RECENZE: Otomar Dvořák - Vřeteno osudu. Tajná zpověď Karla Jaromíra Erbena

Název: Vřeteno osudu. Tajná zpověď Karla Jaromíra Erbena
Název v originále: Vřeteno osudu. Tajná zpověď Karla Jaromíra Erbena
Autor: Otomar Dvořák
Nakladatelství: Čas
Počet stran: 400

Je to už nějaký ten pátek, co jsem zde na svém blogu opěvovala knihu Srdce v kleci českého autora Otomara Dvořáka. Nyní jsem s tímto autorem zpět, tentokrát s románem o Karlu Jaromíru Erbenovi. A stejně jako v případě příběhu Srdce v kleci, i tato kniha byla skvostným čtenářským zážitkem!

Jak již napovídá podtitul knihy, Otomar Dvořák se v knize Vřeteno osudu zaměřil na život, resp. část života jednoho z pilířů české literatury 19. století, Karla Jaromíra Erbena. Na jednotlivých stránkách tohoto románu pak odkrýváme vrstvy jisté serióznosti a upjatosti, kterou nám podstrkávají učebnice literatury, a nahlížíme do duše a mysli citlivého, skromného člověka, který toho měl hodně co říct nejen ve své době, ale který umí promluvit i k současnému čtenáři. Ponořme se spolu s Karlem Jaromírem do doby plné převratů, kdy český národ bojoval v rámci Rakouska-Uherska sám za sebe a kdy literatura dokázala hrát významnou roli v politickém a společenském životě. Protože Vřeteno osudu není jen románem o význačném básníkovi, ale i o době 19. století jako takové.

Vřetenem osudu nahlížíme do beletristicky zpracovaného života jednoho z našich předních básníků a folkloristů, Karla Jaromíra Erbena, jehož život byl poznamenán mnoha překážkami, a to nejen těmi zdravotními (ač ty ovlivňovaly chod jeho života velmi značně). Vyprávění o Erbenově životě bylo v případě této knihy velmi sladkobolné. Chvíle plné štěstí, lásky a dobrého žití střídaly kruté rány osudu – strach o své bližní, nedostatek práce, snaha o finanční zabezpečení rodiny, nejistota vyvěrající z politické situace v zemi, problémy s vlastním zdravím. Hrůzostrašně, skoro až apokalypticky pak působí určité pasáže, v nichž Erben prožívá některé mučivé chvíle svého života – děsivé sny, vize, psychické záchvaty vyvolané nemocí.

Kniha je protkána ukázkami z Erbenovy tvorby – připomeneme si některé z jeho básní, balad, pohádek či ze studií o folkloru. Samotná kniha je pak členěna do kapitol, z nichž mnohé jsou pojmenovány podle některých Erbenových literárních počinů – jeho balad z Kytice či témat, kterými se zabýval ve svých folkloristických studiích.

Stejně jako u knihy Srdce v kleci jsem i ve Vřetenu osudu musela obdivovat to, s jakou lehkostí autor vdechl život osobnostem naší minulosti, které mnohdy známe pouze jako suché, ploché osoby z učebnic dějepisu a literatury. Zde se nám vyjevují jako celé, plastické osoby, s nimiž cítíme rozličné emoce a s nimiž prožíváme lehké či těžké, veselé či smutné osudy jejich života. Čtenářům tak musí být o to bližší, srozumitelnější; čtenář k nim snadněji přilne.

Setkáváme se zde opět s řadou význačných osobností 19. století – od spisovatelů (Mácha, Sabina, Čelakovský, Frič, Tyl, Havlíček Borovský, Němcová) až po politicky orientované osobnosti (Bach, Metternich, Thun, Sacher-Masoch). Znáte-li tato jména a víte-li, o koho jde, bude to pro vás při čtení jistě výhodou, nicméně znalost veškerých osobností určitě není 100% podmínkou.

Zároveň bych ráda podotkla, že autor zde podle mého názoru vhodně vybral název – resp. název skvěle koresponduje s tím, jak je kniha pojata. Vřeteno je pojem úzce spjatý s kolovratem a k tématu kolovratu se Otomar Dvořák v této knize často vrací. Kolovrat života se stále točí a střídavě přináší dobré, i to zlé. Na vřeteno se pak navíjí příze Erbenova života. Část názvu Tajná zpověď Karla Jaromíra Erbena je jednak skvěle spjata se závěrem knihy, ale zároveň odráží Erbenovu osobnost - básník je zde líčen jako velmi skromný člověk, který nerad dává svoji osobu na odiv světu, jako by se styděl – proto „tajná zpověď“. Erben se v duchu této knihy nerad veřejně chlubil, byl si sám sebou v některých ohledech nejistý.

Je pravda, že Vřeteno osudu jsem četla až poté, co jsem měla za sebou knihu Srdce v kleci, která vypráví o Janu Nerudovi. Nenechte se ale zmást. Vřeteno osudu dějově předchází Srdci v kleci, které jakoby navazovalo. Detailněji osvětlovat nebudu – přečtěte si sami. J

Knihu každopádně doporučuji vaší pozornosti, pokud vás zajímá doba 19. století v našich zemích a jste milovníky české literatury vznikající v této době. Otomar Dvořák přiblížil velmi čtivou a přístupnou formou nejen osudy našeho básníka K. J. Erbena, ale přiblížil nám i tehdejší dobu. Knihu jsem si moc užila a rozhodně dávám 100 %.