středa 10. října 2018

RECENZE: Oldřiška Ciprová – S cejchem ďábla

Název: S cejchem ďábla
Název v originále: S cejchem ďábla
Autor: Oldřiška Ciprová
Série: -
Nakladatelství: Alpress
Rok vydání: 2018
Počet stran: 152

Po tomto historickém románu jsem pokukovala již delší dobu - vlastně od chvíle, kdy jsem zaregistrovala, že má vyjít. A když jsem si ho konečně pořídila, sáhla jsem po něm při nejbližší příležitosti. Jak se mi kniha líbila či nelíbila, zjistíte, v mé dnešní recenzi.


Kateřina z Komárova je žena zmítaná emocemi. Jediné, po čem touží, je to, aby ji lidé měli rádi, chovali se k ní hezky a respektovali ji. Její život (a hlavně její nitro) je ale zkoušeno řadou překážek, které Kateřina nedokáže zvládat. Její povaha je velmi prudká a pro ni samotnou těžko zvladatelná. Co ale lze dělat, když si sama Kateřina neumí poručit a ani si neuvědomuje, kam až její počínání může zajít?

Když jsem se do této knihy pouštěla, přiznám se, že jsem měla trochu jiná očekávání, než se mi dostalo. A to byl asi ten hlavní důvod, proč jsem knihu po dočtení odkládala s takovými rozpaky, jaké jsem měla. Právě ta očekávání – v tomto případě trochu mylná – mi asi lehce zkazily dojem z této knihy. A bohužel se to na mém hodnocení nejspíš odrazí. Což mne skutečně mrzí, protože vím, že je to moje chyba a ne chyba na straně paní autorky. Pojďme se na to tedy podívat.



Oldřiška Ciprová ve svém díle S cejchem ďábla zpracovává osudy Kateřiny z Komárova – po sňatku Kateřiny Bechyňové. Konkrétně se pak zabývá jejím životem mezi lety 1525 a 1532, kdy byla provdána za karlštejnského purkrabího Jana z Bechyně. Kateřina byla proslulá svojí skoro až nadpozemskou krásou, ale bohužel si během této doby vysloužila také neblahou pověst bestie. To, když pro její prudkou povahu o ní začalo být známo, že týrá své služebnictvo a některé služebníky dokonce utýrala i k smrti. Dostala tak neblahý cejch - „posedlá ďáblem“.

Za co musí autorku pochválit, je to, jak Kateřinu Bechyňovou skutečně dokázala vykreslit jako ženu s častými výbuchy zloby a hněvu, které v těch nejkritičtějších chvílích absolutně nedokázala ovládat. To jsem si skutečně říkala, že být v Kateřinině přítomnosti, měla bych z ní skutečně asi strach – stejně jako služebnictvo. Zároveň se mi líbilo, jak Oldřiška Ciprová pracovala s motivem lítosti a strachu, který Kateřina prožívala, když si uvědomila, co provedla. Protože jak už vás nejspíš napadlo, Kateřina nebyla posedlá ďáblem, ale trpěla jistou psychickou poruchou, která jí znemožňovala udržet své emoce na uzdě. Myslím, že se paní autorce toto podařilo zachytit skutečně věrohodně.

Na co jsem ale narazila, bylo celkové zpracování příběhu. A za to si bohužel mohu sama. Očekávala jsem totiž, že dějově půjde o hutný, do hloubky a do detailů propracovaný historický příběh, který by třeba mohl nabídnout i tíživější atmosféru vyvolanou právě Kateřininou povahou. A toho jsem se bohužel nedočkala. Ale jak říkám, mohu si za to sama, to není chyba Oldřišky Ciprové. Ta příběh Kateřiny Bechyňové pojala spíše jako střípkovitou mozaiku událostí ze života paní Kateřiny a toho, co se kolem jejího řádění odehrávalo. Kniha nejde dějově do takových detailů, jako by mohla jít. Ale říkám si, že to asi nebylo autorčiným záměrem udělat z této knihy dobrodružný román, ale spíš takový chronologický přehled událostí, napsaný s určitým spádem.

A proto jsem knihu dočítala s určitými rozpaky. Nelze říct, že by kniha byla napsaná špatně. To ne, je napsaná dost čtivě a postava Kateřiny je zde beze sporu vykreslená fakt dobře. Zároveň mne překvapila postava Anny, hlavně její obrat na konci. Akorát co se týká uchopení děje jako takového, já očekávala trochu něco jiného.

Hodnotím proto třemi hvězdami, 65 %. S tím, že pokud vás zajímají historické romány z českého prostředí, mohu vám to doporučit. Jen od toho neočekávejte nějaký do hloubky a příliš detailně propracovaný román. Čekejte spíše střípky ze života Kateřiny Bechyňové, jejichž společným jmenovatelem je nemožnost ovládat své emoce a jaké to může mít následky.

2 komentáře:

  1. Dobrý den, děkuji za milou a konstruktivní recenzi. Pravda je taková, že ve svých románech moc do hloubky nejdu, chci, aby měl čtenář volnost ve svých představách. Někdo mi to vyčítá, někdo je za to rád, těžko si vybrat :-). Mrzí mě, že jste byla zklamaná, proto moc děkuji za vcelku vysoké hodnocení :-) mějte se krásně a pokud si zas budete chtít přečíst něco letem světem - tak určitě sáhněte po nějaké mé knize. Zdravím :-) Oldřiška Ciprová

    OdpovědětVymazat
  2. Dobrý den, děkuji za komentář. :-) Jasně, rozumím. Asi byla chyba u mne a v tom, že jsem měl trochu jiné představy. Ale nevadí, i tak jsem ráda, že jsem si tuto Vaši knihu přečetla. Byla to pro mne zase nová zkušenost. Určitě bych chtěla některou za Vašich dalších knih ještě vyzkoušet. Mějte se hezky a díky, že jste si recenzi přečetla. :-)

    OdpovědětVymazat