RECENZE: James Rollins - Ledový ostrov

Název: Ledový ostrov
Název v originále: Ice Hunt
Autor: James Rollins
Nakladatelství: BB/art
Počet stran: 463

Venkovní teploty dosahují v posledních týdnech neuvěřitelných čísel, a tak dnes přicházím s recenzí na knihu, která by mohla člověka lehce osvěžit - jednak tím, že se odehrává na Antarktidě, a jednak tím, že se jedná o mrazivý survival, v němž lidé bojují o holý život. Co o této knize soudím, si můžete přečíst v mé dnešní recenzi.

Nehostinná Antarktida není zas tak pustá a opuštěná, jak by se mohla na první pohled zdát. Hluboko pod vrstvou sněhu a ledu se nachází ruská vojenská základna Grendel. Nejedná se však o jen tak ledajakou vojenskou základnu. Skrývá tajemství, které mělo být na dobro zapomenuto. Lidé, kteří se k tomuto tajemství jen na krok přiblíží, se dostávají do smrtelného nebezpečí, a to ne jen ze strany vlastních lidí, ale i toho, co na základně ukrývá a co nikdy nemělo spatřit světlo světa.

Jste-li příznivci příběhů odehrávajících se v drsné přírodě a zachycujících boj lidí o vlastní přežití, mohla by tato kniha být pro vás tím pravým. Já jako fanoušek tohoto žánru jsem od knihy dostala to, co jsem čekala. Boj o holé přežití tu nabírá na otáčkách a jde fakt o neskutečnou jízdu. A i to prostředí, do něhož je kniha zasazena, je vykresleno naprosto věrohodně a přesvědčivě, takže čtenář má pocit, jako by v něm byl spolu s postavami a cítil vše, co jeho postavy, když se Antarktida nelítostně hlásí o slovo.

Zároveň kladně oceňuji skvěle popsaný rozpor mezi přístupem vědců a vojáků, který často vídáme jak v knihách, tak filmech vyprávějících o nějakém objevu, na němž mají zájem právě jak vědci, tak vojáci. I když chápu, že některým čtenářům to může připadat jako klišoidní a stereotypní motiv stále se opakující dokola. Ale já si to užila. Stejně tak věčný boj Rusů a Američanů o mocenskou převahu by mohl některému čtenáři zvedat mandle, protože je to také stále opakující se motiv, ale překousnete-li to, čeká vás napínavý akční román, bohatý na zvratové situace a se skvělým, vygradovaným závěrem.

Kniha má možná pomalý rozjezd a čtenáři se může zdát, že se zbytečně řeší až moc událostí, které spolu zdánlivě nesouvisí, ale pak se pomalu začnou spojovat jako skládačka a vše do sebe naprosto logicky zapadá. Román je psán ve třetí osobě, příběh je nám tedy podáván jako komplexní celek. Všechno vidíme jako nezávislý pozorovatel a již od začátku si můžeme začít spojovat vše dohromady. Zároveň tak můžeme pozorovat jednotlivé postavy, jak mnohdy z nedostatku informací bojují o další minuty, kdy zůstávají naživu.

Pokud hledáte příběh s hlubokou myšlenkou, která by vás po dočtení přiměla dlouze přemýšlet, nebude Ledový ostrov asi úplně tou vhodnou knihou, nicméně pokud si chcete přečíst něco, u čeho si pročistíte hlavu, vyhledáváte akci, napětí a spád, mohla by být tato kniha pro vás.

Přiznám se, že pro mne osobně to asi nebude ten typ knihy, kterou bych četla často a pravidelně, nicméně i když byl konec trochu zdlouhavý a neobešel se bez očekávatelného happy endu, za přečtení určitě stojí a já jsem ráda, že se mi kniha dostala do rukou. Dávám 80 % a doporučuji.

Na závěr si dovolím ještě jedno doporučení. Při čtení této knihy jsem si vzpomněla na film The Thing (Věc) z roku 1982 s Kurtem Russelem v hlavní roli, který se zabývá podobným tématem a odehrává se v podobném prostředí, takže pokud vás baví tento typ příběhů, určitě film doporučuji, stejně tak jako doporučuji tuto knihu.