úterý 30. července 2019

RECENZE: Gemma Liviero – Zlomení andělé

Název: Zlomení andělé
Název v originále: Broken angels
Autor: Gemma Liviero
Počet stran: 406

Přiznám se, že tuto knihu jsem původně neměla vůbec v plánu číst. Nebo aspoň ne v nejbližší době, protože poslední dobou nějak nemám chuť či náladu číst příběhy odehrávající se v době druhé světové války. Jelikož ale Irenka z Knihánkova pořádá každý měsíc společné čtení a na měsíc červen byla vybrána zrovna tato kniha, nakonec jsem se nechala nalákat. A musím uznat, že jsem ráda, že jsem se nakonec ke čtení Zlomených andělů odhodlala, protože tato kniha se mi skutečně líbila.

Píše se rok 1942 a válka v Evropě je v plném proudu. Kniha sleduje osudy tří různých postav, jejichž cesty se postupně protnou v jednom bodě. Elsi je 19letá židovka žijící s matkou a sestrou v lodžském ghettu, kde každý den bojují o holé přežití. Zde se Elsi setkává s německým lékařem Willemem, který se jakožto gynekolog stará o ženy v ghettu. Ač je vysoce postaveným důstojníkem, jeho loajalita k nacistické ideologii se zdá být diskutabilní. Mezitím v Německu probíhají různé programy na poněmčování malých dětí, které mají být dány k adopci německým rodinám. Mezi takovými dětmi je i Matilda, které se vzdá její vlastní matka a která se do Německa dostává až z Rumunska. Jak se těmto třem lidem podaří přežít válku? A podaří se jim to vůbec?

Jak jsem psala již výše, ke knize jsem se vlastně dostala náhodou a jsem za to ráda. Jedná se o velmi zajímavý příběh z doby druhé světové války popisovaný ze tří různých úhlů pohledu a opět mne to přesvědčilo o tom, že nic není černobílé a odsoudit někoho za jeho činy je velmi snadné.

Co na knize oceňuji úplně nejvíce, je to, že román čtenáře nutí nad některými věcmi přemýšlet do větší hloubky – a neodsuzovat bezmyšlenkovitě některé lidi za jejich činy. Autorka se své hlavní (a některé vedlejší) charaktery snaží popisovat hlouběji a pojmenovávat jejich motivy, proč se chovají a rozhodují tak, jak to dělají. Řadu postav nebude mít čtenář jistě rád a nebude souhlasit s jejich chováním (i já to tak měla), některé postavy jsou dokonce ze své podstaty skutečně zlé. Na druhé straně lze říci, že se postavy rozhodují dle svého nejlepšího vědomí a svědomí, ale jsou některá rozhodnutí prostě špatná, ač to ti lidé zprvu nutně nemusí vidět. A je na nás, jak přísně je budeme soudit a jak moc budeme chápaví. Při pomalejším a bedlivějším čtení na to čtenář bude narážet celkem často a myslím si, že to je určitě přínosným aspektem této knihy.

Líbilo se mi také to, že děj knihy sledujeme ze tří různých úhlů pohledu – máme tu židovskou ženu, německého lékaře a rumunskou holčičku, která má být poněmčena a adoptována německými rodiči. A je skutečně zajímavé sledovat, jak jednu stejnou situaci můžou tři různí lidé vidět pokaždé jinak, různýma očima, s různou měrou rozličných životních zkušeností. I díky tomu určitě kniha stojí za přečtení, že můžeme vidět tu rozmanitost lidských osudů a přístupů k jistým událostem. Souvisí to trochu i s tím, co jsem psala v předchozím odstavci. Nic nemusí být jednoznačné a záleží, z jakého úhlu člověk danou situaci posuzuje. Je důležité si uvědomit, že náš názor nemusí být jediný a nemusí být nutně správný za všech okolností. Pokud si toto uvědomění vezmeme do svého života, nebude to podle mého na škodu.

Pokud je tu něco, co by mohlo čtenářům dělat trochu problém, je to větší počet postav, které se zde objevují. Já si zpočátku musela dávat dost dobrý pozor, abych se dobře zorientovala, kdo je kdo a jakou roli která postava v příběhu plní, ale když se pak člověk postupně do knihy začte, už je to jednodušší. Ale asi bych nedoporučovala číst knihu s dlouhými přestávkami, protože hrozí, že by čtenář mohl jednotlivé postavy lehko zapomenout či poplést si je dohromady. Je jich tam skutečně dost.

To však nic nemění na tom, že kniha se čte velmi dobře. Je psaná velmi lehkým stylem, ač pojednává o těžkém tématu - stylisticky je kniha velmi plynulá. Autorka rozhodně příběh nezatěžuje zbytečnými popisy nebo filozofickými úvahami. Jednotlivé myšlenky, které člověka při čtení napadají a nutí ho k zamyšlení, vyplývají převážně z činů jednotlivých postav, než z autorčiných myšlenkových pochodů. Asi nejzásadnější jsou otázky, jak bychom se v určitých situacích zachovali my a zda bychom dokázali být morálními a nezakalit si čisté svědomí.

Celkově knihu hodnotím na 80 %, 4 hvězdami. Kniha mne nedokázala úplně dojmout, ani mi vysloveně nevyrazila dech, jak by se u tohoto typu knih dalo očekávat. Zároveň jako mírnou překážku vidím to větší množství postav, které zde vystupují. Každopádně 4 hvězdy jsou zasloužené a já vám Zlomené anděly mohu s klidným svědomím rozhodně doporučit.