RECENZE: Barbara Erskinová - Dům ozvěn

Název: Dům ozvěn
Název v originále: House of Echoes
Autor: Barbara Erskinová
Nakladatelství: Brána
Počet stran: 384

S Barbarou Erskinou jsem měla tu čest již dříve, a to konkrétně s jejím románem Nejtemnější hodina, z čehož jsem byla nadšená, a titulem Žila jsem již před staletími, který jsem bohužel nedočetla. A právě proto, že jsem z knihy Žila jsem již před staletími byla rozpačitá, chtěla jsem dát autorce ještě jednou šanci. A tak jsem ráda, že mi do rukou padla kniha Dům ozvěn - už teď mohu říct, že jsem byla s tímto románem spokojena.

Jocelyn Grantová se vydává po stopách své biologické matky Laury. Její kroky ji dovedou až k usedlosti Belheddon Hall, který Jocelyn zdědí a jenž se stane domovem nejen Joss, ale i jejímu manželovi a dětem. Dům je však obestřen řadou legend, povídaček, strašidelných příběhů. Luke a Jossiina nevlastní sestra jsou přesvědčení, že jde jen o plané řeči a dům rozhodně není prokletý. Co když se ale mýlí a v domě opravdu straší?

Tento román se opět věnuje tématu duchů a dotýká se i tématu čarodějnictví. O tom, že Erskinová  umí téma duchů zpracovat na výbornou, jsem se přesvědčila již v její knize Nejtemnější hodina, a tudíž jsem s radostí sáhla i po tomto románu. A ve výsledku jsem nebyla vůbec zklamaná.

Většina knihy se odehrává v současnosti, ale autorka nechává své postavy nahlédnout do doby minulé – to, když se Joss za pomoci dalších snaží rozklíčovat historii svojí rodiny. Vydáváme se tak na velmi zajímavý exkurz až do doby 15. století, a to nejen za pomoci historického bádání, ale i skrze Jossiiny vize, resp. fleshbacky a hlasy lidí z minulosti. Hlasy lidí, stínové postavy, vize. To vše autorka velmi umně zakomponovala do svého příběhu a musím říct, že velmi přesvědčivě. Při čtení jsem nejednou pociťovala takové příjemné mrazení v zádech.

Stejně tak před námi stojí odvěký spor dvou stran. Na jedné straně se řadí lidé, kteří v duchy věří či je dokonce vidí. Na straně druhé tu pak stojí ti, kteří jsou zarytými odpůrci a v podobné věci zdaleka nevěří. Tyto dva světy se v Domě ozvěn střetávají velmi výrazně. Bez ohledu na to, zda v duchy ve skutečnosti věřím či nevěřím, jsem musela skoro až nadávat Lukovi a Lynn, když Jocelyn ani trochu nevěřili, že se v domě něco děje. Jakmile se začnete prokousávat hlouběji do děje knihy, jste sami svědkem, že dům obývají i další postavy, ne jen rodina Grantových. Jak se říká, papír snese všechno, a tudíž jsou zde duchové reálnou záležitostí a vy to máte přímo před sebou. Čtenář tak ví, že si Jocelyn nic nevymýšlí.

Přiznám se, že postava Lyn - Jossiiny nevvlastní sestry - mi byla ze všech postav nejméně sympatická a zároveň mi jí bylo velmi líto. Ať už na duchy věřila nebo ne, vadila mi na ní její žárlivost a umanutost vůči Jocelyn. Zdálo se, že Joss má najednou všechno a Lyn se vedle ní cítila odsunuta na vedlejší kolej – jako ta, která nic neumí, která nic nemá, je bez manžela, bez dětí a s nižším vzděláním, než má její nevlastní sestra. Na jedné straně pochopitelné, že se necítila kvůli tomu dobře, ale vybíjet si svoji zášť a štěkat na nesprávný strom, to mi trochu připadalo mimo. Lyniny reakce na některé věci mi připadaly trochu přitažené za vlasy. To by ale byla jediná negativnější věc, kterou bych zde ráda zmínila.

Se vším ostatním jsem byla pak velmi spokojená. Autorka umí skvěle vygradovat závěr. Zároveň se jí podařilo vyjasnit všechny nejasnosti, které nastínila v průběhu knihy. Román je velmi atmosférický, což je velmi významně podporováno samotnou usedlostí, jejíž tajemná historie sahá několik set let zpátky. I samotné odhalování minulosti je obestřeno jakousi rouškou tajemství a záhad, což pak knihu dělá o to zajímavější a napínavější.

Pokud je vám tato tématika blízká, knihu vám určitě doporučuju. Sama dávám 80 %. Kniha mne bavila, ale trochu mi to kazila postava Lyn. A ač mne kniha celkově velmi bavila, při srovnání právě s Nejtemnější hodinou mi bohužel toto přišlo trošilinku slabší. Ale za přečtení to i tak stojí. Takže pokud jste příznivcem duchařin, rozhodně po této knize mrkněte.