RECENZE: Sylvain Neuvel – Jenom lidé

Název: Jenom lidé
Název v originále: Only Human
Autor: Sylvain Neuvel
Série: Acta Themis (díl 3)
Nakladatelství: Laser
Počet stran: 436

Sérii Acta Themis, která se u nás před časem začala objevovat v českém překladu, jsem si velmi oblíbila. Takže když konečně vyšel třetí a závěrečný díl této trilogie, hned jsem po něm sáhla a takřka hned se dala do jeho čtení. A jak se mi kniha líbila, to si můžete přečíst v mé dnešní recenzi.
P.S. Předem upozorňuji, že moje recenze obsahuje drobné spoilery k předchozím dvěma dílům, takže pokud jste ještě první dvě knihy nečetli, možná si tuto recenzi ponechte na později.

Děj románu Jenom lidé se tentokrát odehrává ve dvou dějových liniích. Jedna z linií těsně navazuje na předchozí knihu Probuzení bohové, kde sledujeme Rose, Vincenta a Evu, jak se pomocí mimozemského robota ocitli na neznámé planetě. Pozorujeme jejich osudy a kroky, které na neznámém místě podnikají. Druhá dějová linie se odehrává o cca 10 let později, kdy se Rose, Vincent a Eva opět vracejí zpět na Zemi a jaké události jejich návrat na naší planetě rozpoutal.

Román Jenom lidé byl jednou z těch knih, jejíž vydání jsem netrpělivě vyhlížela. Předchozí dva díly mne naprosto okouzlily, takže jsem se nemohla dočkat, až konečně zjistím, jak se autor rozhodl tuto sérii uzavřít. A ačkoliv celou sérii hodnotím velmi vysoko, v rámci srovnání jednotlivých dílů mezi sebou se mi tento třetí díl zdál bohužel nejslabší.

Stejně jako v předchozích dvou knihách musím velmi vysoko hodnotit fakt, že kniha je opět vedena formou rozhovorů, přepisů z kamer či různých vojenských zpráv. Autor tak znovu dává prostor čtenářově fantazii, aby si některé věci mohl domyslet a představit si podle sebe. V rozhovorech dávají jednotlivé postavy průchod svým emocím, ale zároveň některé pasáže působí trochu chladně, syrově a odtažitě, což zase umocňuje představu toho, že je celá tato série představována jako tajný vojenský spis. A přiznám se, že tenhle kontrast se mi prostě dost líbí a já si ho užila.

Hodně kontroverzní by mohlo být to, jakým směrem se ubírají charaktery jednotlivých postav – jak se jednotliví hrdinové mění vlivem událostí, kterých se účastní. Ať už se nám ty změny líbí nebo nelíbí, já rozhodně oceňuji to, jakou si s tím autor dal práci – ten posun v psychologii postav je zde rozhodně patrný a myslím, že je hodně dobře zvládnutý, takže za to určitě palec nahoru.

Jsem však rozpačitá z toho děje samotného. Velmi jsem se těšila na tu linii, která se odehrává na cizí planetě. Doufala jsem, že budeme do větší hloubky poznávat novou civilizaci, novou kulturu, nový svět. Autor nám zde nějaké novinky v tomto ohledu nabídl, ale bohužel nešel do takové hloubky, v jakou já jsem doufala a kterou jsem si přála. Neuvel z mého pohledu zůstal na půl cesty, což mne mrzí. Ačkoliv na druhou stranu chápu, že to byl dozajista autorův záměr a musím to holt respektovat, že detailní „prohlídka“ nového světa nebyla pro příběh zase tolik důležitá, aby se autor rozhodl ji zde uvést.

Linka, která se odehrávala na Zemi, by mohla odradit čtenáře, kteří moc nevyhledávají politicky laděné příběhy. Když srovnám Jenom lidé s předchozími knihami, zdá se mi, že v této knize se politická stránka celého konfliktu řešila ze všeho nejvíce. A zrovna já patřím mezi ty čtenáře, kteří to moc neocení. Nahlíženo objektivně, ta politická stránka má zde své opodstatnění, a to velmi důležité, takže chápu, proč to sem autor zahrnul. Ze subjektivního hlediska však nemohu říct, že by mne to zajímalo tak moc detailně, jak to zde Neuvel prezentoval.

Celkově knihu hodnotím na 75 %, horší 4 hvězdy. Román má rozhodně svoje kvality a já nemohu autorovi upřít to, že řada věcí je zde použita z logických důvodů. A to, že mne tolik neuchvátily, neznamená, že kniha je vysloveně špatná. To skutečně nelze říct. Knihu jsem si vlastně celkem užila, bylo to stále akční, čtivé, s notnou dávkou napětí a jako závěr série se mi to zdálo velmi důstojné a solidní. A i když mám pár výhrad, knihu (potažmo celou sérii) určitě mohu doporučit.