pátek 15. června 2018

RECENZE: Ellen Marie Wisemanová - Pro tvoje dobro

Název: Pro tvoje dobro
Název v originále: The Life She Was Given
Autor: Ellen Marie Wisemanová
Počet stran: 373

Ani nevíte, jak dlouho jsem se na tuhle knihu těšila!!! Když se mi pak dostala do rukou, okamžitě jsem se pustila do čtení. A musím říct, že po Kruté kráse, s níž jsem se mordovala těsně před tím, bylo tohle jako pohlazení po duši. Knihu jsem si neskutečně užila a v dnešní recenzi bych vám ráda řekla něco víc.

1931. Lilly Blackwoodová je devítiletá holčička, která nikdy nepoznala, jaké je to žít venku. Od malička žije zamčená v podkroví na farmě Blackwood Manor, kam ji rodiče umístili „pro její dobro“ – je totiž albínka. A pak ji jednoho dne matka prodá do cirkusu. Pro její dobro. Nebo snad pro svoje dobro?

1956 Julie Blackwoodová dostává dopis, že její matka Coralline zemřela a ona se tak ve svých 18 letech stává dědičkou farmy Blackwood Manor. Má na starosti chod celé farmy, ale neví si rady, a tak se spoléhá na pomoc správce Clydea, který pro rodinu pracuje skoro 30 let. Při průzkumu pozůstalosti a z Clydeových narážek Julie zjišťuje, že se na farmě kdysi odehrál tragický příběh. Jak jsou ona a Lilly propojeny?

Panebože! Tahle kniha je naprosto neskutečná! Od Ellen Marie Wisemanové jsem četa již knihu Tmavé stěny Willardu, které mi naprosto učarovaly, a tak jsem očekávala od tohoto příběhu stejně vysokou úroveň. A autorka si tu vysoce nastavenou laťku uchovala a já teď plesám radostí.

Stejně jako v Tmavých stěnách Willardu i zde Wisemanová zachovala stejný koncept – odehrávají se tu dvě dějové linie, které spolu souvisejí a mají několik styčných bodů, jež pak na konci splynou do logicky vystavěného závěru, který oběma liniím dopřeje důstojné zakončení a vám dá veškeré vysvětlení, co k celkovému obrazu potřebujete. A i zde máme dvě hlavní hrdinky, které nepotkal lehký osud (vlastně spíš naopak), s nímž se musí vyrovnávat.

Přiznám se, že i teď po dočtení mi z příběhu ještě dost mrazí, když si vybavím, jakými tvrdými životními zkouškami si Lilly i Julie musely projít. Jejich osudy mne vzaly za srdce a já místy skoro ani nedýchala, když jsem pozorovala, jaké překážky musí překonávat. Občas jsem narazila i na pár momentů, kdy jsem musela knihu na chvilku odložit, abych vstřebala právě přečtené řádky – tak moc silně kniha na čtenáře zapůsobí. Autorka má skvělý smysl pro rozvíjení jednotlivých charakterů a umí velmi plynule vyprávět příběhy tak, aby se čtenář ani chvilku nenudil.

Jedná se o kombinaci románu psychologického s románem historickým. Musím varovat čtenáře, kteří jsou citlivějšího ražení, že kniha Pro tvoje dobro je hodně silné čtení, jehož součástí je i zobrazení narušeného vztahu mezi matkou a dítětem – resp. pokřiveného vztahu matky k dítěti – některé pasáže se vůbec nečetly snadno. Je to ale ten typ knihy, který jen těžko odkládáte – nutí vás to číst dál a dál, ačkoliv je příběh obsahově dost tragický a těžký. Tak skvěle to autorka napsala, že se od příběhu vůbec nemůžete odtrhnout.

A já tak vůbec nelituji, že jsem se do knihy pustila, právě naopak. Kniha snad předčila všechna moje očekávání a já jsem prostě nadšená. Ano, některá místa nebyla jednoduchá na vstřebání, ale celkově jsem ráda, že se mi kniha dostala do rukou. Jde o silné čtení, se silnými charaktery a já si z toho odnesla jakési uvědomění toho, jaké mám štěstí, že jsem vyrůstala v normální rodině s normálními rodiči. Protože to, co se odehrávalo v této knize, bylo fakt šílené.

Celkově musím vyzdvihnout to, jak autorka skvěle vykreslila prostředí, v němž se jednotlivé linie odehrávají. Popsala jen to důležité a to tak, aby popisnost nepřevládala na úkor děje. Víc než na popis míst či lidí se zaměřuje na plynule posouvající se děj a na přirozené, živé rozhovory, které ten děj odvíjejí dále. Jednotlivé postavy jsou uvěřitelné, reálné, plasticky vykreslené. Když nad tím tak přemýšlím, ani nevím, co bych té knize vůbec vytkla – nenašla jsem tam jediného hluchého místa.

Dávám 100 % a rozhodně doporučuji.