sobota 25. ledna 2020

RECENZE: Elizabeth Weinová - Krycí jméno Verity

Název: Krycí jméno Verity
Název v originále: Code Name Verity
Autor: Elizabeth Weinová
Počet stran: 308

Román Krycí jméno Verity jsem vždy vnímala jako svůj dlouhodobý čtenářský rest. Tuto knihu jsem zaznamenala hned při jejím vydání a hned jsem si ji zařadila mezi tituly, které si rozhodně chci přečíst. Ale trvalo mi to několik let, než jsem se k přečtení nakonec dostala. Ale nakonec jsem si Verity do ruky přeci jen vzala a dnes mám pro vás k této knize recenzi.

Krycí jméno Verity nás vrací do roku 1943. Když hlavní hrdinka Verity absolvuje předčasný výsadek z poškozeného letadla, její mise tajné agentky nabere zcela nečekaný směr. To když je zajata gestapem a má před sebou jakožto zajatec těžkou volbu – buď odhalí svoji misi, nebo bude nelidsky mučena, či dokonce zabita. A tak začne postupné odhalování její pravdy.

Má očekávání od této knihy byla obrovská. V řadě ohledů byla naštěstí i naplněna. Ale i tak jsem nakonec nehodnotila plným počtem hvězdy. Podívejme se na to podrobněji.

Kniha si mne získala vlastně hned od začátku. Autorka má velmi sympatický styl psaní, který mi vyhovoval. Především způsob, jakým ona vykresluje hlavní postavy, působí velmi přesvědčivě, jako autorčina silná stránka. Přitom si Elizabeth Weinová dokáže se čtenářem pěkně pohrát a přiměje čtenáře přemýšlet nad jednotlivými hrdiny z různých úhlů pohledu. Nikdo není černobílý a těžko lze soudit postavy, když znáte jen část jejich příběhu. Takže i když v první polovině na vás mohou působit jako sobci, slaboši, mrchy nebo naopak jako naprostí světci, v druhé polovině na ně pak můžete hledět úplně jinak – když dostanete nahlédnout pod pokličku a zjistíte více detailů z jejich života.

Styl vyprávění je velmi citlivý a řekla bych i uhlazený, elegantní. Čtenář se do příběhu velmi snadno ponoří, díky svižnému ději jste do víru dění vtaženi velmi rychle a silně. Kniha přitom působí, jako byste se vraceli do důvěrně známého prostředí. Nebo aspoň takový jsem z toho měla dojem. Román je velmi čtivý a já měla celou dobu nutkání číst dál a dál.

Velmi kladně oceňuji fakt, že se zde autorka zaměřovala na dívky, které se během války aktivně zapojovaly do akce i v oboru, který byl dlouhou dobu skoro výhradně mužský, a ženy do něho pronikaly jen pomalu. A tím bylo letectví. Zároveň se zde jako silný motiv vynořuje síla ženského ducha ve spojitosti s odvahou, přátelstvím a odhodláním uspět, byť se to tak zprvu vůbec nemusí zdát.

Pro mne byla tato kniha do určité míry novým náhledem na téma 2. světové války, jelikož zde autorka zapojuje také téma kolaborantů na jedné straně, na druhé straně téma tajných agentů – včetně toho, jak se tyto dvě skupiny lidí mohou navzájem potkávat nebo i dokonce ovlivňovat.

Nakonec knihu hodnotím na 80 %, 4 hvězdami. I přes řadu několika nečekaných zvratů v životě hrdinů mi zde chyběl nějaký silnější emocionální přesah, který bych si s knihy mohla odnést. Respektive, emocionální pasáže jsem zde rozhodně našla, ale nezasáhly mne tolik, jak jsem od knihy očekávala. Nicméně kniha nabízí řadu kvalit, které jsem se snažila rozepsat výše. Rozhodně mohu knihu doporučit.