úterý 12. února 2019

RECENZE: Mary Ann Shafferová, Annie Barrowsová – Spolek přátel krásné literatury a bramborových koláčů

Název: Spolek přátel krásné literatury a bramborových koláčů
Název v originále: The Guernsey Literary and Potato Peel Pie
Autor: Mary Ann Shafferová, Annie Barrowsová
Počet stran: 263

Spolek přátel krásné literatury a bramborových koláčů byla jedna z těch knížek, co jsem v loňském roce dostala od Ježíška (ještě jednou moc děkuji) a na kterou jsem se vrhla těsně po vánočních svátcích, jak moc jsem se na to těšila. Co na knihu říkám, si můžete přečíst v mé dnešní recenzi. :-)

Píše se rok 1946 a spisovatelka Juliet Ashtonová slaví úspěchy se svou knihou fejetonů sepsaných pro noviny během druhé světové války. Nyní hledá nový námět na svoji novou knihu. Ten se jí nečekaně naskytne poté, co jí dorazí dopis od jednoho mladého muže z ostrova Guernsey. Díky němu se dozvídá o krušných událostech, které se na ostrově děly během druhé světové války, o svérázných obyvatelích ostrova a o literárním spolku, který založila skupina přátel, aby se uchránili před nacistickými vojáky. Tento námět zaujme Juliet natolik, že se o literární spolek a o ostrov samotný začne zajímat hlouběji. A to tak intenzivně, že se na ostrov nakonec sama vydává a osobně se sbližuje s jednotlivými členy tohoto společenství. A kdo ví, třeba na ostrově nalezne víc než jen materiály pro svůj nový bestseller.

Na tuto knihu jsem se těšila hned z několika důvodů. Jednak to bylo téma druhé světové války, které mne obecně v literatuře hodně zajímá, ale také z toho hlediska, že se Spolek přátel krásné literatury a bramborových koláčů věnuje oblasti, o které jsem v žádné knize doposud ještě nečetla. Ostrov Guernsey patřící k francouzskému regionu Normandie byl pro mne doposud neznámou oblastí a o jeho historii jsem toho doteď věděla ještě méně. A o to víc mne kniha lákala.

Také mne zaujala myšlenka toho, že si hrdinové této knihy vytvořili literární kroužek, aby si zachránili život, který jim ohrožovali němečtí vojáci. Existenci tohoto literárního kroužku pak jednotlivé postavy využívaly ne kvůli Němcům, ale pro své potěšení, setkávání a diskuze nad knihami. Jak a proč k tomu došlo, nebudu prozrazovat, to si budete muset přečíst v knize. ;-) Každopádně mne toto téma jakožto knihomola hodně zajímalo a hodně jsem si to v knize užila.

Co mne také na knize bavilo, byl fakt, že autorky sepsaly celý příběh v dopisech. Většinou šlo o dopisy velmi krátké, což umožňovalo a podporovalo celkem rychlé čtení. Zároveň mají autorky velmi svižný styl psaní okořeněný laskavým a lehkým humorem, takže o to lépe se mi to četlo. Také mne zaujalo, jak se autorkám podařilo vykreslit celou řadu různých postav – každá postava byla úplně jiná, ale realisticky a velmi přesvědčivě uchopená. Přestože autorky líčí řadu krutých lidských osudů, které se udály v době druhé světové války, dělají to lehce, jemně a decentně, takže to nevyznívá tak drsně, jak by mohlo.

Jestli se mi na knize něco nelíbilo, byly to tři věci. Z hlediska obsahu knihy mne poněkud zklamal ten konec, který byl od určitého místa dost předvídatelný a na můj vkus trochu laciný, skoro až zbytečný. Romantickou linii si autorky mohly klidně odpustit a já bych byla naprosto spokojená.

Jednu výtku mám namířenou bohužel na vydavatele knihy, a tím je otázka sazby. Některé ty dopisy byly graficky špatně vysazené (mezery mezi jednotlivými dopisy, mezery na začátku stránek, atd.). Kdyby se to stalo u menšího počtu dopisů, neřeknu jediné slovo. Bohužel se to ale stávalo dost často, což je škoda, protože mi to přišlo při čtení dost rušivé. Měla jsem k dispozici druhé vydání a upřímně by mne zajímalo, jak byla tato věc řešena v tom předchozím vydání… Co jsem také nepochopila, byl fakt, že kniha se jmenuje Spolek přátel krásné literatury a bramborových koláčů, ale v knize samotné se v názvu spolku objevuje formulace „koláč z bramborových slupek“, což je i přesnější překlad originálního názvu knihy („potato peel pie“ - viz informace v úvodu recenze). Tak nevím, co si myslet.

Původně jsem chtěla knihu hodnotit 4 hvězdičkami, ale ty tři výše zmíněné výtky mne nakonec donutily ohodnotit knihu jako lehce průměrnou. Dávám tedy 60 %, 3 hvězdy. Doporučit knihu asi mohu, ale nečekejte od toho žádný velký zázrak či nějakou nadčasovou literaturu.