RECENZE: Kateřina Šardická – Zmizení Sáry Lindertové

Název: Zmizení Sáry Lindertové
Název v originále: Zmizení Sáry Lindertové
Autor: Kateřina Šardická
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 406

Hned v úvodu se přiznám, že tuto knihu jsem původně ani neměla v plánu číst. Jednu dobu se ale hodně objevovala na Instagramu a každý, kdo ji četl, ji chválil. Myslím si, že nebýt těchto instagramových příspěvků, o knize bych se asi ani nedozvěděla, minula by mne a možná by zapadla. Jsem tak moc ráda, že jsem na Zmizení Sáry Lindertové narazila a dala této knize šanci, protože bych se jinak připravila o zajímavý čtenářský zážitek.

Když Sára Lindertová zmizí za nejasných okolností, vyvolává to řadu otázek. Odpovědi se na to snaží najít nejen její sestra Klaudie a Sářin přítel Oliver, ale i policista major Ehler, který v Sářině zmizení vidí podobnost se starým případem, který nedokázal vyřešit. Čím víc se ale do případu noří, tím víc otázek vyvstává a ještě těžší je uvěřit tomu, co skutečně stojí za Sářiným zmizením. Horší je, že Sára není jedinou obětí. Jak byste reagovali vy, kdybyste měli podezření, že dalším na řadě budete možná vy?

Jak jsem psala již výše, o knize jsem se dozvěděla především díky Istagramu, kde ji řada lidí chválila a doporučovala. Zaujal mne jednak fakt, že se jedná o tajemný příběh, v němž se řeší nějaká záhada, a také to, že autorka do děje zakomponovala židovskou mystiku, což mi přišlo dost zajímavé. Zvlášť když se toto téma v současné literatuře pro mládež podle mého téměř nevyskytuje. Byla jsem polapena a jsem za to moc ráda.

Samotná židovská mystika, kterou Kateřina Šardická ve svém románu zpracovává, je zahalena řadou tajemství už sama o sobě a přiznám se, že jsem se trochu bála, abych se kvůli tomu v knize neztrácela. Moje obavy ale byly zažehnány relativně rychle. Ve chvíli, kdy židovská mystika hlouběji proniká do samotného příběhu, se autorce velmi dobře daří ji uchopit za správný konec a pojmout to tak, aby to bylo pro čtenáře přitažlivé, zajímavé, trochu i napínavé, ale přesto srozumitelné.

Když říkám „židovská mystika“, omluvte, že nejsem v tomto ohledu specifičtější – nelze to, protože bych vám tak vyzradila důležité informace. A spoilery má určitě rád jen málokdo. Nicméně jsem chtěla dát najevo, že Kateřina Šardická si u mne v tomto ohledu získala sympatie. Zdá se, že pro potřeby svého románu si toto téma nastudovala dostatečně detailně a velmi dobře ho zvládla zakomponovat do svého příběhu.

Zároveň mne hodně zaujalo to, jak vyzrále kniha působí, za což smekám, když vezmeme v úvahu, že se jedná o autorčin debut. Její styl psaní je velmi příjemný, seděl mi. Kateřina Šardická se rozhodně může pyšnit rozvinutou, bohatou slovní zásobou, kterou umí velmi dobře využít pro to, aby přesně dokázala vyjádřit, co chce. Stylisticky je kniha vystavěná velmi solidně – kniha se čte plynule, vše působí naprosto přirozeně. Postavy hovoří způsobem, který je úměrný jejich věku, vzdělání či postavení, a ani popisy nezabírají místo na úkor děje, spíše naopak děj podporují, aby se bez zádrhelů posouval kupředu.

Autorka umí vytvořit příjemnou, napínavou a tajemnou atmosféru, z níž má čtenář podvědomě tak trochu strach, protože tu stojí proti neznámému nepříteli. Přesto má čtenář v této atmosféře a prostředí chuť setrvávat, aby zjistil, jak to se Sárou nakonec dopadlo.

Nakonec knihu celkově hodnotím na 80 %, 4 hvězdičky a rozhodně doporučuji. Jednu hvězdu ubírám i přesto, že ve své dnešní recenzi hodně chválím. Jednoduše proto, že bych si ráda ponechala nejvyšší hodnocení pro další autorčiny knihy, pokud se nějakých dočkáme. Věřím totiž tomu, že Kateřina Šardická má jistě čím zaujmout a že s dalšími svými romány bude ještě vypsanější a vyzrálejší, takže se teoreticky máme nač těšit.