středa 6. února 2019

RECENZE: Kati Närhi – Agnes a sedmý host

Název: Agnes a sedmý host
Název v originále: Seitsemäs vieras
Autor: Kati Närhi
Série: Agnes (3. díl)
Nakladatelství: Paseka
Rok vydání: 2017
Počet stran: 145 stran

Poslední dobou se čím dál víc zajímám o to, jaké komiksové příběhy u nás vycházejí. Tento žánr šel dlouhou dobu mimo mne, ale jak tak zjišťuji, mají i komiksy co nabídnout. (Ano, objevuju Ameriku. 😂) Já jsem jako čtenářka hodně vybíravá, ale Agnes mi padla do noty a já jsem ráda, že vám ji tu dnes mohu ukázat a představit.


Agnes je mladá dívka, která se svou tetou přijme pozvání a dorazí na panství tetina blízkého přítele kapitána Orkolory. Ten do svého honosného zámku pozval několik dalších lidí. Agnes tak čeká letní dovolená v rozličné společnosti plné podivných lidí s vlastními osudy a tajemstvími. V domě se navíc začínají dít podivné věci a každý pro ně má své vysvětlení. Co se to vlastně děje? A kdo je tím záhadným sedmým hostem, kterého kapitán Orkolora pozval?



Agnes a sedmý host je komiksový příběh určený primárně pro mladé publikum, nicméně i já jako dospělá čtenářka jsem si zde přišla na své. A pokud máte rádi příběhy, které jsou sice jednodušší, ale solidně napsané a coby komiksy velmi dobře výtvarně povedené, mohlo by toto dílo zaujmout i vás.

Zůstaňme ještě u té výtvarné stránky. Kati Närhi pro svůj komiks zvolila tlumenější, temnější barvy – celý příběh je laděn do stínů modré, černé, šedé a bílé. Jen tu a tam vykoukne červená jako ozvláštnění jinak temného barevného spektra. Vzhledem k tomu, že celý děj je brán jako napínavý, temný – skoro až hororový, je tato skladba barev rozhodně vhodně zvolená a jen umocňuje celou atmosféru knihy.

Temnější atmosféru podporuje i fakt, že celý příběh se odehrává v tajemném domě, který sám o sobě není zrovna moc přívětivý. Působí sice velmi honosně, ale jeho temné kouty, podivné malby na stěnách a neobvyklé služebnictvo vám na náladě nepřidají. Navíc se celý dům nachází na pustém ostrově, což si skoro o nějaké tajemství či záhadu přímo říká. To, že se o domě povídá, že v něm straší, je už jen třešinka na dortě, která nemůže chybět.

Nicméně je třeba brát celou tu napínavost trochu s rezervou v tom smyslu, že je celá kniha míněna hlavně pro mladé čtenáře. A těm je i míra toho napětí a tajemnosti přizpůsobena. Nečekejte tedy nic, co má primárně děsit dospělé čtenáře. Každopádně s vědomím toho, že Agnes a sedmý host je dětský komiks, hodnotím tu atmosféru, napětí a tajemno velmi pozitivně. Zdá se mi to úměrné té věkové kategorii, které je kniha určená. I já jako dospělá jsem si to užila.

Také mne hodně bavilo, jakým způsobem se vyjadřovala hlavní hrdinka Agnes. Na to, že je jí cca kolem 8-10 let, mi připadala dost vyzrálá (myšleno pozitivně). Její sarkasmus a smysl pro černý, skoro až šibeniční humor, mi připadal odzbrojující a já z toho byla fakt nadšená – její průpovídky mne fakt děsně moc bavily.

Mimo jiné jsem si užila i to malé rodinné pátrání, které se tu nenápadně vyrojilo – odhalujeme pravdu o Agnesině rodičích, resp. o jejím původu. Kdo mne zná, tak možná ví, jak ráda mám odhalování rodinných tajemství. V této knize to bylo pro mne dost nečekané, o to víc mne to příjemně překvapilo.

Celkově pak knihu hodnotím vysoko, jak jinak. Dávám 100 %, 5 hvězdiček a určitě vám Agnes a sedmého hosta mohu doporučit. A také moc doufám, že u nás někdy vyjde další díl s Agnes v hlavní roli, protože tohle byla rozhodně příjemná jednohubka.

2 komentáře:

  1. Také jsem byla tímto komiksem nadšena, byť nejsem cílová skupina :)
    Recenze přesně vystihuje moje dojmy z knihy, ale tak dobře bych to asi nenapsala. Je škoda, že zatím česky vyšel jen jeden díl ze tří, a zrovna právě ten třetí, takže těžko říct, jestli vůbec budou další...


    Jinak se mi v souvislosti s tímto komiksem vybavil další - Anin duch od Very Brosgol. Ten také cílí na mladší čtenáře (spíš na teenagery), má mysteriózní prvky a hlavní hrdinkou je dospívající dívka. Jen prostředí je jiné...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdravím a děkuji za milá, povzbudivá slova chvály! :-)
      Také je mi líto, že z této série vyšel jen jeden díl, a to ještě ten třetí. Tomu výběru mimo pořadí originálního vydání moc nerozumím. A přitom jestli jsou i předešlé díly tak dobré, tak by si zasloužila celá série, aby vyšla v překladu.
      Anina ducha od V. Brosgol neznám, ale ráda se po tom poohlédnu. Díky za tip! :-)

      Vymazat