RECENZE: Yrsa Sigurđardóttir - Pamatuji si vás všechny

Název: Pamatuji si vás všechny
Název v originále: Ég man đig
Autor: Yrsa Sigurđardóttir
Nakladatelství: Metafora
Počet stran: 315

Tato kniha mne zaujala již v době, kdy u nás vyšla. Já se k ní bohužel dostala až teď, ale hned musím podotknout, že jsem z tohoto románu naprosto nadšená. Fakt moc jsem si tuto knihu užila, takže nechápu, proč mi to trvalo tak dlouho, než jsem si to přečetla! Více v dnešní recenzi.

Přátelé Gardar, Katrín a Líf odjíždějí na samotu do městečka Hesteyri, kde chtějí zrenovovat starý dům. Od samého začátku ale jde všechno od desíti k pěti, nic moc se jim nedaří a jejich psychikou otřásá řada věcí. Osamělost místa, nevlídné počasí, stopy ve sněhu, které nepatří nikomu, tajemná postava chlapce, tajemné vrzání podlahy a nebo kříže ze hřbitova, které se v budově objevily odnikud. S každou další minutou postavy tím víc začínají chápat, proč se Hesteyri přezdívá „město duchů“. Mezitím se v nedalekém městě Ísafjörduru pouští policistka Dagný a psycholog Freyr do vyšetřování řady neobvyklých úmrtí. Freyrem stále otřásá nevyšetřené zmizení jeho synka Benniho. Je možné, aby byl chlapec ještě naživu? A jak jeho zmizení souvisí s tajemnými úmrtími a „městem duchů“?

Jak jsem napsala již výše, z této knihy jsem prostě nadšená. Co musím Yrse pochválit, je fakt, že dokázala obě dějové linie rozepsat tak, že mne zajímaly obě dvě ve stejné míře. Všechny hlavní charaktery – ať už Freyr či výprava v Hesteyri – mi přirostly k srdci a já chtěla vědět, kam se budou jejich osudy ubírat. Nemluvě o tom, že obě linie se vyznačovaly určitými temnými pasážemi a záhadnými tajemstvími, které se ke konci pak spojují do jedné dějové linky a člověku tak spousta věcí skvěle zapadá do sebe.

Autorka rozhodně umí napnout čtenářovy nervy jako kšandy. Téměř od začátku se tu dějí podivné věci – začíná se podivnými řečmi a narážkami a končí těžko vysvětlitelnými událostmi. Skoro každá kapitola je zakončena tak napínavě, že čtenář musí pokračovat dál, aby se dozvěděl, co se vlastně děje. Vůbec nebylo lehké se od knihy odtrhnout, jak napínavé to bylo.

Atmosféra je s každou kapitolou nahuštěnější, že by se dala krájet. Ke konci knihy se zdá být atmosféra také velmi vyhrocená. Postavy nedokáží myslet logicky a jednat rozumově; každou kapitolou jsou čím dál tím víc na pokraji psychického zhroucení – to když se jim dějí věci, které si nedokáží vysvětlit. A jak známo, lidé se dost často bojí neznámých věcí, pro které nemají vysvětlení. Kombinace těchto prvků se podařila Yrse namíchat naprosto úžasně a to tím způsobem, že i mně bylo při čtení knihy ve večerních hodinách nelehko.

Yrsa je rozhodně obdařena umem psát přímočaře a efektně. Ví, jak vybrat ta správná slova, aby nepsala žádné zbytečnosti navíc, které do příběhu nepatří. Také umí nastolit tu správnou atmosféru, kterou potřebuje. Zároveň umí skvěle vystihnout charaktery jednotlivých postav. Tajemné události, které se v knize odehrávají, dávají jednotlivým postavám dost zabrat a každý z hrdinů reaguje na jednotlivé podněty odlišně, což tak ještě dodává celé knize na přesvědčivějším vyznění. Jednotlivé charaktery se nám také poodkrývají pod náporem nehostinných přírodních podmínek a také pod náporem těžkých situací, v nichž se ocitají. Jejích charakterové vady a pohnutky tak chtě nechtě vyplouvají napovrch a my tak poznáváme jednotlivé postavy do ještě větších detailů.

Knihu rozhodně doporučuju vaší pozornosti, jste-li příznivci tajemných příběhů, jsou-li vám blízké duchařiny a máte rádi napínavé čtení, při kterém se možná budete i trošku bát. Protože přesně taková tato kniha je. Duchařina s občasnými prvky thrilleru a detektivky, ve které se snoubí napínavý příběh s logickými odpověďmi, ale i s trochou toho nadpřirozena. Dávám 100 % a doporučuji.