RECENZE: Marissa Meyer - Renegáti

Název: Renegáti
Název v originále: Renegades
Autor: Marissa Meyer
Série: Renegáti (1. díl)
Nakladatelství: Egmont
Počet stran: 508 stran

O knize Renegáti toho bylo napsáno už docela hodně a většinou šlo o pochvalné komentáře či recenze. A protože mám ráda příběhy o superhrdinech, rozhodla jsem se do knihy také pustit. Jak se mi líbila, to si můžete přečíst v mé dnešní recenzi.

Renegáti. Mocná a velmi populární organizace, která si dala za cíl ochraňovat obyvatelstvo před Zločinci. To je mezi lidmi rozhodně vítanou iniciativou, protože nikdo si nepřeje vrátit do časů Anarchie. S výjimkou malé zločinecké skupiny Anarchistů, pozůstatku starých dob. Mezi Anarchisty patří i Nova, která má s Renegáty nevyřízené účty, které si s nimi potřebuje vyřídit a pomstít se za to, že ji a její rodinu nechali Renegáti na holičkách. Rozhodne se infiltrovat se mezi Renegáty a získat důležité informace, které by Anarchistům pomohly k odbojné činnosti. Obstojí Nova ve svém úkolu?

Na knihu Renegáti jsem se vcelku těšila – o to víc, když jsem viděla, jaké nadšení to mezi lidmi vyvolalo. Z počátku jsem i já byla z knihy nadšená, ale nakonec to pro mne sklouzlo do průměru. Níže se zkusím vysvětlit, proč.

Ačkoliv se mi samotný začátek knihy (první kapitola) zdál trochu zmatený pro velké množství postav a pro složitý svět, do kterého jsme víceméně vhozeni bez nějakého úvodu, nakonec musím říct, že první polovina knihy mne vysloveně uchvátila. To, co v počátku vypadá jako nepřehledný chaos, dostane brzy jasný řád. Po akčním a dramatickém začátku je nám vysvětlen v základech celý svět – proč na Zemi došlo k bojům, proč a za jakých okolností nastala doba Anarchie a jak se z dříve nenáviděných lidí se superschopnostmi stali nakonec superhrdinové, kteří začali potlačovat zločin a nastolili ve společnosti opět řád a pořádek.

Bavilo mne tento svět poznávat, učit se o něm, seznamovat se s postavami a s jejich schopnostmi. Musím autorce připsat k dobru, že měla tento svět pečlivě vymyšlený a podařilo se jí velmi dobře nám ho představit. První polovina knihy se mi taktéž zdála nabitá akcí, dynamikou mezi postavami a vše plynule a svižně postupovalo vpřed. Což se mi zdálo jako silný kontrast k druhé polovině knihy, kde podle mého autorka některé tyto aspekty utlumila. Na některých místech jakoby Meyerová ustrnula na jednom bodě a plácala se na něm. Méně akce, hodně natahované a vycpávkové pasáže, konverzace o ničem. V tomto ohledu se mi kniha zdála velmi nevyvážená. Dokonce jsem se v druhé polovině knihy místy přistihovala, jak se snažím přeskakovat určité pasáže – jednoduše jsem se nudila.

Tolik k výstavbě knihy jako celku. Nyní přejděme k superhrdinům jako takovým. Musím autorku pochválit za to, jak se snažila přijít s novým náhledem na superhrdiny, vidět je z více úhlů pohledu – v dobrém i špatném světle, ze všech stran. Přesto jsem se ale neuměla ubránit pocitu, že jsem některé vzorce chování a myšlení viděla už někde jinde. Někdy mi to připomínalo i slavnou sérii X-Men (a podle komentářů na internetu nejsem jediná). Takže i tady podle mne autorka zůstala na půl cesty. Viděla jsem zde snahu o nový přístup, ale nebylo to úplně dotažené.

Styl psaní víceméně odpovídá žánru sci-fi/fantasy a tomu, že je příběh určen primárně pro mladší čtenářské publikum. První půlka knihy je hodně svižná, druhá půlka knihy už méně. Každopádně nemohu upřít autorce to, že umí psát čtivě, dynamicky, akční popisy se jí také daří. Akorát na můj vkus se jí to nepodařilo rovnoměrně rozložit do celého příběhu. Jistou nevýhodou by tu akorát mohlo být to, že nám Meyerová představuje velké množství postav a chvíli trvá, než se v nich čtenář zorientuje a než se mu podaří vyselektovat, kdo je ten hlavní hrdina, který se tu vyskytuje často, a kdo je jen vedlejší postavou v jedné kapitole.

Celkově knihu hodnotím na 60 %, lepší 3 hvězdy (možná tak´3 a půl). Kniha určitě má své přednosti a autorka psát umí, ale asi bych si uměla představit lepší konzistentnost a lepší rozložení děje tak, aby mne kniha bavila až do konce. Knihu asi mohu doporučit, ale s tím, že k tomu mám určité výtky.