RECENZE: Petra Stehlíková - Faja

Název: Faja
Název v originále: Faja
Autor: Petra Stehlíková
Série: Naslouchač (2. díl)
Počet stran: 438

Už dlouho se mi nestalo, aby mne nějaká série dostala tak, že druhý díl začnu číst hned v ten moment, co dočtu ten první. A u Naslouchače se mi to prostě stalo. Nelituju. Jak moc se mi kniha líbila, se dočtete v mé dnešní recenzi. Pokud jste ještě nečetli první díl, upozorňuji, že tu možná mohou být určité spoilery.

Nížiny představují pro sklenaře velmi obávané místo. A přesně tam se Ilan s pětadvacítkou dostává. A má strach, co ji tam čeká, protože lidé z nížin se ke sklenařům chovají ne jako k lidem, ale jako ke zvířatům. Ilanin život je tak v ještě větším ohrožení. V ohrožení je také přátelství, které pětadvacítka Ilan nabídla a které se mezi dívkou a bojovníky postupně utváří. Odpouštět některé zrady je totiž nesmírně těžké. V ohrožení se také ocitají životy všech lidí – to, když se ve sklenařských městech začne objevovat starý nápis s tajemným, ne zcela jasným významem. Jakým směrem to posune Ilanin život a osudy pětadvacítky? Je možné udržet všechny v bezpečí? Kdo je vlastně tím nebezpečným nepřítelem a kdo je zde obětí?

Hned poté, co jsem dočetla Naslouchače, jsem byla neskutečně vděčná za to, že se mi do rukou hned dostal druhý díl této série, Faja, a já mohla pokračovat ve čtení této úžasné série. Petra Stehlíková si mne podmanila a já se tomu vůbec nebráním. A i v případě této knihy budu chválit a nic než chválit.

Jak jsem si v předchozí recenzi pochvalovala, že Naslouchač je skvělým úvodním dílem série, tak na druhém dílu se mi líbí, že autorka nejen rozvíjí celou dějovou linii dál, ale jde také více do hloubky, co se týká historie celého světa, jak se společnost dostala do bodu, kde se nachází. Čtenáři tak mají možnost lépe a více do hloubky pochopit reálie tohoto světa a jeho fungování. A je to fantasticky vymyšlené. Klobouk dolů! Z čeho mám velkou radost, je také to, že tyto návraty do minulosti, které nám přibližují reálie tohoto světa, nejsou napsané na úkor čtivosti nebo děje. Je to skvěle nakombinované, působí to přirozeně a knize to neubírá na plynulosti.

Zároveň musím ocenit, jak autorka dobře pojala rozvoj hlavní hrdinky Ilan – je to dítě, které se vyvíjí. A okolnosti, kterými si prochází, ji neuvěřitelně ovlivňují a dávají směr jejímu charakteru. A Petra Stehlíková to podle mého názoru vzala za správný konec. Dozvídáme se také více o kapitánovi pětadvacítky, v níž se Ilan ocitla v Naslouchači. Na něho obzvlášť jsem byla velmi zvědavá, neboť postava kapitána je dlouhou dobu obestřena řadou tajemství. Nyní zde tato tajemství postupně odkrýváme a celému příběhu to přidává na poutavosti a na hloubce.

Autorka si i v případě Faji udržela velmi živý a dynamický styl psaní, díky němuž skvěle udržuje čtenáře v napětí, v určité míře i v atmosféře strachu a očekávání, kam se bude děj vyvíjet - tím tak čtenáře nutí, aby četli dál a dál. I tentokrát bylo pro mne velmi těžké odložit knihu kvůli pracovním povinnostem. Jediné, co jsem chtěla, bylo číst, číst a číst. A aby to nikdy neskončilo.

I tato kniha je neskutečným způsobem čtivá, napínavá, dobrodružná a plná nečekaných zvratů. I zde emoce z Ilan silně sálají a vy jste nekompromisně vtaženi do jejího světa. A nijak se tomu nebráníte, protože v tom světě prostě chcete být - bez ohledu na to, jak moc je nebezpečný.

Petra Stehlíková mne touto sérií přímo uhranula a já doufám, že Naslouchač a Faja nebudou jedinými knihami, které paní autorka napsala, protože ten konec si přímo říká o to, aby vznikl třetí díl. Věřím tomu, že nejsem jediná, kdo by se nejraději okamžitě pustil do jeho čtení. Samozřejmě dávám 100 % a moc doporučuji.