspekt skutečně na škodu. Sice to k tomu příběhu patří, ale vzhledem k tomu, že Spasitel je rozsahem dost krátká kniha, tak mohly tyto nedějové pasáže být o něco kratší. Zdálo se mi, že se kvůli těmto nábožensko-filozofickým textům autor tak trochu plácá na místě a děj stojí, zdržuje se. V případě této knihy mi to připadalo špatně. Dějová složka je zde poněkud slabá, většinu knihy se toho moc neděje a „nacpat“ ty nejdůležitější zvraty do posledních několika kapitol bohužel knihu nezachránilo.

Celkově se tak jednalo o dost pomalé čtení. U některých knih to je vhodné, když čtenář s knihou stráví více času, ale Spasitel Duny není podle mne ten případ. Myslím si, že by si kniha zasloužila propracovanější dějovou linku. Mrzí mne tak, když musím říct, že na některých místech jsem se bohužel dost nudila a musela jsem se občas ke čtení nutit. A to byl ten největší kámen úrazu.

Abych ale nebyla jen negativní – našla jsem tu i pár věcí, které mne zaujaly a líbily se mi. Jednak ten svět samotný, kde se příběh odehrává. Autor ho měl propracovaný opět naprosto výborně. V prvním díle nasadil v tomto ohledu vysokou laťku, kterou se mu i v této knize podařilo celkem dobře udržet. Celá ta myšlenka, že vesmíru vládne jediná komodita (melanž neboli koření, které lze těžit jen na planetě Arrakis), bez níž jsou všichni nahraní, se mi líbí. Ten svět je drsný, krutý, nebezpečný, ale autor ho vymyslel tak moc dobře, že bych to i ráda zkusila si v tom světě žít.

Propracované byly i postavy – měly hloubku, Herbert je vykreslil velmi přesvědčivě – i spolu s jejich intrikami a postranními úmysly, kterými se to tu jen hemží. To se autorovi dařilo nejen v prvním díle, ale i tady.

Co se týká autorova stylu psaní, jsem na rozpacích. Kniha se mi zdá dost nevyvážená. Když se v knize objeví dějová linie, tak se to čte velmi dobře, má to spád, je to akční a napínavé – to jsem si velmi užila. Když se řešily politické tahanice a intriky, tak to už se mi četlo trochu hůře, protože politicky laděné rozhovory nejsou zrovna můj šálek kávy. Ale do tohoto světa to prostě patří, takže to kvituju. Když ale přišlo na filozofické a náboženské pasáže, to jsem bohužel trpěla. V prvním díle mi to přišlo opodstatněné a vždy relevantní k ději, ale tady to bylo zbytečně natahované - k ději mi to vůbec nesedělo a nedokázala jsem v tom vidět tu důležitost, proč to autor napsal tak, jak to napsal. Zdálo se mi, že chce do knihy vměstnat hluboké věty s jakýmsi poselstvím, ale nejsem si tak zcela jistá, zda se mu to v tomto případě podařilo. Ale kdo ví, třeba se jen pletu a chyba je u mne.

Celkově tak knihu hodnotím průměrně – 45 %, slabé 3 hvězdičky, což mne velmi mrzí. Doufala jsem, že od knihy dostanu daleko víc, ale nestalo se. A nejsem si jista, zda tuto knihu mohu doporučit. Přiznám se, že v tuto chvíli nevím, jestli se do zbytku této série budu vůbec pouštět.