RECENZE: Josh Malerman – V pasti

Název: V pasti
Název v originále: Bird Box
Autor: Josh Malerman
Nakladatelství: Zelený kocúr
Počet stran: 259

Přiznám se, že kdyby o románu V pasti nemluvila Irenka z Knihánkova v jednom ze svých videí, vůbec bych nevěděla, že tato kniha existuje. Trailer na film Birdbox, který je podle této knihy natočený, jsem zaznamenala, ale úplně mne minul fakt, že to má i nějakou knižní předlohu. A tím je právě kniha, kterou bych vám ráda dnes představila.

Představte si, že si žijete svůj život, když se v médiích najednou začnou šířit zvěsti o lidech, kteří se po pohledu „na něco tam venku“ pomátli na rozumu, načež zavraždili všechny ve svém bezprostředním okolí a hned pak sami sebe. Jak byste reagovali? Jak byste se pokusili ochránit sami sebe a své nejbližší?

V tomto světě se musí naučit žít i hlavní hrdinka Malorie. Co to jen lidé venku vidí, že je to přiměje k vraždě a sebevraždě? Odkud se toto neznámé vzalo a co to vlastně je?  Malorie ví, že se musí ukrýt do bezpečí, než se na rozumu pomátne i ona. Je však ještě nějaké místo na světě bezpečné? A když už svůj cíl cesty Malorie najde, dá se k němu vůbec dostat, když musí podniknout celou cestu poslepu, aby neskončila jako ostatní?

Jak jsem psala již výše, kdybych se o knize nedozvěděla z YouTube, asi bych vůbec nevěděla, že tato kniha byla vůbec kdy napsaná. A byla by to skutečně škoda, protože V pasti je naprosto úžasný horor se skvostně vyvedenými prvky thrilleru a psychologického románu. Přiznám se, že mi při čtení bylo častokrát hodně úzko, protože tohle je fakt psycho.

Opravdu jsem nečekala, že mne tato kniha bude tak děsit, ale ono to vlastně dává celkem smysl. Autor zde pracuje s motivem nepřítele, který je nepoznaný. Víme, že postavy tohoto nepřítele nesmí spatřit, protože jinak přijdou o rozum a brzy zemřou. A kdo tohoto nepřítele spatřil, zemřel dřív, než ho stihl jakkoliv popsat. Takže my vlastně celou dobu nevíme, jak nepřítel vypadá, jestli je to člověk, zvíře či něco jiného. Nevíme, jak se jmenuje či jestli je to jednotlivec nebo je ve skupině. Nevíme ani, odkud přišel a jak se ho lze zase zbavit. Když se to sečte a podtrhne, vyjde vám jedna velká neznámá a to je na tom podle mne to nejděsivější. Nebo aspoň pro mne. Myslím, že autor tímto motivem útočí na naše nejniternější strachy. Jak to tak bývá, člověk se často nejvíc bojí právě toho, co je mu neznámé, nepopsatelné, neuchopitelné, čemu člověk neumí porozumět.

Kniha hodně útočí na čtenářovy smysly a jeho představivost. Pozorujete postavy, jak s páskou přes oči bojují s něčím, co nemohou vidět, protože by je to zabilo. Využívají tak ostatních smyslů, což však není jednoduché. A i vy jako čtenář tak cítíte strach a paniku z toho, co přichází z venku. Jednotlivé podněty, na které postavy reagují, jsou skvostně vykreslené, takže to i ve vás vyvolává řadu emocí a řadu rozličných reakcí. Když jsem pak knihu odložila jako dočtenou, i já jsem měla trochu nahnáno, když jsem se pak šla podívat z okna nebo když jsem musela jít ven.😅 Tak moc sugestivně je celá kniha napsaná. Na to, že tento román není rozsahem moc dlouhý, přináší svým čtenářům parádní akci, tíživou atmosféru a gradující závěr.

Přestože autor nabízí některé náznaky vysvětlení, co se tak asi stalo, musí si čtenář i tak na řadu otázek odpovědět sám. To se mi na knize také právě tolik líbilo, když nám autor nabídl prostor pro vlastní fantazii a vlastní interpretaci. Autor přichází s řadou podnětů, ale je na každém čtenáři, co si z toho vezme.

Celkově pak hodnotím knihu na 95 %, slabších 5 hvězd. Důvodem, proč nemohu dát plných 5 hvězd a 100 %, je ten samotný závěr, který mi v jednom aspektu přišel trošinku nedotažený – resp. jedna otázka, která byla pro mne zásadní, zůstala nezodpovězená. A také jsem měla jednu věc ze závěru vyspoilerovanou již dopředu, což mi trochu dojem ze závěru zkazilo. Ale jinak knihu samozřejmě doporučuju, pokud máte rádi horory a temně laděné příběhy.