čtvrtek 25. července 2019

RECENZE: Rachael Lippincottová, Mikki Daughtryová, Tobias Iaconis – Pět kroků od sebe

Název: Pět kroků od sebe
Název v originále: Five Feet Apart
Autor: Rachael Lippincottová, Mikki Daughtryová, Tobias Iaconis
Počet stran: 253

Pokud rádi sledujete knižní Instagram, možná jste si všimli, že kniha Pět kroků od sebe byla jednu dobu hodně vidět. I já díky tomu tuto knihu zaznamenala. A také díky tomu, jak pozitivní reakce se objevovaly. Co se týká žánru young adult, jsem hodně vybíravá, co si vezmu k přečtení, ale tato kniha mne zaujala. Jak ji hodnotím, si můžete přečíst v mé dnešní recenzi.

Stella je puberťačka, která by ze všeho nejraději trávila svůj čas se svými přáteli. V tom jí ale zabraňuje její vážná nemoc – cystická fibróza. Místo toho, aby jela na školní výlet, vrací se znovu do nemocnice, kde se potřebuje dát do kupy. Zde se potkává nejen ze svým dlouholetým kamarádem Poem, ale také s Willem. Poe i Will trpí tím samým onemocněním. A Stella je rozhozená, protože se snaží udržet samu sebe co nejdéle naživu, aby se dočkala transplantace plic, ale Will naprosto podceňuje všechny ochranné procedury a postupy, které on jako nemocný musí provádět, aby neohrozil ostatní.

Jak jsem psala výše, v rámci žánru young adult si hodně úzce vybírám, co si vezmu k přečtení, protože už se nepovažuji za cílového čtenáře – což jste asi ode mne četli už nesčetněkrát. Pravda je taková, že už mne neoslovují všechna témata či způsob vyprávění, které tento žánr nabízí. U knihy Pět kroků od sebe jsem se rozhodovala, zda to číst, nebo ne. A nakonec jsem si knihu vybrala právě pro své téma, o kterém vypráví.

Ačkoliv jsme již téma „vážně nemocný hlavní hrdina / hrdinka“ mohli vidět už mnohokrát, o cystické fibróze v literatuře jsem ještě doposud neslyšela. A to bylo pro mne tím rozhodujícím aspektem, proč po tomto příběhu sáhnout. Jsem v tomto ohledu laik a tak jsem si říkala, že bych se díky této Pěti krokům od sebe mohla o tomto tématu něco dozvědět. A také že ano. Kniha mne přiměla se o toto téma zajímat trochu blíže, takže si myslím, že v tomto ohledu kniha splnila svůj úkol. Navíc je v knize téma cystické fibrózy popsáno velmi srozumitelnou a nenásilnou formou, takže jednotlivým aspektům, které kniha v sobě obsahuje, může porozumět skutečně každý.

Plusem je také to, že je kniha psaná lehkým stylem vyprávění, díky kterému prosvištíte knihou jedna dvě. Příběh je vyprávěný ze dvou pohledů – Stelly a Willa, takže vidíme do hlavy oběma hrdinům. Myslím si, že to knize hodně pomohlo, protože díky tomu jsou do knihy vtaženy dva různé pohledy, jak k nemoci přistupovat. A také jsou díky tomu v knize dvě odlišné rodiny, kdy každá rodina to opět prožívá jinak, když se musí „potýkat“ s nemocným členem domácnosti. Ty odlišné pohledy na věc tu jsou také dobře zachycené.

Co se týká postav samotných, ty byly pojaté velmi dobře a uvěřitelně. Jejich psychika tu je popisována vcelku solidně (i když já bych si uměla představit, že by to mohlo jít i víc do hloubky…). Paradoxně nejvíc jsem si oblíbila Stellina kamaráda Poea, jehož osud mne zasáhl asi úplně nejvíce. Kdo jste četl, asi víte, o čem přesně mluvím.

Jediným mínusem, který jsem tu tak vnímala, je ta romantická linka, která se zde vyvíjí. V rámci této romantické linky jsem tu pozorovala některé vzorce chování, které jsme jako čtenáři mohli vidět už tisíckrát jinde. Celkové pojetí mi přišlo dost ploché, poněkud klišoidní, mnohdy předvídatelné a vůbec nijak mne to ničím nezasáhlo a ani mi to nedalo nic nového. Navíc příběhy, které by prvoplánově byly o lásce a mají za úkol čtenáře emočně vyždímat, nečtu zrovna ráda, takže v tomto ohledu mi kniha moc nevyhovovala. Nicméně pokud jste romantické duše a příběhy o lásce vyhledáváte a máte je rádi, mohla by vás tato kniha v tomto ohledu zaujmout. To akorát pro mne to bohužel není to pravé ořechové.

Celkově tuto knihu hodnotím jako průměrnou – 55 %, 3 hvězdičky. Kniha mi určitě dala něco navíc, ale v některých ohledech mi moc nesedla. A zda bych vám Pět kroků od sebe doporučila? Pokud se chcete dozvědět něco o cystické fibróze, tak asi ano. Pokud jste romantici a máte rádi příběhy o lásce, tak určitě ano.