RECENZE: Stephanie Laurensová - Cyklus Lady Osbaldestoneová - 1. a 2. díl

Název: Vánoční koledy lady Osbaldestoneové

Název v originále: Lady Osbaldestone and the Missing Christmas Carols

Autor: Stephanie Laurens

Série: Lady Osbaldestoneová (2. díl)

Nakladatelství: Baronet

Počet stran: 224

Dnes jsem si pro vás připravila takovou, řekněme, dvojrecenzi, a to na dva první díly ze série s lady Osbaldestoneovou, které letos vyšly a tematicky se přímo hodí k období Vánoc, které nás čeká. Máte-li rádi vánočně laděné příběhy, tady si určitě přijdete na své.

Píše se rok 1810 a Therese, lady Osbaldestoneová, žije v malé anglické vísce Little Moseley, kde se po smrti manžela, významného zaměstnance ministerstva zahraničí, rozhodla nadobro usadit. Spolu s ní tam předvánoční čas tráví i její tři vnoučata Jamie, George a Lottie. Když se z vesnice ztratí hejno hus, které má padnout na vánoční hostinu pro celou vesnici, je z toho hotová pohroma. Lady Osbaldestoneová si ale dá za cíl, že se svými vnoučaty toto záhadné husí zmizení objasní. Nejen, že se jí tím podaří zabavit svá tři vnoučata, ale také doufá, že se tímto činem dokáže pozitivně zapsat mezi svými sousedy, stát se součástí jejich komunity a vytvořit si mezi nimi své místo. A jak jinak to udělat, než se zapojit do dění, které se týká celé obce?

1811, Little Moseley. Rok se s rokem sešel a i tentokrát se tři sourozenci Jamie, George a Lottie chystají strávit předvánoční čas u své babičky Therese, lady Osbaldestoneové. Tentokrát se k nim ale nečekaně přidává i jejich sestřenice Melissa. A i tentokrát se děti připletou k předvánoční záhadě. Před Vánoci se chystá v místním kostele slavnostní mše, na které mají zaznít koledy. V kostele působí velmi talentovaný varhaník, který ale dokáže hrát pouze z listu. A když se ztratí zpěvník s koledami, je vánoční mše v ohrožení. A je na lady Osbaldestoneové a vnoučatech, aby se zpěvník našel včas. Jinak hrozí, že obyvatelé Little Moseley přijdou o jednu ze svých oblíbených vánočních tradic. I tentokrát lady Osbaldestoneová může počítat s pomocí svých sousedů.

Příběhy s lady Osbaldestoneovou mne zaujaly ještě před svým vydáním. V době (před)vánoční si ráda čtu milé a odpočinkové příběhy s (před)vánoční atmosférou, u kterých si ráda odpočinu, a tyto knihy se zdály být naprosto ideální. A ukázalo se, že tomu tak skutečně je. Důvod, proč píšu o těchto knihách dohromady, je ten, že obě knihy mají mnoho společného, a tudíž mi připadalo skoro zbytečné psát o každé knize zvlášť, neboť by se obě recenze až příliš mnoho opakovaly, což jsem nechtěla.

Co se týká dějové linky obou knih, každá z nich nabízí svůj vlastní oddělený příběh, ale přesto bych doporučovala obě knihy číst po sobě, jak vyšly, jelikož v druhé knize se často zmiňují události knihy předchozí a čtenář by mohl být trochu zmaten, byť to na zápletku druhé knihy jako takové vlastní vliv nemá.

Nicméně co je však oběma knihám z dějového hlediska společné, je to, že ani u jedné knihy nelze očekávat žádné akční, zašmodrchané a spletité příběhy plné zvratů, z nichž by člověku lezly překvapením oči důlkem. Zápletkově se jedná spíše o jednoduchá, skoro až naivní vyprávění s vcelku předvídatelným dějem. Což bych ovšem v tomto případě nevnímala jako chybu. Autorka si nedává za cíl čtenáře uchvátit propracovanými dějovými liniemi a od začátku představuje své knihy jako odpočinkovou literaturu, která má navodit příjemnou atmosféru s vánočním nádechem klidu a pohody, což se podle mne daří na výbornou.

Ani jazykově tu nehledejte nic převratného. Autorka píše své příběhy velmi přímočaře, čtivě - o tom žádná. Ale ani z hlediska jazyka si Stephanie Laurensová ve svých knihách nehraje na náročnou, vysokou či vytříbenou literaturu. Své knihy píše tak, aby byly dostupné a srozumitelné širokému spektru čtenářů. Pokud však od knih neočekáváte nic převratného, nebude to pro vás ani zklamáním. Osobně mi to v tomto ohledu bylo sympatické - v tom smyslu, že si autorka vůbec na nic nehraje a nedělá z knih něco, čí nejsou. Hledala jsem před Vánoci odpočinkovou literaturu a dostala jsem ji - jak obsahem, tak formou.

V jednoduchosti autorka setrvávala i v některých aspektech mezilidských vztahů, ruku v ruce s idealizováním některých vztahů a určitou naivitou, kterou do vztahů promítla. Vztahy mezi hrdiny tu jsou většinou veskrze pozitivní a cokoliv negativního tu je v dobro obráceno během chvíle a bez těžkostí. Zkušený čtenář ví, že tak snadno a zlehka vztahy úplně nefungují. A ani milostná vzplanutí nelze v případě těchto knih brát úplně reálně jako vážně míněné vztahy, když vznikají na sotva týdenní známosti. V tomto ohledu knihy působí především jako pohádky pro dospělé.

Ale není to nic proti ničemu, když to již od začátku bere čtenář na vědomí, s rezervou, bez velkých očekávání a proto, aby si u knihy především odpočinul. Není to konec konců jednou za čas aspoň trochu úleva od složitého reálného světa, když si člověk přečte něco pozitivního, ideálního, co pohladí po duši a nedrásá nervy svojí tíživostí? Zvlášť před Vánoci je tento útěk do ideálního světa skutečně příjemným pohlazením. A platí to pro obě knihy.

Co mne na těchto knihách hodně bavilo, byl fakt, že lady Osbaldestoneová je vlastně svým způsobem intrikářka, pletichářka a dohazovačka. Lidi, kteří manipulují ostatními, většinou moc v lásce nemám, ale lady Osbaldestonová dělá vše jen v nejpozitivnějším slova smyslu, aby všem bylo pomoženo. A dělá to velmi nenásilně - způsobem, který neubližuje. Upřímně musím říct, že jsem se u toho dost královsky bavila. Navíc se zdá, že vnoučata tuto vlastnost podědila po své babičce, takže i oni sami občas pletichaří a dohazují dostaveníčka lidem, kteří jsou zamilovaní.

Celkově jsou obě knihy velmi příjemným a odpočinkovým čtením plným předvánoční atmosféry, která však není kýčovitá. Obě knihy hodnotím na 50-55 %, 3 hvězdami z 5. Není to nijak převratná literatura, ale svůj účel to splnilo. Na jedno přečtení - proč ne. 3 hvězdy nejsou v tomto případě nijak špatným hodnocením, zdají se mi adekvátní. A před Vánoci to určitě mohu doporučit.