čtvrtek 21. března 2019

RECENZE: Pavel Renčín – Vězněná

Název: Vězněná
Název v originále: Vězněná
Autor: Pavel Renčín
Počet stran: 234

Knihu Vězněná jsem v poslední době zaregistrovala díky sociálním sítím, hlavně díky Instagramu. Protože o ní všichni mluví velmi pochvalně, včetně některých mých oblíbených booktuberů, začala jsem se o knihu zajímat i já. A já jsem neskutečně vděčná, že o ní všichni tolik mluví a tak dobře, protože by mne jinak Vězněná zcela minula a já bych o tento úžasný skvost přišla. Což by byla fakt škoda, protože z této knihy jsem opravdu nadšená.

Martin Drást je středoškolský učitel, který poslední dobou trpí psychickými problémy. Navíc se mu zdají temné noční můry a jeho výpadky paměti jsou čím dál tím častější. To, co při svých výpadcích paměti dělá, je dost často na hranici se zákonem. Martinův osud je velmi spletitým způsobem spjat s osudem malé Marušky, kterou čekají prázdniny v šumavském pohraničí. To, co zprvu vypadá jako dobrodružství, se ale brzy mění v hotovou noční můru a v boj o život. Kdo z něj ale vyjde vítězně? Kolotoč děsivých událostí se roztáčí v neuvěřitelných obrátkách a je jen otázkou, jak a kdy se to zastaví.

Kniha samotná je na své zadní obálce přirovnávaná ke knihám Stephena Kinga. A i když bývám vůči podobným výrokům hodně skeptická, musím říct, že v případě Vězněné není tento výrok daleko od pravdy. Tahle kniha je totiž neskutečné psycho, ze kterého mi ještě teď běhá mráz po zádech. O to víc, když víte, že autor čerpá z reálných událostí.

Už dlouho jsem nečetla tak děsivý, přesto však brilantně a sugestivně napsaný thriller z pera českého (či slovenského) autora. Pavel Renčín se touto knihou nicméně vyšvihl na velmi vysokou úroveň a odvažuji se tvrdit, že román Vězněná se může směle měřit se zahraničními knihami stejného žánru a nebude si v tomto srovnání vést vůbec špatně. Autor totiž očividně umí psát a minimálně tímto románem se dostává na srovnatelnou úroveň se zahraničními autory thrillerů.

Obsahově je kniha občas náročná – vzhledem k událostem, které zde autor popisuje. Rozhodně to není nic pro slabší povahy, takže pokud se nepovažujete za otrlé čtenáře, mohla by se vám kniha na některých místech číst těžko. Sama jsem si při čtení musela občas dávat pauzy, abych dokázala vstřebat vše, o čem Pavel Renčín píše. Atmosféra knihy je velmi intenzivní a tak hutná, že by se dala krájet. Rozhodně nečekejte nic veselého, protože z dějového hlediska Vězněná skutečně není pozitivní čtení.

Pokud však oceníte kvalitní thriller (skoro bych řekla psychothriller až horor) s tíživou atmosférou, drsným prostředím, psychopatickými postavami a svižným dějem, mohla by vás tato kniha opravdu bavit. I když jsem si občas musela dávat krátké pauzy, přesto se mi od tohoto románu jen těžko odtrhávalo a já měla chuť pořád číst a číst, abych věděla, jak to skončí.

Pavel Renčín píše hodně, hodně čtivě. Čtenář se do knihy ponoří velmi rychle a kniha pak také hodně rychle ubíhá. Autorův jazyk je skutečně hodně bohatý a rozvinutý, ve svém textu si pěkně a umně hraje se slovy a je si naprosto jist tím, co píše. Postavy v knize jsou pak vykreslené zcela uvěřitelně, jsou detailně propracované - od popisu vzhledu přes povahové rysy až po jejich myšlenkové pochody. Ani zde nemám jedinou výtku.

O to víc jsem fascinovaná, jak brilantně se Pavlu Renčínovi podařilo sepsat postavu učitele Martina, u kterého již zpočátku tušíte, že trpí nějakými psychickými problémy, které se projevují mj. halucinacemi. Autor tu pracuje na tenkém ledě, ale povedlo se mu to na výbornou, když se tu snažil vyjádřit, jak těžké to je žít s halucinacemi, kdy postava neví, co je realita a co je výplod fantazie. Čtenář se tak musí trochu více soustředit, aby se v tom sám nezačal ztrácet. Každopádně autorovi se to podařilo sepsat skvěle a velmi sugestivně.

Já jsem z knihy samozřejmě naprosto nadšená. Dávám 100 %, 5 hvězdiček a rozhodně moc doporučuju.