středa 10. července 2019

RECENZE: Craig Russell - Kde se skrývá ďábel

Název: Kde se skrývá ďábel
Název v originále: The Devil Aspect
Autor: Craig Russel
Série: -
Nakladatelství: Jota
Rok vydání: 2018
Počet stran: 485 stran

O této knize jsem dlouhou dobu měla jen matné povědomí díky reklamám, které jsem zaznamenala při svých nepravidelných návštěvách Luxoru. Plnou pozornost jsem ale knize začala věnovat ve chvíli, kdy o ní na Instagramu začala mluvit Irenka aka Rodaw z Knihánkova, která tuto knihu chválila. A protože ráda dám na doporučení lidí, kterým v tomto ohledu věřím, rozhodla jsem se do této knihy pustit také. A dobře jsem udělala!



Píše se rok 1935 a Evropa se připravuje na možnost vypuknutí další války. Doktor Viktor Kosárek, hlavní hrdina knihy, má však jiné starosti. Právě je na cestě na Orlí hrad na mladoboleslavsku, kde má nastoupit na nové pracovní místo. Ve zdech hradu je zřízena psychiatrická léčebna pro choromyslné, v níž je uvězněna šestice tehdejších největších zločinců, tak zvaná Ďáblova šestka, na níž se doktor Kosárek pokusí vyzkoušet svoji novou léčebnou metodu. V té samé době Prahu svírá strach. Jejími ulicemi obchází temný zločinec, známý pod jménem Kožená zástěra, který velmi brutálním způsobem vraždí místní ženy – po vzoru Jacka Rozparovače. Co spojuje psychicky narušené zločince z Orlího hradu a vraha z pražských ulic?



Jak jsem psala již výše, jsem moc ráda, že jsem si nakonec tuto knihu vzala k přečtení, protože už dlouho jsem nečetla žádný horor, který by byl takhle hutný, drsný a intenzivní. Rozhodně se tato kniha bude řadit mezi to lepší, co jsem v letošním roce přečetla.

Co musím rozhodně pochválit, je ta atmosféra, v níž se celý děj odehrává. Nejen že je hutná a intenzivní, ale je také hodně temná a tak skvěle podaná, že to ve mně rezonovalo ještě dlouho po dočtení. Kde se skrývá ďábel rozhodně není veselé čtení a velký podíl na tom má právě ta temná atmosféra. Hodně se to snoubí dohromady i s brutalitou, které se Craig Russell rozhodně nebrání. Brutální jsou jednak vraždy, které má na svědomí vrah Kožená zástěra, ale brutální jsou i zločiny Ďáblovy šestky, které jsou zde postupně odkrývány. Musím podotknout, že tato kniha asi nebude úplně pro slabé žaludky, protože v některých pasážích (co se brutality týče), jde autor hodně do hloubky a do detailu.

Dále musím pochválit to, jak dobře autor dokázal příběh zasadit do Československa. Na to, že je autor skotského původu, tak se mu povedlo ty reálie zvládnout hodně dobře a přesvědčivě, že bych místy ani neřekla, že autor není Čech. Být to čistě historický román, asi by na tom nebylo nic divného, že se kniha odehrává na našem území, ale v rámci hororu/thrilleru, který se odehrává v prostředí psychiatrické léčebny, se mi to zdá vcelku originální.

Ačkoliv se kniha možná čte trochu pomaleji (dáno především hutným dějem a těžkou atmosférou), četla se mi zároveň hodně dobře. To může znít trochu jako protimluv, ale pravdou je, že mne kniha do sebe dokázala velmi snadno vtáhnout a bylo pro mne hodně těžké se od ní odtrhnout. Kromě atmosféry, kterou jsem tu již stačila několikrát vychválit, mne bavily jednak rozhovory, jež posouvaly děj kupředu, jednak popisy, které skvěle doplňovaly celý příběh, aniž by přehnaně na sebe strhávaly pozornost na úkor děje.

Zároveň se mi líbilo zobrazení historického pozadí, které je zde patrné víceméně již od začátku. Jelikož se kniha odehrává v roce 1935, autor tu a tam do svého románu vetkal určité události či vzorce chování, které byly pro tu dobu zcela běžné, a tím tak dodal knize další rozměr. Napětí se tak nevytváří jen díky vraždám v Praze a zločincům na Orlím hradě, ale také díky (či kvůli) okolnostem daným společensko-politickým vývojem země a okolních států.

Co by možná nemuselo někomu sedět, je to že se autor nezdráhá občas použít vulgarity. Já mám s vulgaritami obecně také často problém, jsou-li užívány zbytečně a v hojné míře. Co se týká románu Kde se skrývá ďábel jsem však měla dojem, že tu nejsou vulgarity nějak rušivé. Ač se často jedná o hodně silné, peprné výrazy, nebyly tu zde tolik často a navíc se charakterově hodily k postavám, které je užívaly.

Celkově hodnotím knihu na 100 %, 5 hvězdiček, a pokud máte rádi temné horory, tuto knihu rozhodně dopoučuju.

Žádné komentáře:

Okomentovat