neděle 17. března 2019

RECENZE: Pam Jenoff – Světla zimní noci

Název: Světla zimní noci
Název v originále: The Orphan's Tale
Autor: Pam Jenoff
Série: -
Nakladatelství: Motto
Rok vydání: 2018
Počet stran: 350

Knihu Světla zimní noci jsem zaznamenala ještě před tím, než vůbec vyšla. Když jsem pak na ni slyšela jen samou chválu, věděla jsem, že po této knize určitě sáhnu. A rozhodně jsem neudělala špatně.


Noa. Mladá dívka, která musela odejít z domova, když otěhotněla s německým vojákem, nacistou. Dítě jí sebrali a ona skončila jako uklízečka na nádraží. Její život, už tak komplikovaný, se zkomplikuje ještě víc, když se ocitá na útěku poté, co z vlaku vytáhla a zachránila jedno z židovských dětí, které s ostatními mířilo do koncentračního tábora.

Astrid. Dospělá židovka, akrobatka v rodinném cirkuse, která se na počátku války zamiluje se do německého důstojníka a vdá se za něho. On se s ní ale rozvádí ve chvíli, kdy to celoplošně nařídí samotný Hitler. Astrid se chce vrátit zpět do rodinného podniku, ale její rodina kamsi zmizela. A ona se musí přidat k cirkusácké konkurenci, aby měla šanci přežít.

Obě ženy spojuje nepřízeň osudu, a i když to z počátku tak nevypadá, mají hodně společného. A není to jen fakt, že obě spolu začnou vystupovat v šapitó jako akrobatky na visuté hrazdě, aby měly aspoň nějaké živobytí…



Pokud máte pocit, že jsem vám v anotaci vyzradila až příliš mnoho věcí, nenechte se mýlit. Výše zmíněné informace jsou jen maličkým zlomkem děje, který nabízí Pam Jenoff ve svém románu Světla zimní noci. A že toho má román hodně co nabídnout.

Jednak se jedná o velmi zajímavou kombinaci tématu druhé světové války s tématem cirkusového života. Přiznám se, že toto spojení jsem ještě v žádné knize asi neviděla. A já jsem ráda, že se Pam Jenoff pro tuto kombinaci rozhodla, protože už jen to člověku přináší něco nového a neotřelého.

Co musím pochválit, je zobrazení cirkusového prostředí. Nevím, jak bohatou zkušenost má autorka s prací v cirkusech či jak blízce toto prostředí zná, ale myslím, že se ho Pam Jenoff podařilo vykreslit velmi přesvědčivě. Celý popis tohoto podniku – byť v náznacích – dal nahlédnout do zákulisí velmi solidně a čtenář si tak mohl utvořit určitou představu. Hlavně pak práce akrobatek na visuté hrazdě je tu rozebrána celkem detailně. O tomto cirkusovém čísle jsem věděla jen málo a autorka tuto práci nastínila hodně dobře.

Autorka tu také skvěle vykresluje to, že ani cirkusy (a především jeho zaměstnanci) to neměly za druhé světové války snadné. Pokud se principál rozhodl do svého podniku přijmout židovské občany, riskoval hodně. A to se Pam Jenoff podařilo zachytit naprosto věrohodně. V některých pasážích mi dost mrazilo – tak moc sugestivně je autorka sepsala. Ten strach, které postavy cítí, když přijde kontrola v podobě nacistických vojáků, to se nečetlo snadno.

Zároveň se tu Pam Jenoff věnuje tématu loajality, přátelství, ale i zrady. Skvěle tu rozebírá to, jak člověk nemůže v některých situacích myslet jen na sebe, ale musí myslet na okolí jako celek (v tomto případě cirkus) – svými rozhodnutími může ohrozit celou skupinu lidí. Hrdinství je složitá věc a o to víc ceněná, když člověk pomůže, přestože má sám své problémy. A zároveň zde autorka ukazuje, jak slabošství, sobectví a zaslepenost umí naopak ublížit.

Celkově však musím hodnotit knihu „jen“ na 4 hvězdy, 80 %. Podle mne to trochu zkazil ten samotný závěr, který se mi zdál trochu přeslazený, jako z nějakého béčkového amerického filmu. Ale jinak knihu chválím a určitě doporučuji vaší pozornosti.

Žádné komentáře:

Okomentovat