RECENZE: Petra Stehlíková – Naslouchač

Název: Naslouchač
Název v originále: Naslouchač
Autor: Petra Stehlíková
Série: Naslouchač (1. díl)
Počet stran: 374

Naslouchač je pro mne jakýmsi zjevením a chválím to, kde můžu. Protože jsem fakt nečekala, že mne to až tak chytne. Stalo se, já jsem ráda, jsem nadšená a v dnešní recenzi vám řeknu proč. :-)

Píše se rok 2346 a mladé dívce Ilan se život mění doslova před očima. Patří mezi takzvané sklenaře – lidi, kteří jako jediní jsou schopni pracovat se sklenitem, horninou s úžasnými schopnostmi. Sklenaři jsou však zotročeni – lidmi, kteří se sklenitem pracovat nedovedou, ale baží po moci a chtějí vlastnosti sklenitu užívat v plné míře. Sklenaři, z nichž někteří jsou obdařeni různými schopnostmi spjatými se sklenitem, jsou coby otroci nuceni žít v nelidských podmínkách. O to těžší to mají, když jim těžba sklenitu způsobuje tělesné deformace. A je jen málo sklenařů, kdo se narodí „čistí“. Ať už tak jako tak, narodit se jako sklenař nepřináší – zdá se – nic dobrého.

Ilan jako jedna z mála dokáže sklenitu naslouchat, její talent je obrovský. A protože je obdařena tímto vzácným darem, dostává se do skupiny zvané pětadvacítka – do skupiny elitních bojovníků, kteří chtějí jejího daru využít. Ilan má však své tajemství. Narodila jako dívka a ještě bez deformací, proto musí skrývat to, kým je. Jinak by ji čekal nelehký život v nevěstinci. Ale ani život ve společnosti pětadvacítky není snadný. Jsou to nepřátelé sklenařů a Ilanin život je v jejich rukou. Jaké má Ilan šance přežít?

Přiznám se, že jsem nějakou dobu váhala, zda se do této série pouštět. Nejsem zarytý fanda fantasy, je to pro mne stále neprobádaná oblast, ale anotace zněla velmi lákavě a také ty pochvalné komentáře a recenze mne nakonec přiměly, abych dala knize Petry Stehlíkové šanci. A já jsem ráda, že jsem to udělala.

Naslouchač nám přináší nový pohled na naši budoucnost a tu budoucnost má paní autorka velmi detailně promyšlenou. Začátek této série, Naslouchač, nás skvěle uvádí do tohoto světa a podává nám základní informace o tom, co se zhruba odehrálo, že se naše společnost ocitla tam, kde se ocitla. A na pozadí tohoto vývoje sledujeme osudy malé Ilan, která rozhodně nemá na růžích ustláno.

Příběh je psán z pohledu Ilan, která je vlastně ještě dítětem. A já musím autorku pochválit, jak dobře se do toho dokázala vžít a sepsat příběh tak naprosto přesvědčivě – jako by to nepsala dospělá autorka, ale skutečně dítě. Zároveň mi připadalo, že na to, že příběh vypráví malé dítě, působí Ilan nesmírně vyspěle a dospěle. To ale není myšleno jako výtka - vnímám to tak, že společnost je po 300 letech vyvinutější než my a tudíž i nějaká vnitřní vyspělost lidí je na jiné úrovni než naše - zvlášť, mají-li sklenaři za sebou tak dlouhou historii otrokaření.

Celý svět, který autorka vymyslela, je skvěle propracovaný a autorka ho velmi dobře dokázala zachytit na papír. Velmi dobře se v tom orientovalo, já byla tímto světem přitahovaná a prostě jsem chtěla vědět víc o tomto světě, jak funguje. Petra Stehlíková také přichází s novou terminologií a přiznám se, že mi chvilku trvalo, než jsem si na to zvykla a zapamatovala si, co které slovo znamená. Pak jsem si ale na to zvykla, a protože se většina slov často opakuje, věděla jsem, o co jde. A o to víc jsem si mohla příběh užít.

Román je neskutečně čtivý – už od první stránky mne to vtáhlo do sebe a já se od knihy nedokázala odtrhnout. A pokud jsem zrovna musela knihu odložit, musela jsem na ni pořád myslet. Kniha je hrozně moc napínavá a já musím obdivovat autorčinu představivost a schopnost vše popsat tak živě a obrazně. Hodně jsem si užívala vypjaté dramatické pasáže, kdy se Ilan snaží uchovat své tajemství, nebo obecně situace, kdy se Ilan ocitá v nebezpečí, má strach a musí čelit věcem, které ji děsí. Ty emoce, které z toho sálají, jsou neuvěřitelné.

Nejsem žádný znalec fantasy, jsem vlastně stále začátečník, ale jsem ráda, že jsem narazila právě na Petru Stehlíkovou – i díky ní mám možnost do tohoto žánru pronikat a to formou velmi přístupnou. Pokud máte rádi fantasy, určitě vám knihu mohu doporučit. Naslouchače si podle mne dokáže užít jak dospělý čtenář, tak i dospívající mládež. Sama pak dávám 100 % a rozplývám se nadšením.