RECENZE: Carlos Ruiz Zafón - Stín větru

Název: Stín větru
Název v originále: La sombra del viento
Autor: Carlos Ruiz Zafón
Série: Pohřebiště zapomenutých knih (díl 1)
Počet stran: 523

Tato kniha byla pro mne jedním velkým překvapením. Šla jsem do ní s nejistotou a nevěděla jsem, co od ní vlastně očekávat, ale nakonec se z toho vyklubal silný příběh, který ve mne rezonuje ještě teď, když uveřejňuji tento svůj příspěvek.

Daniel Sempere se v den svých desátých narozenin ocitá na velmi neobvyklém místě. Otec ho zavedl na pohřebiště zapomenutých knih, kde se má chlapec vybrat jednu z knih, kterou pak bude opatrovat do konce života. A tak se mu do rukou dostává Stín větru od tajemného spisovatele Juliána Caraxe, který převrátí Danielovi život úplně na ruby. To, když se chlapec postupně pouští do několikaletého honu za přeludem Juliána Caraxe, o jehož osudech se Daniel chce za každou cenu dozvědět co nejvíce. Netuší však, že ho čeká vyčerpávající cesta, která nejednou ohrozí jeho život.

Wow, prostě wow! Tak přesně tato slova se mi honila hlavou, když jsem postupně dočítala Stín větru, první díl ze Zafónovy série Pohřebiště zapomenutých knih. Původně jsem tuto sérii ani neměla v plánu číst, ale musím říct, že bych prohloupila, kdybych si to nechala nakonec ujít. Kde však v hodnocení začít?

Jednak musím přiznat, že jsem fascinovaná tou atmosférou, kterou Zafón ve Stínu větru vykouzlil. Kniha v sobě nese prvky thrilleru, detektivky, historického románu a především gotického románu. Není tak divu, že se zde setkáte s atmosférou plnou tajemna, melancholie a také těžkých a deprimujících pasáží, které jsou velmi velmi neutěšené, až depresivní. Tato kniha rozhodně člověku nepřidává na optimismu a dobré náladě, protože je svojí atmosférou velmi temná. A já si to strašně moc užívala.

Dějově, i co do počtu postav, je Stín větru velmi spletitý - vedle hlavní dějové linie nabízí také řadu vedlejších zápletek a menších příběhů. Ani jeden z nich však nelze označit za nadbytečný či nedůležitý. Všechny mikropříběhy a postavy zde hrají svoji roli a pomáhají pochopit či vysvětlit řadu nejasností, které čtenář na začátku románu má. Fascinovalo mne, jak detailně měl autor všechno logicky vymyšlené a dokázal vytvořit tolik zákrutů a linií, a přesto uměl tento spletenec napsat tak, aby to na konci románu dávalo všechno smysl a pro čtenáře to bylo přehledné.

Je třeba počítat s tím, že kniha se bude číst asi trochu pomaleji – právě pro to množství informací, které se na člověka sypou z každé stránky. Přesto se však nedá říct, že by kniha neměla spád, nebyla čtivá a neměla v závěru ty „správné grády“. Má to v sobě, ale nelze to srovnávat třeba s některými thrillery či jinými typy knih, kde ten spád způsobí, že se kniha čte velmi rychle. Stín větrusvoje specifické tempo, na které je potřeba si zvyknout. Ale pak vám bude odměnou skvělý čtenářský zážitek.

Zároveň bych ještě ráda upozornila, že se jedná o trochu náročnější čtení v tom smyslu, že autor používá velmi vytříbený jazyk s řadou metafor a přirovnání a jeho souvětí jsou někdy trochu delší. Což ale určitě nelze brát za chybu či něco v tom smyslu. Je to jednoduše autorův daný styl psaní. A záleží na každém čtenáři, jak se mu to bude číst a jak se s tím popere. Mně se to velmi líbilo. To hraní si s jazykem bylo skvělé, autorův styl psaní je velmi kultivovaný a na vysoké úrovni. Také bych tímto ráda vyzdvihla český překlad, kdy si paní překladatelka Athena Alchazidu s češtinou velmi pěkně vyhrála; z jazykového hlediska se mi to velmi líbilo.

Já nakonec hodnotím knihu 85 %, nebo 4 hvězdami - jak chcete. Ubírám za to místy pomalejší tempo, ale tím se rozhodně nenechte odradit. To není chyba knihy, ale spíš chyba na mé straně, kdy jsem toto tempo nečekala a spíš jsem si od knihy slibovala, že to bude rychlé čtení, které budu mít „sfouknuté“ velmi rychle. Nestalo se, ale v tomto případě viním sebe a své mylné představy. Každopádně na další díly této série se chystám a už budu vědět, do čeho jdu. Věřím tedy, že si knihy náležitě užiju a hodnotit budu ještě výše. A vám tuto knihu rozhodně doporučuji.