úterý 11. června 2019

RECENZE: V. S. Alexander – Ochutnávačka

Název: Ochutnávačka
Název v originále: The Taster
Autor: V. S. Alexander
Série: -
Nakladatelství: Alpress, v edici Klokan
Rok vydání: 2018
Počet stran: 335


Na tuto knihu jsem byla dost zvědavá, protože téma, kterým se Ochutnávačka zabývá, je pro mne neobvyklé, originální a já se na to těšila. Jak se mi kniha nakonec líbila nebo nelíbila, to si můžete přečíst v mé dnešní recenzi.


Magda Ritterová je mladá žena, která žije se svými rodiči uprostřed Berlína. Druhá světová válka je v plném proudu a pomalu to začíná pociťovat i berlínské obyvatelstvo. Rodiče se o Magdu bojí, a tak ji posílají na venkov ke strýci a tetě. Díky strýcovu přičinění získává Magda neobvyklou a dost nebezpečnou práci – stává se jednou z patnácti ochutnávaček samotného Adolfa Hitlera. Jejím úkolem je naučit se rozpoznávat jedy a chránit vůdcův život nasazováním toho svého.

Jak jsem psala již výše, kniha mne zaujala svým tématem, které zde autor zpracovává. Doposud jsem nečetla žádný příběh, který by se odehrával v tak bezprostřední blízkosti A. Hitlera a zabýval se tím, jakou roli hráli jeho ochutnávači. Byla jsem zvědavá, jak to autor pojme. A bohužel musím říct, že ve výsledku jsem z této knihy spíše rozpačitá.



Přiznám se, že jsem od této knihy měla asi dost mylná očekávání. Což je otázka, zda je to chyba moje, nebo té knihy. Asi spíše moje, protože jsem asi neměla mít žádná očekávání a brát knihu takovou, jaká je. Faktem ovšem je to, že jsem očekávala, že se zde autor bude zaměřovat především na historické a válečné události a že se bude děj více točit spíše kolem života a dění kolem Vůdce. Autor se však místo toho více zaměřuje na život a milostnou linku hlavní hrdinky Magdy.

Musím však autorovi připsat plusové body za to, že Magdin milostný vztah s jednou z postav je zde pojat vcelku věrohodně a to mi přišlo hodně dobře zvládnuté. A to se mi docela i líbilo a prožívala jsem to spolu s hrdinkou. Ten vztah samotný byl pojatý dobře. Co je ale nutné říct (a bohužel to není pozitivní), je to, že se mi moc nezamlouvala autorova snaha psát z pohledu ženy – moc jsem tomu nevěřila, připadalo mi to dost ploché – cítila jsem zde tu snahu autora, ale bohužel jsem měla značnou část knihy dojem, že V. S. Alexander zůstal na půl cesty.

Celkově mi nesedělo ani stylistické zpracování knihy. Kniha mi připadala dost odtažitá, psaná hodně s odstupem, ačkoliv se mi zdálo, že to nebylo zrovna úmyslné. Víc bych ocenila, kdyby z knihy byla více cítit autorova emocionální angažovanost, aby i čtenář mohl na sobě více cítit emocionální dopad. Možná je to můj problém, ale nemohu říct, že by ve mně kniha zanechala větší emocionální stopu. Na můj vkus kniha také postrádala větší hloubku, samotné vyprávění dost klouzalo po povrchu.

Měla jsem dojem, že autor se zde snaží Hitlera ukázat jako tyrana, ale ve výsledku se mu to moc nedaří – už jen proto, že zde Hitlerovi jako postavě nedává moc prostoru. Co bych ale na druhé straně vyzdvihla, je to, jak solidně je zde zvládnuto zobrazení nacistické propagandy, kdy je německým obyvatelům podstrkována zkreslená realita – zatímco Němci prohrávají válku, obyvatelům je podsouván opak. A kdo nahlas tvrdí opak, je potrestán. To si myslím, že autor popsal dost věrohodně. Zároveň bych pochválila autorovu práci s vykreslením prostředí, kde se děj odehrává. Trefné, stručné, nebylo to na úkor děje, ale přesto barvité popisy dokázaly udělat dojem a solidně vytvořit představu, kde se právě postavy nachází.

Celkově však knihu hodnotím dost průměrně. Některé věci se mi líbily, některé věci bych si dokázala představit lépe nebo úplně jinak. Dávám tak 55%, 3 hvězdy. A zda mohu doporučit? Asi ano, byť s řadou výhrad – záleží, co si od knihy představujete vy. Když nebudete očekávat mnoho, možná budete příjemně překvapeni.

Žádné komentáře:

Okomentovat