RECENZE: Bram Stoker - Dracula

Název: Dracula
Název v originále: Dracula
Autor: Bram Stoker
Nakladatelství: Levné knihy KMa
Rok vydání: 2004
Počet stran: 478

Román Dracula platí v dnešní době za ikonické dílo svého žánru. Sama ho pak vnímám jako jednu ze svých nejoblíbenějších knih, které jsem doteď přečetla, a ráda se k němu jednou za čas vracím. Co se mi na knize nejvíc líbí a čím mne k sobě nejvíc váže, jsem se snažila sepsat ve své recenzi.

Tento gotický román, který vyšel poprvé roku 1897, vypráví skrze deníky, dopisy a telegramy příběh manželů Jonathana a Miny Harkerových bojujících s pomocí doktora Van Helsinga proti nadpřirozeným mocnostem zla. Vše začíná v daleké Transylvánii, kam se z Londýna vydává nic netušící Jonathan Harker, aby jakožto právník pomohl hraběti Draculovi se všemi právními náležitostmi týkajícími se Draculova chystaného odjezdu do Anglie. Události, kterých je Jonathan na hradě svědkem, ho málem stojí život. Jeho manželka Mina se po jeho návratu do Londýna snaží udělat vše, aby ho uchránila před všemi nepříjemnostmi. Přesto jsou však oba manželé zataženi do víru dění a pod vedením profesora Van Helsinga se hrdinně staví čelem hraběti Draculovi ve snaze zmařit jeho plány a potlačit jeho upírské choutky. Jejich úspěch či neúspěch rozhodne o dalším běhu světa.

Byť se možná zpočátku zdá, že jednotlivé záznamy jsou sestaveny jen nahodile a vůbec spolu nesouvisí, s přibývajícím dějem do sebe všechny detaily začínají krásně zapadat jako dílky puzzle, až se před čtenářem vyjeví obraz v celé své kráse. Představuje se nám tak zajímavě vystavěný román s napínavým dějem, strhujícím závěrem a silnými charakterními postavami, k nimž může člověk přilnout pro jejich statečnost, oddanost, smysl pro čest, dobro a ochotu upozadit sebe a své pohodlí ve jménu správné věci.

Charaktery jednotlivých postav by se v dnešní době mohly zdát přespříliš idealizované, až skoro nereálné – pro jejich vlastnosti zmíněné výše. Já si však charakteristiku těchto postav užívala. Možná tak budu za podivína, ale podobně laděné postavy ve mně vyvolávají touhu se jim vyrovnat, být lepším člověkem, udělat si z nich pro jejich vlastnosti svůj vzor. Pro mne jsou právě postavy jedním z taháků tohoto díla.

Forma, kterou autor k tomuto románu zvolil, je velmi vhodně zvolená – navozuje totiž představu toho, že se jedná o zachycení skutečné události tak, jak si ji pamatovaly a prožily jednotlivé postavy. Zároveň se mi moc líbil fakt, že díky deníkovým záznamům mohl čtenář nahlédnout do nitra všech postav a více se s nimi sblížit. Měli jsme tak možnost poznat veškeré události ze všech zúčastněných stran, neboť Stoker vypráví příběh očima všech postav, ne jen jedné z nich.

Byť kniha v době svého vzniku nenabyla tak velké popularity, dnes se již řadí mezi klasiky svého žánru, a to zcela právem. Osobně bych ji doporučila všem, kdo hledají napínavý, mysteriózní a temný příběh napsaný poutavou formou a skvěle zvoleným jazykem, který čtenáře velmi rychle vtáhne do děje. Drákula by rozhodně neměl chybět v knihovničce žádného milovníka hororů a klasických děl. Dávám 100 % a doporučuji.