RECENZE: Patrick Ness - Něco víc

Název: Něco víc
Název v originále: More than this
Autor: Patrick Ness
Nakladatelství: Slovart
Počet stran: 343

Patrick Ness je autor, kterého není třeba více představovat. V České republice se těší celkem velké oblibě a i já jsem tu už o jeho literatuře psala (konkrétně o jeho knize Volání netvora). Dneska se podíváme na jeho další knihu, a tou je Něco víc.

Seth je 16letý mladík a umírá. Smrtí ale zdá se vše nekončí, protože Seth se probouzí. Ve svém soukromém pekle. A je jeho úkolem, aby se s tím nějak vyrovnal. Brzy ale zjišťuje, že zde není sám, jak si zprvu myslel. Je tu něco víc. Někdo víc. A vám z toho bude mrazit v zádech.

S Patrickem Nessem jsem měla již pozitivní zkušenost poté, co jsem přečetla a obdivovala jeho dílo Volání netvora, a tak jsem si řekla, že dám šanci i jeho další tvorbě. A proto jsem sáhla po titulu Něco víc. Už od začátku jsem tušila, že to nebude snadné čtení, ale ono to bylo ještě náročnější, než jsem vůbec čekala.

Náročným čtením se v tomto případě rozumí obsah této knihy. Smrt, deprese, vina, výčitky. To všechno se na vás valí z jednotlivých stránek a emocionálně vás zasáhne. A postupně se to nabaluje na sebe. Z toho důvodu jsem si musela občas dělat pauzy, abych dokázala všechny emoce řádně vstřebat a všechno si v hlavě utřídit, než budu moci pokračovat ve čtení.

Příběh je vyprávěný z pohledu Setha, mladého chlapce, který se na začátku knihy utopí ve vlnách oceánu. Kniha se pak odehrává ve dvou dějových liniích. První z nich sleduje Setha a jeho přítomnost, kdy se ocitl po smrti v jakési apokalypticky vypadající verzi světa a kde se snaží vyrovnat se se svou nenadálou situací. Druhá dějová linie se pak odehrává v minulosti, v níž se seznamujeme se Sethovou rodinou a přáteli. A hlavně zde zjišťujeme důvody, které vedly k tomu, že se Seth utopil.

Patrick Ness opět vtiskl do svého textu velmi silný příběh, který čtenáře nutí k zamyšlení nad určitými životními událostmi a milníky, které se mohou člověku přihodit a které mohou být pro jedince velmi těžké, skoro až nemožné na vyrovnání se s nimi. Zároveň zde zopakoval svůj styl, kdy zpočátku vše sledujete jen v náznacích, ale postupně se na vás vybalují veškeré detaily, aby pak na vás v závěru vše dopadlo jako závaží. Příběh zpočátku působí jaksi nenápadně, ale vy už od první stránky tušíte, že to nebude jen tak. Že si autor zase přichystal nějaké náročnější téma, které bude mít silný přesah. A ono tomu tak skutečně je.

Závěr knihy byl pro mne zase velmi nečekaný a já jen koukala s otevřenou pusou, co si to autor na nás zase vymyslel. Ta pointa byla neskutečná a zase mne donutila přemýšlet nad určitými věcmi. Nerada bych psala nějaké detaily, abych vás nepřipravila o nějaké překvapení. Nicméně jsem z toho závěru byla neskutečně nadšená, fakt jsem to nečekala. S tím bych ráda ocenila i tu směsku žánrů, kterou zde Patrick Ness nakombinoval. Na jedné straně tu naleznete prvky filozofického románu (které jsou napsané ale velmi srozumitelnou a přístupnou formou), prvky sci-fi žánru, ale také prvky thrilleru a dobrodružného příběhu. Všechno je tu v naprosto skvělé harmonii, takže každý si tu najde to svoje.

Na závěr snad napíšu jen to, že dávám 100 % a knihu rozhodně doporučuji. Počítejte však s tím, že to budete emocionálně silně zasaženi a jste-li citlivější, dost možná se vám bude hodit krabice kapesníků.