pátek 8. března 2019

RECENZE: Francesca Hornak – Sedm dní spolu

Název: Sedm dní spolu
Název v originále: Seven Days of Us
Autor: Francesca Hornak
Počet stran: 390

V posledních týdnech (a hlavně kolem Vánoc) byla tato kniha podle mého celkem hodně vidět. A to celkem zaslouženě, takže nebylo žádným překvapením, když i já po ní nakonec sáhla. Jak se mi kniha líbila, nebo nelíbila? To si můžete přečíst v mé dnešní recenzi.

Olivia je mladá lékařka, která coby dobrovolnice pomáhá v Libérii léčit haagský virus. Na Vánoce se však vrací domů, a protože je haagský virus nebezpečný, musí ona i její rodina zůstat v týdenní karanténě. Jak to může dopadnout, když si s rodinou nemáte moc co říct a když vaše rodina absolutně nechápe, proč se ve svém životě věnujete tomu, čemu se věnujete? Vánoce jsou na spadnutí a k ponorkové nemoci nemají postavy rozhodně daleko.

Na tuto knihu jsem slyšela jen samou chválu, a i když psychologicky laděné knihy nečtu zase tolik často, Sedm dní spolu mne prostě lákalo. A teď zpětně jsem skutečně ráda, že jsem se do knihy pustila. A co na tom, že jsem ji nečetla přesně během Vánoc, ačkoliv se kniha o Vánocích odehrává? To absolutně nebránilo tomu, abych si knihu nakonec užila.

Sedm dní spolu je velmi zajímavou psychologickou sondou do jedné průměrné středostavovské rodiny, v níž jednotliví členové mají mezi sebou hodně rozdílné vztahy – tu slabší, tu silnější, tu jednodušší, tu komplikovanější. Celkem brzy člověk pochopí, že veškeré neshody, komplikace a nedorozumění nejsou způsobené ničím jiným, než špatnou komunikací a jakousi absencí důvěrnosti mezi jednotlivými lidmi. Členové rodiny Birchových si žijí ve svých vlastních bublinách a málokomu dovolují nahlédnout do svého světa a do toho, co se v něm děje. Výsledkem tak je, že každý z rodiny má nějaké své tajemství, které nechce říct nahlas. Tajemství, které však stejně nakonec vybublá na povrch a nezůstane skryté před ostatními. A občas to skončí naprostou katastrofou.

Hodně jsem si užívala fakt, že se autorce podařilo velmi solidně rozepsat jednotlivé charaktery. Každý z nich má rozdílnou povahu a myslím, že každého se Francesce Hornak podařilo vykreslit vcelku věrohodně. Je fakt, že z počátku se mi všichni zdáli dost povrchní a ne úplně sympatičtí. Trochu mne také dráždilo, jak byl každý svým způsobem sobecký a zahleděný do sebe. Všem na ostatních něco vadilo, všichni chtěli mít to své vlastní pohodlí, ale veškerá sebereflexe dlouhou dobu pokulhávala.

Co se týká autorčina stylu psaní, zdál se mi román jako trochu pomalejší, vleklejší čtení, některé pasáže se mi četly hůře. Celkově však je kniha vystavěna velmi solidně. Dějově zde autorka přišla s několika zvraty – valnou část z nich se čtenář dozví už v první polovině, ale nenechte se mást, na závěr si Francesca Hornak ponechala zvrat, který jsem vůbec nečekala a na který jsem koukala s vyvalenýma očima. Za to autorku musím pochválit, konec vůbec nebyl předvídatelný.

Pokud je v knize něco, co by se čtenářům nemuselo líbit, je to právě již zmíněný povaha některých postav. Z počátku se řada hlavních hrdinů chová velmi povrchně, více či méně sobecky, máme tu i postavu hodně zhýčkanou a hodně zaměřenou na materiální svět. Mně osobně třeba tohle nebylo moc blízké či sympatické, ale respektuju, že si autorka schválně zvolila tuto charakteristiku. Co však pozitivně oceňuji, je postupný přerod jednotlivých postav. Někomu by to mohlo přijít nucené a nepravděpodobné, že by se lidi změnili v tak krátké době. O to víc, když se během tak krátké doby stane tolik věcí mnoho věcí, tolik zvratů. A jen jedno tajemství zůstalo neodhaleno, u čehož si teda vůbec nejsem si jistá, co si myslet.

Ačkoliv to tak možná podle posledního odstavce nemusí vypadat, já jsem s knihou nakonec spokojená. Hodnotím 4 hvězdami – 80 % a myslím, že si kniha vaši pozornost zaslouží.