neděle 25. listopadu 2018

RECENZE: Sofia Lundbergová – Červený adresář

Název: Červený adresář
Název v originále: Den Röda Adressboken
Autor: Sofia Lundbergová
Počet stran: 286

Tuto knihu jsem zaznamenala již ve chvíli, kdy u nás vyšla. Přiznám se, že jsem dlouho váhala, jestli do knihy jít, nebo ne. Přece jen na mne tento titul působil trochu jako typická červená knihovna, u čehož já zrovna nejsem cílová skupina. Červenou knihovnu čtu jen okrajově. Ale ta vlna pozitivních ohlasů mne nakonec přesvědčila, abych to zkusila. A já jsem ráda, že jsem Červenému adresáři tu šanci skutečně dala.

Doris Almová je 96letá dáma žijící ve Švédsku. Je těžce nemocná a pomalu umírá. A je na její vnučce Jenny, aby jí pomohla důstojně odejít z tohoto světa. Doris má však stále co říct, a to díky svému červenému adresáři, v němž má zaznamenané všechny lidi a jejich příběhy, díky nimž se Doris stala tím, kým byla. A zatímco se Doris pomalu loučí se svým životem, čtenáři mají možnost díky adresáři postupně poznávat všechny, kdo Doris v jejím životě ovlivnil a pomáhal utvářet její životní cestu.

Jak jsem psala již výše, jsem skutečně ráda, že jsem v případě Červeného adresáře vyslyšela všechny ty pochvalné komentáře a recenze, které jsem k tomuto dílu zaznamenala, protože bych se připravila o zajímavý, silný lidský příběh, který tato kniha nabízí.

Je pravda, že začátek je spíše pomalý a pozvolný, takže mi chviličku trvalo, než jsem se do knihy pořádně začetla. Ale samotný Dorisin život a lidé, které nám autorka představila, mi rychle přirostli k srdci, takže jsem se nakonec přistihla, že se od knihy vůbec nemohu odtrhnout. Kniha se odehrává ve dvou rovinách. V současnosti poznáváme Doris jako starou paní, které již zdraví neslouží a která již tuší, že její konec se pomalu blíží. Pomocí adresáře se pak vracíme do minulosti a sledujeme jednotlivé etapy Dorisina života od chvíle, kdy byla v mladém věku nucena opustit své rodiče a sestru.

Kniha je koncipována velmi zajímavým způsobem. Ve chvíli, kdy se kniha zaměřuje na minulost, je ta minulá linie vždy uvozena jménem člověka, na kterého Doris zrovna vzpomíná. A pokud daný člověk již zesnul, má Doris jeho jméno přeškrtnuté a doplněné poznámkou „zemřel/a“. Je to takový jistý druh spoileru zasazený přímo do knihy. A možná o to je to silnější pokaždé, když na takovou poznámku narazíte. Víte totiž, kam ten příběh bude postupovat, a vy s tím nemůžete absolutně nic dělat. Ty emoce tu tak na vás čekají na každém rohu a vy o nich víte, že přijdou.

Zároveň jsem se při čtení nemohla ubránit jistému pocitu pobouření či pohoršení, a to ve chvílích, kdy se někteří lidé k Doris chovali dost hrozným způsobem. Občas se mi zdálo, jako by si někteří lidé Doris přehazovali jako horký brambor (doktoři, ošetřovatelky, pečovatelky, lidé z domova důchodců). Jako by snad Doris byla nějaký obtížný hmyz, kterého je třeba se zbavit – jen proto, že je stará a nemocná. Jen aby nikdo neměl za ni zodpovědnost. O to víc to bylo do očí bijící v kontrastu s tím, když víte, jak krušný život Doris měla a co všechno si musela prožít. Stejně tak jsem byla naštvaná na Jennyinu rodinu, která se chovala sobecky ve chvíli, kdy se Jenny chtěla přijet s Doris rozloučit coby se svou jedinou příbuznou, a oni jí to vyčítali.

Atmosféra knihy je rozmanitá. Zatímco současná linie se mi zdála melancholická a trochu depresivní, minulá linka byla velmi živá a dynamická. Doris si rozhodně ve svém životě zažila úspěchy i pády, lásku i zklamání. A autorce se to podařilo skvěle zachytit. Na pozadí historických událostí máme možnost pozorovat jeden silný lidský osud, okořeněný řadou zajímavých myšlenek, nad nimiž stojí se pozastavit a chvíli nad nimi uvažovat. Když pak vše celé rekapitulujeme spolu s ní, zjišťujeme, že jediné, na čem záleží, jsou lidé, které máme rádi a kterými se obklopujeme. Konec mne hodně dojal. Zaláskované příběhy běžně nečtu, ale způsob, jak to autorka v této knize pojala, mne bavil.

Knize nakonec dávám 80 %, 4 hvězdičky a určitě mohu knihu doporučit.