RECENZE: Ursula Poznanski – Erebos

Název: Erebos
Název v originále: Erebos
Autor: Ursula Poznanski
Nakladatelství: Fragment
Rok vydání: 2013
Počet stran: 319

Kniha Erebos je jedna z těch knih, ke které jsem se dostávala dlouhou dobu. S autorkou jsem již jednu zkušenost měla, a to ne moc pozitivní (viz zde), a tak jsem váhala. Ale pozitivní ohlasy mne přesvědčily a já se do této knihy pustila. A ještě teď, když dávám dohromady dnešní příspěvek, ve mne kniha vzbuzuje obrovské nadšení. Tak moc se mi Erebos líbil. Více v dnešní recenzi.

Na jedné střední škole se mezi studenty začne šířit tajemná počítačová hra. Jednu z kopií získá i Nick, hlavní hrdina této knihy, a stejně jako ostatní studenti i on hře propadne. S každým dalším dnem ale virtuální hra začne po hráčích vyžadovat čím dál tím podivnější a nebezpečnější úkoly, za jejichž nesplnění hráče čeká trest. Kdo hru vyrobil a co je jeho cílem? Proč po hráčích chce, aby plnili tak podivné hry i v reálném životě, aby po jejich splnění mohli dál hru hrát?

Jako člověk, co si čas od času nějakou PC hru zahraje, jsem byla z tématu samozřejmě nadšená a o to víc jsem byla zvědavá, jak se autorka popere s myšlenkou hry, která má přesah i do skutečného světa a která může ve skutečnosti opravdu ubližovat lidem. A musím říct, že mne autorka opravdu mile překvapila, protože upřímně řečeno – při čtení jsem z dané hry měla dost nepříjemný pocit. Až tak sugestivně to autorka dokázala napsat. Až tak dobrý dojem to na mne udělalo, že si teď při hraní her budu říkat, jestli bych neměla trochu brzdit a nedávat si třeba větší pozor. Hra, na níž si hráč vytvoří závislost a kvůli níž je ochoten plnit nejrůznější úkoly, tu je vykreslena neuvěřitelně reálně, že mne to skutečně až děsilo. Hráči se chovali tak, jak bych od závisláků čekala. Za to musím autorku fakt pochválit. Povahy hráčů, jejich chování a i ta hra samotná – to vše je tu zobrazeno naprosto věrohodně, autorce se to skutečně povedlo.

Je fakt, že jsem se z počátku trochu bála, že bych se mohla v té hře ztrácet, pokud by byla popisována nějak blíže, ale mé obavy byly úplně zbytečné. Ursula Poznanski zde dokázala realitu a hru oddělit velmi přehledně a srozumitelně, takže člověk ví, v jaké rovině se zrovna pohybuje. Navíc vše autorka popisuje tak poutavě, že se vůbec nenudíte.

Také mne zde zaujalo využití hry coby prostředku, jak ubližovat jiným. To jsem ještě v žádné jiné knize neviděla, takže to určitě kvituju, že autorka přišla s něčím, co bylo pro mne nové a originální. A hlavně to bylo vylíčené opět velmi přesvědčivě a věrohodně. Hra samotná není problém, problém je v člověku, v jeho chování a v jeho mentalitě. Kdo chce ublížit, tak prostě ublíží – a ta hra samotná je jen způsob, jak to udělat.

Dále chci pochválit to, že od samého začátku tu je skvělá, nahuštěná atmosféra, z níž se mi svíral žaludek. Kniha je velmi čtivě napsaná, absolutně jsem se od ní nedokázala odtrhnout. Skoro se mi ani nechce věřit, že ta samá autorka napsala knihu Hlasy, která mi přišla naprosto průměrná a místy dost nudná. Naproti tomu je Erebos hodně napínavým příběhem a s atmosférou tak hutnou, že by se dala krájet. Závěr mi připadal velmi dobře vygradovaný, vysvětlení všech otázek se mi zdálo velmi solidní a pro mne uspokojivé.

Erebos rozhodně považuji za jednu z nejlepších knih, co jsem v roce 2018 přečetla. Hodně tomu asi pomohlo to, že jsem od knihy neměla vůbec žádná očekávání. Nakonec jsem od knihy dostala naprostou lahůdku, které dávám 100 %, 5 hvězdiček a samozřejmě moc doporučuji. Já jsem z této knihy naprosto nadšená.