RECENZE: Leon Leyson – Chlapec na dřevěné bedně

Název: Chlapec na dřevěné bedně
Název v originále: The Boy on the Wooden Box
Autor: Leon Leyson
Nakladatelství: Fortuna Libri
Rok vydání: 2013
Počet stran: 239

Dnes bych vám ráda představila další ze silných lidských příběhů z období holocaustu. O knize jsem dlouhou dobu vůbec nevěděla, že existuje, a narazila jsem na ni vlastně zcela náhodou v Levných knihách. Kniha mne nezklamala a doteď nechápu, jak je možné, že vůbec v Levných knihách skončila...

Chlapec na dřevěné bedně je autobiograficky laděnou knihou vyprávějící životní příběh Leiba (Leona) Leysona, která se soustředí především na období války, holocaustu – kniha se zabývá událostmi, které Leon během holocaustu zažil, a lidmi, které Leon během tohoto období poznal. V závěru pak titul stručně popisuje zbytek Leonova života, resp. nabízí průřez jeho životem v souvislosti s válečnými událostmi.

Ačkoliv se rozsahem jedná o poměrně krátkou knihu, obsahově jde o velmi silný příběh, který si rozhodně zaslouží svoji pozornost a který dozajista zasáhne každého jen trochu vnímavějšího čtenáře. Byť většina z nás četla již mnoho podobných příběhů, i tento v sobě opět obsahuje „něco navíc“. Opět se mi potvrdilo, že každý hlas svědčící o hrůzách nacistů by měl dostat šanci být vyslyšen. Všechny tyto životní osudy lidí mají sice spoustu bodů společných, každý příběh však nabízí vždy něco nového, nějakou novou životní zkušenost. Každý lidský život má stejnou hodnotu a každý příběh je přímým svědectvím, které přidává další a další střípky do celkové mozaiky našich dějin. Domnívám se tak, že má smysl všechny tyto příběhy číst a kniha Leona Leysona rozhodně není výjimkou. O to silnější to je z toho hlediska, že každý jednotlivec, který píše o zkušenostech z doby holocaustu, si musel ty věci prožít a každý to prožíval jinak, jinde a za trochu jiných životních okolností.

Chlapec na dřevěné bedně kromě hlavního hrdiny Leona do jisté míry přibližuje i Oscara Schindlera, kterého řada z vás jistě zná ze Spielbergova filmu Schindlerův seznam. Líbilo se mi, jak na něho Leon vzpomínal – tohoto muže jsme zase mohli díky tomu poznat i z jiného úhlu pohledu, než nám třeba nabízí Spielbergův film či kniha Thomase Kennellyho. Leon Leyson zde popisuje to, jak on sám Schindlera zažil, jak si ho pamatoval a jaký na něj Schindler udělal dojem. V knize se samozřejmě mluví o Schindlerově seznamu, kdy Leyson zároveň poukazuje na složitosti, s nimiž se Schindler musel při záchraně „svých Židů“ potýkat. A jak jsem psala výše, je to opět jiný, neméně zajímavý pohled na život tohoto německého obchodníka.

Kniha Chlapec na dřevěné bedně je psaná velmi čtivou formou, dostatečně přístupnou i pro mladší čtenáře. Myslím, že tuto knihu zvládne přečíst a dostatečně vstřebat nejen dospělé, ale právě i mladší publikum. Vzhledem k tématu, kterému se kniha věnuje, určitě očekávejte emocionální příběh, nicméně se rozhodně jedná o titul, který stojí za přečtení. Pokud vás zajímá doba druhé světové války a holocaustu, tato kniha by vás určitě neměla minout. Sama pak hodnotím 100 %, 5 hvězdičkami a určitě doporučuji k přečtení.