sobota 2. března 2019

RECENZE: Chloe Benjaminová – Věštba

Název: Věštba
Název v originále: The Immortalists
Autor: Chloe Benjaminová
Počet stran: 351

Tuto knihu jsem poprvé zaznamenala na sociálních sítích a musím říct, že mne zaujala především svým námětem, kterým se zabývá. A jak se mi nakonec Věštba líbila, to si můžete přečíst v mé dnešní recenzi.

Čtyři sourozenci, čtyři různé osudy. Ale všechny pojí jeden společný zážitek – odpoledne, kdy se Varja, Daniel, Klára a Simon vydali k věštkyni, o které se říkalo, že umí předpovědět den, kdy zemřete. Pravda, nebo jen způsob, jak napálit důvěřivé jedince a vymámit z nich peníze? To, co se zprvu tváří jako nesmysl, pak zamotá našim hrdinům hlavu – to když postupně začínají umírat. Přesně v těch dnech, které jim předpověděla věštba. Náhoda?

Jak jsem psala již výše, ten námět zní opravdu lákavě a byl to jeden z důvodů, proč jsem po knize sáhla. Dalším důvodem byly kladné odezvy, které si kniha u nás i v zahraničí získává. A jsem moc ráda, že ani já jsem nebyla z této knihy vůbec zklamaná. Právě naopak.

Celý příběh je rozdělen do čtyř částí, kdy každá část se věnuje jednomu ze sourozenců a jejich životům. Sledujeme jejich osudy a zjišťujeme, jak moc či málo jsou tyto osudy ovlivněny věštbou, kterou si jednotlivé postavy vyslechly dětství. Samotná ta idea, že lze předvídat budoucnost a říct, kdy zemřete, mi připadá fascinující. Nejsem sice přesvědčená o tom, že to v reálném životě skutečně je možné, ale Chloe Bejnaminová to podává velmi přesvědčivým způsobem. Výsledkem je tak, že čtenář je na pochybách a říká si „Co když to přece jen nakonec jde?“. A to se mi na knize moc líbilo – když mi kniha dokáže nenásilně „vnutit“ řadu otázek, o kterých pak dlouho přemýšlím.

Co musím také autorce připsat k dobru, je fakt, že se jí podařilo všechny sourozence vykreslit různorodě – jako různé charaktery, každého zvlášť jako originální osobnost. Postavy vůbec nesplývají do sebe, každý je svůj, každý je jiný. A věrohodně vykreslený. Práce s postavami a vytváření jejich plastického obrazu je rozhodně autorčina velmi silná stránka.

Také mi byl sympatický autorčin styl psaní, který se v knize vyznačoval živostí rozhovorů, plynulostí, dynamičností a citem pro správný výběr slov při popisu vnitřního rozpoložení postav. Autorka píše velmi čtivě, takže i když mi některé postavy byly nesympatické svojí povahou, i tak jsem měla pořád potřebu číst dál a zjistit, jak to vlastně dopadne a jestli opravdu ty postavy budou umírat podle toho, jak jim předurčila věštba.

Hodně mne také bavil způsob, jakým Chloe Benjaminová popisuje rodinné vztahy na příkladu této konkrétní rodiny. Vztahy jako takové nejsou snadné a autorce se to podařilo velmi dobře vystihnout a přitom jednotlivé rodinné problémy a napjaté vztahy popsat velmi srozumitelnou a přístupnou formou. A občas jsem nestíhala zírat, co je vůbec možné.

Autorka se také (byť spíše okrajově) dotkla několika zajímavých témat – ať už je to společenská atmosféra konce 70. a začátku 80. let v Americe a jak v té době lidé vnímali homosexualitu, nebo fenomén věštců – vzhledem k tématu knihy je to i logické. Autorka v pozadí trochu popisuje praktiky některých lidí, kteří předpovídají budoucnost, a poukazuje na některé zajímavé věci s tím spojené. Nebudu ale detailněji přibližovat, bych vám něco omylem nevyspoilerovala.

Knihu pak celkově hodnotím 5 hvězdami, 95 %. Těch 5 % jsem ubrala pro některé ty postavy, co mi úplně nesedly svojí povahou. Ale jak vidíte, hodnocení je stále vysoké a já knihu samozřejmě moc doporučuji vaší pozornosti – rozhodně to stojí za to.