RECENZE: Heather Morris – Tatér z Osvětimi

Název: Tatér z Osvětimi
Název v originále: The Tattooist of Auschwitz
Autor: Heather Morris
Nakladatelství: CPress
Počet stran: 246

Tatér z Osvětimi v posledních týdnech vyvolává řadu diskuzí a rozporuplných reakcí. Jedni knihu vychvalují do nebes, jiní jsou spíše skeptičtí. Tématicky je to kniha, která mne zaujala už od samého začátku, co jsem ji zaznamenala, ale dlouhou dobu mne odrazovaly právě ty rozdílné reakce. Nakonec jsem se ale do knihy pustila. A jak nakonec knihu hodnotím, se můžete dočíst v mé dnešní recenzi.

Kniha Tatér z Osvětimi vypráví skutečný příběh mladého Slováka Laleho Sokolova. Ten byl pro svůj židovský původ odvezen do koncentračního tábora v Osvětimi, kde byl zaměstnán jako tatér. Jeho úkolem bylo nově příchozím transportovaným vytetovat na ruce číslo, které těmto lidem určili němečtí vojáci. Mezi tetovanými byla i mladá žena jménem Gita. Lale a Gita se brzy do sebe zamilují a jejich láska je drží při životě. Stačí to však na to, aby oba lidé přežili hrůzy koncentračního tábora?

Jak jsem psala výše, do Tatéra z Osvětimi jsem šla trochu s obavami, a to právě proto, že jsem na tuto knihu zaznamenala tolik rozdílných názorů - od nadšených komentářů až po komentáře plné zklamání. Na jakou stranu se postavím já? Bude se mi to líbit? Nebo budu mezi těmi zklamanými? Hned na začátku se přiznám, že jsem nakonec skončila na půli cesty mezi oběma tábory.

Začněme s těmi negativy. Víceméně od začátku jsem věděla, že se tato kniha točí kolem milostného vztahu mezi osvětimským tatérem Lalem a mladou ženou Gitou, kteří se poznali právě v Osvětimi, když Lale musel Gitě na ruku vytetovat její číslo. Obecně proti tématu lásky v literatuře nemám – zvlášť je-li to podle skutečných událostí. Nicméně jsem upřímně řečeno nečekala, že bude tento motiv v Tatérovi tak výrazný. Asi za to mohou opět má očekávání, ale v knize jsem více hledala zaměření na otázku Němců vs. vězněných lidí. Více zaměření na holocaust samotný, na tu situaci v táboře. A ono to tu bylo spíše upozaděno. Autorka se více věnovala vztahu Laleho a Gity, jejich pocitům a milostným eskapádám než historickým událostem jako takovým. Od tohoto typu literatury, jakým Tatér je, bych spíše očekávala historickou výpověď o té době samotné než milostný román odehrávající se na pozadí holocaustu. Asi bude chyba ve mně, snad jsem příliš drsná a necitlivá, to přiznávám, ale z tohoto úhlu pohledu mi způsob zpracování u této knihy moc neseděl.

Každopádně přejděme teď k tomu, co na této knize oceňuji. Co se týká samotného vyprávěcího stylu, musí se paní autorce nechat, že píše velmi jemně a citlivě. A také hodně čtivě. Řadu věcí tu nechala v náznacích, ale o to víc to na čtenáře zapůsobí. Třeba to, jak někteří němečtí vojáci využívali vězněné ženy k vlastnímu sexuálnímu uspokojení a jak se tyto ženy musely podvolit, pokud nechtěly zemřít nebo pokud svým chováním nechtěly ohrozit lidi okolo sebe. Opravdu šílené a zvrácené. Četlo se to dost těžko – zvlášť když si uvědomíte, že to zobrazuje reálné události. Myslím, že tohle se Heather Morris podařilo vyjádřit dost realisticky.

Také oceňuji to, jak zde autorka zakomponovala myšlenku toho, že zpětně na některé židovské či jiné vězně nacistických táborů mohlo být nahlíženo jako na kolaboranty s Němci. To, když se tito lidé snažili udělat cokoliv, aby přežili peklo koncentračních táborů. Kde je tedy pravda? Tento motiv se mi zdál jako velmi silné téma a škoda, že to Heather Morris nerozvedla trochu víc do detailů, docela by mne to zajímalo.

Celkově hodnotím knihu jako průměr. Slabší 4 hvězdy (nebo tak 3,5 hvězdy), 75 %. Za sebe musím říct, že ta milostná linka mi to hodnocení srazila dolů, asi bych to ubrala a dala víc prostoru historickým reáliím té doby. Nicméně četlo se to dobře a určitě je prospěšné, že i tento příběh mohl zaznít. Protože každý příběh z doby holocaustu si jistě zaslouží, aby byl slyšen a znám mezi lidmi. Ta výpovědní hodnota tu dozajista je, jen je více orientována na vztah hlavního hrdiny k jeho dívce.

A co vy, četli jste Tatéra z Osvětimi? Co na tuto knihu říkáte?